Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Hei,
Hvordan buer er det du lager? Hvordan var det å lage bue av rogn, jeg har selv noe emner av rogn og de nærmer seg ferdig tørket. Gleder meg til å se bilder+ harde fakta:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

nidrinr skrev:Den i ask stoppa på 88# ved 26". Den tåler å dras en del lenger, men den er som sagt ikke helt ferdig, så derfor stoppa jeg der foreløpig.
88# ved 26" er sånn passe, hehe. Gleder meg til å se bilder 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

(Bare en liten avsporing fra buer) Da har jeg vært en tur i Stockholm, med tur innom historiska museet og tur på Birka. Jeg glemte kamera, så jeg måtte "låne" bilder av andre. Kommer mer om det når jeg får de bildene tilsendt på mail.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hvordan buer er det du lager? Hvordan var det å lage bue av rogn, jeg har selv noe emner av rogn og de nærmer seg ferdig tørket.
-Lager endel forskjellig, og liker å prøve forskjellige tresorter. Hittil har jeg god erfaring med rogn, har bare knekt ei rognebue. Den var riktignok på ca. 70#, altfor kort og med rund rygg, så det var ikke spesielt overraskende at den ikke klarte seg.. Har lyst til å prøve rogn som buklaminat i ei laminert bue, så når tida strekker til kan det hende jeg får gjort det.. :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Litt mer info om de to siste: Rognebua er ca 165 lang, 27 mm brei ved håndtaket og 12 mm ved nokkene. Som nevnt er den på omtrent 52# ved 26", og den er vel litt kort i forhold til design og styrke. Er nok derfor den har fulgt strengen nesten 11 cm. (5 av de 11 var der naturlig). Det gjenstår noe pirk på den, men det er ikke lenge til jeg sier den er ferdig.

Askebua er omtrent 175 ntn (ca 179 tupp til tupp), 45 mm brei på det breieste, og (foreløpig) 13 mm ved nokkene. Den blir nok litt lettere en de 88# v. 26" når den blir ferdig, for det gjenstår litt trimming av både tiller og tynning av sidene ytterst mot nokkene før jeg blir fornøgd med den. Har sikta på 80#, men jeg stopper nok så fort jeg er fornøgd med tilleren.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Bilder av rognebua:

Bilde


Bilde


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Bilder av askebua kommer seinere, må vekke alle som skal på jobb og skole :)
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Buen ser veldig fin ut på venstre side og det ser ut som den er stivere ved et punkt på høyre side, eller ser jeg feil?
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Stemmer nok det. Den har en ganske lei kvist på høgresida, som gjør at bua har en naturlig "knekk". Etter knekken er bua noe stivere, og har et snev av motbøy.. Jeg klødde meg litt i hue for å finne ut av tilleren på den, og er fortsatt ikke 100% sikker på om den er optimal. Pila har i alle fall ganske rett bane med denne tilleren, men det er ikke utenkelig at det vil lønne seg å ta av litt uttafor kvisten. Skader ikke å prøve egentlig, for den var i utgangspunktet ment som barnebue. Bør vel derfor ta den ned noen pund uansett.. :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Et lite triks med slike emner er å sette en rett strek på sida av buen og bøye buen ved å bare se hvordan streken bøyer. Ellers er det veldig lett å bli lurt av slike ujevnheter i emnet. Da kan man også følge med på hvor buen følger strengen mest ved å se hvor streken blir bøyd.

Men den ser bra ut :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Askebua:

Bilde

(endelig oppspent uten å brekke armen. Doble strengehakk og hjelpesnor var genialt :) )
Ødela forresten 2 strenger jeg trodde skulle holde før jeg laga ei monsterstreng av typen Nesten-tau.. Begge var tidligere prøvd på 55# bue.

Bilde



Bilde



Bilde



Bilde
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Nice:-) Skulle den ha bøyd mere på venstre side i forhold til høyre?Jeg er ikke noen ekspert og må spørre litt.
Jeg driver selv med en hasselbue og det er ikke lett å få fine buer:-()
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Tror du ser noe av det jeg også mente jeg så når jeg fikk se bildene. Etter at jeg tok bildene i går tok jeg av litt på hele venstresida, og litt helt innerst mot håndtaket på høgresida. Det er foreløpig meninga at den skal være litt stiv de siste 20-25 cm mot tuppene, for jeg har planer om å tynne den litt i bredden der. Den er foreløpig såpass stri at jeg ikke syns det gjør noe om den blir litt svakere. Sikta i utg.pkt. på ei bue i overkant av 80#, men jeg stopper så fort jeg (eller mange med buemakererfaring :) ) sier at det er bra. Veit ikke hva 88# v 26" tilsvarer med et trekk på 29-30, men jeg har ikke villet dratt den lenger enda før jeg er mer fornøgd med tilleren.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Prøv å sette tilleren på skrå, slik du vil plassere hånda på grepet og fingrene på strengen. Også lar du høyresida være opp. Da vil den jevne seg mer ut, med tanke på at venstre side vil bøye litt mer. Om man setter tilleren midt på, og tiller lemmene til å bøye helt likt, vil det nedre lemmet bøye for mye så fort man trekker den for hånd.

Så jeg tror ikke det er så galt, om du har planlagt å la høyresida være opp :)

Tipper du kan legge til 3,5# for hver tomme over 26, så... :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Prøv å sette tilleren på skrå, slik du vil plassere hånda på grepet og fingrene på strengen. Også lar du høyresida være opp. Da vil den jevne seg mer ut, med tanke på at venstre side vil bøye litt mer. Om man setter tilleren midt på, og tiller lemmene til å bøye helt likt, vil det nedre lemmet bøye for mye så fort man trekker den for hånd.
Gjelder dette når bua ikke bøyer i håndtaket? Jeg trodde det bare var buer som bøyde gjennom hele lengden som skulle ha det ene lemmet litt mjukere enn det andre..? :?
Svar