Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Bøyebilder av einern'

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Grauten »

Dette ser bra ut! :D Men høyresiden ser noe stiv ut i midtseksjonen, skyldes dette en motbøy? :?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jepp, om du ser på bildene etter hverandre, ser du at det er et parti med motbøy som retter seg ut. Når man kjenner på det med handa mens den bøyer kjennes det helt riktig ut, omtrent like mye bøy som ellers..
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

Riktigt cool. Skjuter den bra?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Den er ganske hissig, men jeg har nok ikke laga noen piler som passer 100% enda. De jeg har er altfor lange og tunge. Prøvde en avdanka lengdepil, og den gikk som fy.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Artig bue! Bøyer pent :) Hvor mye fulgte den strengen?

Når jeg bøyer buene setter jeg de på skrå på tillerstokken, for å ta høyde for at man trekker i strengen ovenfor der man holder buen. Forskjellen er synlig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Den følger vel strengen omtrent 1,5" rett etter bruk, men etter et par timer er den tilbake. Vanligvis bruker jeg ikke tillerstokk i det hele tatt, men handleddet gjør at jeg ikke klarer å dra opp bua for bilde. -Men jeg skjønner tanken, bruke tillerstokken som om det er handa.

Var ute en tur i skogen i dag, og fant en einer jeg trur jeg klarer voksen krigsbue av. Blir morro å se om det går.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Skjønner :)

Den begynte som helt rett eller med litt motbøy?

Har et par forholdsvis gode eineremner som jeg har planer om å begynne på om ikke veldig lenge, og lurer litt på hvor rund buk jeg skal ta som utgangspunkt. Denne ser jo ut til å være nesten helt sirkulær i tverrsnittet langs hele buen? Einer skal jo være et av de treslagene som helst bør være rundere i buken enn i ryggen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg trur også einer helst bør ha flat rygg og rund buk, men denne var ikke stor nok. Den hadde imidlertid så og si ingen kvister, så det ser ut til å gå bra. Den hadde vel ikke noe nevneverdig hverken med eller motbøy i utg. pkt, men svinga litt på seg. (Det syns vel på bildene)

Har planer om å lage ei lengdebue av einer, med steinbittbacking og varme i buken. -Litt mange andre prosjekter som skal bli ferdige først egentlig, så den er mest oppi hue mitt enda :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Det går nok fint det. Har den holdt hittil, holder den nok videre også om den ikke blir trukket for langt. Det er jo en ærlig sak med rund rygg når emnet bestemmer det :) Det at einer tåler andre typer tverrsnitt enn andre treslag er jo noe av det som gjør einer til et kult treslag.

Skulle tro at det ville oppføre seg bra i en lengdebue. Det har sikkert lav hysterisis (fornorsking, indre friksjon?). Siden det gir dimensjonelt større buer vil det nok også være lettere å trimme tuppene ordentlig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Det interessante med einer er hva som skjer med den når den varmebehandles.. Den får enda lettere egenvekt, og blir samtidig mye hardere. Problemet da ligger i å klare å få til ei bue som holder i strekk. Forhåpentligvis vil det holde med steinbitt i ryggen og relativt breie lemmer.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Einer er god i kompresjon i fht. vekt. Hassel er utrolig bra i strekk, og veier lite... :roll: tenke, tenke... Laminere...?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Tror kanskje det vil være vanskelig å finne et eineremne som er rett og kvistfritt nok til å gi et bra laminat?

Tenker at materialene ikke spiller så stor rolle, mens designet og kvaliteten på håndverket har det meste å si. Selv om jeg må si at jeg liker materialer som er veldig homogene, fordi det er lettere å forme buen ordentlig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jo, til en viss grad enig. Men det er en grunn til at enkelte treslag eller kombinasjoner dominerer lengderekordene. -Pluss at det er morro å prøve seg fram. Rett nok, og mer eller mindre kvistfri einer er ikke så vanskelig å finne herover. Når tida strekker til kan jeg prøve det ut.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

Om ein håller för en bambusrygg så kunde det bli bra. Jag är skeptisk dock.
Svar