Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Muuulig det blir et par krigsbuer av den.. :wink:
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av bueeirik »

Hehe.. Bare å sette streng på den så er den ferdig :wink: Så på Livery Arrow Records i england, med Mary Rose barlindbue 132# Så er det blitt skutt 272 yards som blir 248m, med buen som Daniel har lagd så ble det skutt 226 yards som er 206m! 42m er ikke så veldig mye, lag en bue på 180# neste gang så slår han barlindklassa lett! :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Han kan jo prøve 220#'ern... -Men den er det allerede en anna Engelskmann som skal ha i bytte med en perfekt bit Italiensk barlind.... :) (Glede seg!)

- Men jeg tenkte på å lage en på 185# eller no der, så han klarer å dra den opp.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Tøft ! Mye bra på gang 8) Er det stor forskjell på å lage tunge og lette ELB ? Jeg mener; det er vel ikke så enkelt som at du bare øker dimensjonene ? Bortsett fra det åpenbare problemet å få bøyd monsteret, så er det vel kanskje nye designmessige utfordringer som dukker opp ?
En annen ting jeg kunne tenke meg å diskutere med deg er tilleren på disse buene som skal skyte tunge piler. Har lest at mye bøy i grepet/ midtdel er en fordel ved tung pil. Er det din erfaring ? En annen sak er tuppene: hvordan ville det funke med smale, stive tupper ?
Jeg skjøt 147 m med min 65#31" ELB av barlind. Greit nok(standardpil) Men jeg ga den "Engelsk tiller" tror jeg det heter; nesten stiv midt på, mest bøy midtlems og nesten stive tupper. Har en følelse av at det ikke er ideelt :? Vi ble inspirert av denne Standardpilklassen på NM; nå spikkes det tunge buer her. Osage, alm, hassel... 8)
Vi spinetestet Standardpilene våre til NM. Og etter å ha gjort det, lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig for Joe å få laget en pil på 52 gram som er stiv nok ! Vi brukte T30 gran, 10 mm, og måtte likevel slipe ned noen gram av spissen for å få pila stiv nok. Enten må spissen være mye lettere enn de 17 grammene som brynjebryterene til Ola veier (med fal ) eller så må han kraftig opp i tykkelse på skaftet, som du sier. men da går vekta opp, opp..... Hm :?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg tipper det er noe av grunnen til at lengderekordene med standardpiler ikke er lenger enn de er, at pilene rett og slett blir for mjuke for de tyngste buene. Et 12mm skaft i tønneform vil nok gå lenger er mitt tips, men jeg er nok nødt til å dra opp enda litt tyngre buer før jeg kan uttale meg om det basert på egne erfaringer.
Men jeg vil tippe 9,5mm oppfører seg som en relativt godt kokt spaghetti på veg ut fra 150#.

Ang. tiller på disse buene, bøyer alma relativt mye i grepet. -Den er nødt til det for å tåle belastninga som blir av så mange pund i forhold til lengden på bua. Tillern er noe justert etter bøyevideoen på youtube, så den bøyer mer mot tuppene enn på filmen. Hemmeligheta, trur jeg, er å få til ei bue som er tyngst mulig på kortest mulig bue, uten at det går ut over trekklengde på pila eller bua.
Det krever at hele bua jobber, og at hele bua jobber på en måte som ikke stresser noe treverk for mye.

Jeg liker å lage buer som bøyer hele vegen, da kan man øke styrken på bua i forhold til like lange buer som er stivere i grepet.

Når jeg lager tunge buer bruker jeg skyvelære helt til jeg er fornøgd med målingene, derfra bruker jeg mye video og tråkker på en lang streng (som i oppstrenger) mens jeg drar i bua og filmer forfra. Ikke så vanskelig, men litt mer tidkrevende. Mye pirk og ofte sjekk for å unngå at det blir svake punkter i bua.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Her er 150#'ern i bruk. Joe Gibbs og Mark Stretton

http://www.youtube.com/watch?v=0Q8q6da6 ... re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=MwnibCKq ... re=channel
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Der fant jeg ingenting.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Mjøsbuer

Legg inn av MalaWolf »

nidrinr skrev:Her er 150#'ern i bruk. Joe Gibbs og Mark Stretton

http://www.youtube.com/watch?v=0Q8q6da6 ... re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=MwnibCKq ... re=channel
URL er klipppet slik at filmid (v=) er ufullstendig.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av bueeirik »

TØFT!!! :D Fy fasan å langt de pilene gikk! ser han måtte lage hornnocks på bua Daniel :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Ja, han ville det for sikkerhets skyld sa han, turte ikke å bruke den med uten ... :roll:

Blei litt krøll med den linken ja, takker for reprasjon :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Det har kanskje noe med regelverket å gjøre?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Usikker.. Men jeg trur ikke det er påkrevd. Vi deltok i alle fall uten hornnokker, uten at det var noe problem. Han sa vel noe slikt som " I might just put some horn nocks on it if you don't mind. I'm not sure if I dare use if I don't" når han fikk bua.. :wink:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Stilig. Fint at angelsakserne lar seg imponere av vikingene. Er det ikke slik at vi var først ute med ordentlige krigsbuer. Gratulerer nidrinr. Flott med solid anerkjennelse fra a- laget på øyene. :-)
Sist redigert av Bowman den 22 sep 2010, 08:28, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Takker :D
Svar