Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Heftig bue og skikkelig brynjekiller:))) Er nok ikke mange i Norge som klarer å trekke den opp.
Spøs om jeg ikke må finne alm og lage en bue i løpet av vinteren, det hadde vært gøy!
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

ser det bøyes noen skikkelig grove stokker hær på forumet men hvordan kommer man seg dit hen att man drar aldrisåmyepund?
-Du drekk Mjøsvatten..
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nilstor »

Litt trening er heller ikke å forakte ...

Push ups med én eller begge hender, pull ups (vi snakker norsk her, ikke sant?), klatre i tau, hesje (for den som fremdeles vet hva det er), måke snø (det er snart vinter!) er saker som gjør susen. Push ups kan du gjøre på stuegulvet mens du ser Dagsrevyen, pull ups gjør du i en stige eller åpen trapp. Helt unødvendig med helsestudio. Det er ellers min menig at folk hesjer for lite her i landet, hadde det blitt hesjet mer, hadde folkehelsen ligget på et mye gunstigere nivå!

Men for å bli litt mer alvorlig: Burde vi starte en tråd hvor vi diskuterer styrketrening i forbibindelse med bruk av tunge buer, eller buer i sin alminnelighet? Å spenne de tyngste buene er ikke helt ufarlig, det er det nok flere her på forumet som kan underskrive på!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Mjøsbuer

Legg inn av buebryter »

det hadde slike tusseladder som meg satt stor pris på :D
Jeg trener en del styrkeløft men føler att jeg ikke treffer helt med det når det kommer til bueskytingen sin del :oops:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Sykkelslanger. Koster ingenting og gir fantastisk trening 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Jeg har et treningsprogram for bueskyttere.
I love Mac!

Inongogaror
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Mjøsbuer

Legg inn av buebryter »

Sykkell slanger har jeg :mrgreen:
knallbra forum dette hær!! får kjempemasse hjelp samme hvor domt jeg spørr :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Sant nok. Å ro er genialt. Ellers er det mye å hente på manuelt arbeid som Nils sier. Snømåking går det mye i her også. (husk å bytte på hvilken hånd du holder med framme og bak). Jeg trekker opp buer hver dag, både den vegen jeg skyter og like mye motsatt veg. Har ikke lyst til å bli skakk veittu.
10 min. styrketrening hver dag med noen varierte øvelser du kan gjøre hjemme gjør mye og tar liten tid.
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Mjøsbuer

Legg inn av buebryter »

kjempe intresert i å høre om hvordan styrkeprogrammene henger sammen kanskje jeg klarer å få det i i den vanlige trenings rutinen :?:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjøsbuer

Legg inn av SilentG2 »

Manuelt arbeid er også genialt..

Jobba som grisedytter i et varemottak... funka knall..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Her er det jeg fyller 10 min med hver dag (ikke noe system på om det er mårran, midt på dagen eller kveld bare jeg får det til en eller anna gang i løpet av dagen) :

1) 20 push ups smalt grep, 20 med "vanlig", og 20 med breit grep.
2) 50 vanlige situps, 25 hvor jeg vrir albuene mot motsatt kne, 25 hvor jeg vrir fra side til side fort mens jeg tar situps. (krever at beina sitter fast).
3) 100 rygg-ups (?) hvis det heter det... (Ligger på magan, henda bak nakken og løfter overkroppen).

-Alt sammen gjentar jeg en gang til.

Ellers prøver jeg å få skutt litt med bue hver dag, hvis værgudene ikke er venn med meg trekker jeg bare opp bue inne. Jeg bruker ei bue jeg klarer å trekke 3x20 hver veg med. (til sammen 60 trekk på keiva, 60 høgrehendt). Nå klarer jeg å trekke opp rundt 150#, da trener jeg med ca 130#. Klarer du 120#, kan du trene med en 90-100# bue. Fordelen med å ikke bruke ei bue som er mot maks av hva man trekker er at teknikken blir bedre av det. Teknikk er veldig greit å få til riktig!

Også hjelper det å ha litt vett i forhold til hva man spiser og drikker. Man blir ikke så lett venn med krigsbuer av loff med sirup som skylles ned med brus uansett hvor mye man trener.. Spis Bær, frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt og drekk vatten. Uten at man trenger å bli fanatisk.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Enkelt og greit:)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Allan »

nilstor skrev:Helt unødvendig med helsestudio. Det er ellers min menig at folk hesjer for lite her i landet, hadde det blitt hesjet mer, hadde folkehelsen ligget på et mye gunstigere nivå!!
Jeg er enig i at fysisk arbeid er bedre enn tarzanfabrikk, men jeg har hesjet en hel del, og det er ikke den mest motiverende treningsformen som finnes :? og jeg er usikker på om det er de muskla som brukes til bue.. :lol: men slå graset med ljå, derimot..men spøk til side, viktig tema!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Det er ikke så stille i buemakinga herover som det er i denne tråden, jeg er bare veldig flink til å legge kamera på merkelige steder. Eller ladern til kamera... :oops:

Uansett, i dag var kamera fullada med batteri og klart til bruk omtrent samtidig som den nyeste bua var ferdig. Det er en Hedebyinspirert greie, men dimensjonene er mindre enn de 40X33mm som er i grepet på den kraftigste derfra. Denne er redusert til 38X24mm i grepet, uten at den har blitt helt puslete av den grunn. Den trekker omtrent 70#@28", nært 80#@30". Jeg har bare dratt den til 30" en gang, det får holde. Den er ikke skutt med piler som er lenger enn 28", det tør jeg rett og slett ikke i frykt for at den skal knekke. Bua er 178cm tupp til tupp, 168cm nokk til nokk. Utrolig artig sak å skyte! Den røyk en linstreng i dag etter 10-15 skudd, men jeg var nok litt optimistisk med bare 14 strengers lintråd. Vi satser på ny linstreng med 18-20 strenger i neste forsøk.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

http://www.youtube.com/watch?v=HXmK7zuY ... ature=plcp

Trur je.. Si fra om den linken ikke funker. Mitt første forsøk på movie maker.. Vent med kritikk, jeg lærer nok mer etterhvert :)
Svar