Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Griffin »

Ja det var det skulle tippa också enligt bilderna.

Ser riktigt farlig ut :mrgreen:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Rått ! Og bare 116 cm ? Hvor langt trekk tror du den vil tåle ? Ser ut som en interessant flightbue ...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hornene og senene bør tåle langt trekk. Sikkert bortimot 30", men om kjernen tåler det er en annen sak. Limet også. Selv om det er færre skjøter i hornene enn det er i enkelte av origianlene er jeg også litt skeptisk til de.

Tenker jeg surrer den helt med sener så fort dimensjonene er slik de skal være. Såvidt jeg har forstått er det indikasjoner på at originalene også har vært surret. Med dobbel surring i diagonalen som på de skytiske burde den ikke gå opp i liminga. - og da er det bare å satse på at trekjernen holder, noe den gjør om jeg legger på nok sener.

Med mye flaks er den skytbar innen NM. ...eller i alle fall litt mer ferdig enn den er nå :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk!Hva slags egenskaper har et slikt design ? Sammenlignet med hornbuer med lange ører f.eks ? Jeg antar den vil bli rask, spesielt siden den er både kort og har lite dødvekt i tuppene. ...OG tåler langt trekk. Hmmmmmm 8)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Griffin »

Den blir nog deilig att skjuta med utan mycket handschock.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Designet er det ingenting å si på. Hornbuer generelt har langt bedre design enn enkle trebuer. Det er jo ganske naturlig siden helvedbuers form er satt av treet, mens hornbuene kan formes akkurat slik man ønsker dem. Samtidig har hornbuene fordelen av at de kan stresses mer pr. vektenhet, noe som gir bedre effektivitet.

Det finnes mange kule trebuer, men historiske hornbuer er i en helt annen klasse på de fleste punkter. Fordelen med trebuene er at de er raske å lage.


Siste tyrkeren, som skal få siste senelag i morgen. Skal prøve å få liv i den til NM. Salene er 12mm tykke, så jeg aner at denne også blir forholdsvis tung, om den overlever.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

Kviljo skrev:Designet er det ingenting å si på. Hornbuer generelt har langt bedre design enn enkle trebuer. Det er jo ganske naturlig siden helvedbuers form er satt av treet, mens hornbuene kan formes akkurat slik man ønsker dem. Samtidig har hornbuene fordelen av at de kan stresses mer pr. vektenhet, noe som gir bedre effektivitet.

Det finnes mange kule trebuer, men historiske hornbuer er i en helt annen klasse på de fleste punkter. Fordelen med trebuene er at de er raske å lage.

Enig! :D
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Kviljo, du er en evig inspirasjon! :) Det er alltid gøy å følge prosjektene dine, og spesiellt gøy har det vært å følge fremgangene på hornbuer. Tror jeg snart må pense fokuset over på denne greinen gitt, men det betyr en del omlegging av utstyr, teknikker og materialer. Det er vel nettopp derfor jeg kvier meg litt, det er mye som skal på plass før en kan komme i gang! :shock: Da er det greit at noen pløyer marka før en! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det forutsetter at man leser boka til Adam godt, men jeg vil ikke si det krever så mye utstyr. Det jeg har av spesialutstyr er: tann-skraper, form til å bøye kjerner, limpotte, kam til senene, og oppspenningsformer (tepelik). Ei båndsag er veldig kjekk til å sage ut horn-laminatene, men det går også fint med ei baufil.

Men, det er absolutt en kneik å komme over, for buene er så forskjellige fra trebuer at den erfaringa ikke er verdt så mye. Syntes det er veldig kult at flere også vil bryne seg på disse buene. Rent håndverksmessig er det med hornbuene, og kanskje med tovedbuene at det kommer opp på et nivå som kan sammenlignes med andre fin-snekkerier. Det å lage en god trebue er en kunst, men samtidig er det så enkelt at alle får det til på noen timer med litt veiledning. Det å lage en ordentlig hornbue kan kanskje heller sammenlignes med å lage en fiolin. - uten at jeg på noe vis vil påstå at jeg er der nå, selvsagt. Det å være hornbuemaker har tross alt vært en heltidsjobb, og mange har nok holdt på i flere tiår. Den erfaringa kan vi se langt etter... Samtidig er kanskje hornbuer et naturlig steg om man føler at man er "ferdig" med trebuer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

Trebuer blir man aldri ferdig med! :twisted: Hornbuer er flotte saker!

Noen som vet om noen plasser det selles brukte hornbue? Jeg vet hornbuer er holdbare saker så det er kanskje ikke så mange som vil selle de men.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Grauten »

Boka til Adam er pløyd fra perm til perm 3 ganger. Sener til en hornbue har jeg klart, hornene jeg har er heller tvilsomme, mangler hudlim og har ingen spesialverktøy laget ennå. Var inne på tanken om at har du klave så får du ku! Så jeg tenkte jeg skulle samle sammen de tingene jeg trang, før jeg satte i gang. Da hornene ble en nedtur, så mistet jeg litt av gnisten. En annen ting jeg sliter med, er usikkerheten rundt mål og vinkler på forskjellige ting. Mao, så føles det som om terskelen for å komme i gang er litt høy, og at flauser fort kan koste både tid og penger. Men jeg skal ta meg selv i nakkeskinnet, og trå til! :twisted: Til vinter`n kanskje! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bra! Highland Horn har flere på lager :wink:

Sånn, da er det bare å vente på august:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Nå føles august veeeldig langt unna :roll: man gleder seg 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Zeida »

Lenge til august heldigvis! Har en lang sommer ferie jeg skal gjennom før det er august 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Merker det kan bli morro med lengdeskyting når du får i gang disse hornbuene dine. Det er vel på tide med egen hornbueklasse snart..
Kan fort hende jeg snart må prøve dette sjøl.. Har tenkt på en Mongol nær 150# lenge, men får ikke surra meg til å starte.
Svar