Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hehe (Malde 2006, 12). Kanskje er låsbuer noe vi bør ta opp på årsmøtet? Hadde vi klart å få frem et skyteprogram for historiske låsbuer, burde det være mulig å få tillatelser i orden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av KEn »

100 punds
Skal ikke armbrøster være kraftige da?

Og, ad teknikken, at albuen skal ned er iallefall god og akseptert gevær-teknikk ved stående skyting.

K
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av jamar »

Are skrev:HÆ? Må man ha kilder for å begrunne påstandene sine også? :D
Skal grave litt i kunsthistoriebøkene mine og se om jeg finner noen illustrasjoner fra seinmiddelalder el. protorenessansen som kan gi en pekepinn. Historiske bilder beviser ikke så mye, men de kan gi en pekepinn. På tide jeg får en unnskyldning for å lære meg å legge ut bildet på forumet.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Vel, det skjer litt her. Har fått meg et mer permanent lokale å spikke buer i, kjøpt båndsag, og investert i et skikkelig finstøvfilter. Duverden så mye greiere det er å dille med buer nå :)

Stort sett lager jeg buer for andre, men jeg prøver å ikke stagnere helt mot de samme gamle buetypene, så jeg har prøvd meg litt på en Duoflex takedown. Temmelig artig sak. Den er fortsatt ikke ferdig, men jeg kommer nok til å lage flere slike.

Bilde


Ellers måtte jeg prøve båndsaga på noe annet enn buer i går, så det ble ei slags skål.

Bilde



Her er en av tovedbuene (type B) sammenholdt med Lurz sin hornbue. Det skal ikke allverdens fantasi til for å se at de er i slekt :)

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Vel, det skjer litt her. Har fått meg et mer permanent lokale å spikke buer i, kjøpt båndsag, og investert i et skikkelig finstøvfilter. Duverden så mye greiere det er å dille med buer nå :)
Hyggelig å se at verkstedet er oppe å går. Står saga og filteret til forventingene?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Definitivt! Saga er helt konge, og filteret gjør det det skal. Kan absolutt anbefales!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

I mangel av verksted i felt:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av KEn »

Hehe (Malde 2006, 12). Kanskje er låsbuer noe vi bør ta opp på årsmøtet? Hadde vi klart å få frem et skyteprogram for historiske låsbuer, burde det være mulig å få tillatelser i orden.
Der har du et meget godt poeng, jeg synes vi skal lage et skyteprogram for armbrøst, absolutt.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Men da gjør vi det!

Hvordan?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Moen »

Får å få godkjendt en skytegren, slik at en person kan søke om ervervelse/tillatelse om våpen,og bruke det, så må det være ett forbund/forening f.eks Norsk Langbuelag. Deretter må det være nok medlemer fordelt utover ett visst antall lokallag som er tilknyttet langbuelaget OG har låsbue på programmet. Dette vet jeg av erfaring at kan være en både langvarig og hard utfordring. Jeg ble med i Norges Benkskytterforbund i -97, og først nå i 2009, ble vi godkjendt av politiet. Og de karene der hadde prøvd FØR jeg ble med.. Men med list og lempe, er det muligheter. Og ingen ting hadde gledet meg mer om låsbue hadde blitt legalt..igjen. Det er jo bare å få alle lag som er tilknyttet moderskipet, og straks inføre låsbueprogram. Sørge for rekrutering og stå på som f`n...
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av KEn »

Norges Benkskytterforbund i -97, og først nå i 2009,
Nå er det jo mulig at POD og "he who must not be named" vil se noe mer positivt på noen få låsbuer av middelaldersk design enn på en langt flere rifler i allverdens "tactical" forkledning? Det skulle ikke forbause meg om vi klarer å forårsake et rundskriv (det hadde vært noe..)
Den gode Flatby et al skal ha all ære for å ha fått det igjennom, men det er ikke sikkert de har skyndet seg heller, travelt fikk de de først med den nyeste våpenforskriften (6 våpen)
Uansett, så hadde det vært artig å prøve, og første krav er da at vi, NL innfører et låsbue-skyteprogram. Kviljo har jo en, han må jo kunne skyte med den.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Må det være lokallag som skal ha låsbueskyteprogram? Skulle tro det holdt at langbuelaget innførte et skyteprogram. Men problematikken er jo ikke helt enkel, siden regelverket går i sirkel - uten mulighet for å i det hele anskaffe seg låsbue. Kanskje man må lure systemet med noen "gamle" (fra før regelverket ble som det ble) låsbuer.

Uansett, vi kan jo i alle fall sette det opp som en sak for neste årsmøte. Innen den tid bør vi ha alt klart til å kunne vedta noe. Hvilke restriksjoner er det fornuftig å sette? Kun modeller/typer før 1940? 18/23/25-års aldersgrense? Krav til skytebane/standplass?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bilde


Altalt, med flintspiss og fjør festet med selvkokt bek:

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Tøft Kviljo! :D men går det an å være treffsikker med deen?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljos buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Tydeligvis med trening.. Sjekk paleoplanet, der er det ganske mye om disse atlatlene (Håper det finnes et bedre norsk ord for disse, blir litt knute på tunga hver gang jeg prøver å finne ut en måte å uttale det på.)

Har i grunn lenge gått med planer om å snekre sammen en slik en. Hva med en lengdekonkurranse til sommern? 8)
Svar