Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

bueeirik skrev:nå ble jeg forelska :( gleder meg til å prøveskyte med den! :roll:
Da må du stramme bukseselene dine, Eirik :lol: :lol:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjøsbuer

Legg inn av SilentG2 »

Hardwood skrev:Himmel og hav..... hundreogfemti pund ! :shock: Det der Mjøsvatnet, det har vel sitt uspring i Tsjernobyl ? :lol:

Klarer du å trekke den helt opp, kan jeg ikke skjønne annet enn at krigspila går forferdelig langt........


Det blir sendt med noe styrkedrikk fra brøttum også som er noget sterkere enn vannet på tangen, dere får klenge dere inn på Dani og Eirik for å ta noen styrketårer.

Jeg må vel også være enig i at kosteskaft ikke er skapt for å fly langt, men det er stor forskjell å bli truffet av en liten Lada, eller en småsint Tanks
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har den noen form for nokkforsterkning, eller ser treet ut til å tåle trykket fra stengen?
-Ingen nokkforsterkning. Jeg trudde først jeg trengte det, men det ser ut til å gå bra.

Målene på bua er forresten 76" lang, 74,5"ntn. Brei/djup er den 41mm/33mm i grepet, 16mm/18mm i tuppene. Med en eller anna form for forterkning i nokkene ville den nok tålt å tynnes litt i tuppene.
nå ble jeg forelska gleder meg til å prøveskyte med den!
-Du skal få jomfruskuddet :)

-Brøttumsbrygget anbefales til alle som ikke skal kjøre bil :P
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Barlindbue til Moen jr.:

183 cm fra topp til tå, 178 ntn. Den er djupere enn den er brei hele vegen, 25/24 på midten, 8/11 ved nokkene. På 28" holder den seg på ca 70#, men den har muligheter for å varmes i buken etterhvert om det er ønsker om litt ekstra kraft.

På bildene er den ikke satt inn med noe enda, kun pussa med sandpapir og stålull, før et æljhønn fikk gleden av å strykes over for å glatte ut det siste.

Noen bilder av bua oppspent, nokkene og trekk på ca. 30"

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av bueeirik »

Ser pent ut :D Du har tatt i bruk sidenocker ja? :wink:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Grauten »

Dette så meget brukbart ut, barlindbuer gjør et eller annet med smilet mitt! :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Buen gjorde inntrykk på Jr òg.. Litt breit smil, liksom. I går fikk han ikke tid til å prøve den, men tipper han kommer rimelig fort hjem fra skolen i dag. Han har lagt frem krigspilene han lagde i fjor, så han har nok planlagt litt skyting.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Veldig-veldig fin bue! Heftig pundstyrke i forhold til lengden. Den bør være kjapp 8)

Tror ikke jeg hadde turt å trekke den lengre enn 30" :shock: :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Flott da gitt. Barlind er heftig å jobbe med ikke sant? Vanskelig? Burde vel være sesong nå, siden det er påkrevd å jobbe i frisk luft. Giftig tresort? Hvor får man tak i barlindemne?

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg vil nok ikke garantere at bua liker å bli dratt så langt over 30" jeg heller, selv om jeg gjetter at den fortsatt er hel etter 32". Om den har spesielt godt av det er en anna sak :)

Har ikke målt den i kronograf, men etter et par prøvepiler mot vedstabel med dørmatte hengende over (For øyeblikket en midlertidig blink), viser den god vilje til å få piler til å flytte seg. Blir morro å se den i bruk på ei slette.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Barlind er forresten ganske så snilt å jobbe i, så sant man ikke trenger å krangle med for mye kvister. Ellers er det jo som du nevner litt sesongbetont, da i alle fall jeg ikke vil jobbe inne med barlind. Det er nok av historier om folk som blir dårlige av å jobbe mye med barlind, og også om langtidseffekten av å være for mye i kontakt med barlindstøv.

Gode emner i barlind er ikke alltid så enkelt å oppdrive, men de fins litt her og der. På NM for eksempel. Dette emnet og 3 til ble kjøpt på inneNM, og holdt meget god kvalitet i treverket. (Litt synd de var splitta i 4 og ikke i to. Om de hadde vært splitta i to kunne de nok ha blitt til buer godt over 130#..)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har gjort ferdig ei lita lengdebue, mangler bare en runde med varme i buken. Skal se om jeg får rota meg til å ordne et bilde i løpet av dagen. Bua er av askeplank, så den skal nok selges.

Har ikke fått gjort noen målinger av bua enda, men den er relativt hissig i forhold til tjukkelsen på tuppene.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Zeida »

hva skulle du i såfall hatt for den og kan noen plz legge ut en video på youtube der det blir varmebehandlet bue jeg er litt usikker på hvordan eg ska gjør det :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Bua må nok testes litt først, men den kan nok lett selges for 3000,- med FF-streng og et par lengdepiler. Skal se hva jeg får til ang. video og YT. (Litt sparsomt med tid, øker fra 2 til 4 unger i huset når som helst.. :) )
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Zeida »

au 3000kr det var bra greier 2-4 unger?? :lol:
Svar