Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hehe, Eirik har vært opptatt med å bli pappa, sikkert derfor han har vært så stille :)

-Du får se etter hus med litt høgere under taket...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Pappa? Det var jo stort. Mn det pleier ikke å bli stille når man blir pappa. :mrgreen: Veldig tøff bue.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Stille på bueforum :)

På hjemmebane er det vel langt fra stille der oppi Lillehammer..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Snasen krigsbue det der. Den burde gjøre vei i vellinga 8)

Har den fulgt strengen like mye på øvre og nedre lem?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Lenge sida jeg har lagt ut noen av buen jeg lager, så jeg tenkte jeg skulle spe på med ei lita bue jeg laga til ei nabojente som skyter en del med jentungen her i huset. Jeg tipper den er omtrent 80 cm ntn oppspent, og trekker +/-15# på 26". Jeg har dratt den til 29" uten tegn til at den tar skade av det!

Bilde


Bilde



-Jeg har kun brukt varme for å forme den til "rytterbue". Funker som bare det på så tynne flate buer.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Alm forresten. Almebast surra som grep, med lintråd på hver side.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Mjøsbuer

Legg inn av Are »

Får beskjed om at bildene er fjernet eller flyttet på photobucket. Fint om du kan fikse det. Er nysgjerrig på bildene
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

hmmm.. De syns her.. Kanskje fordi jeg i min "prøvogfeilmeddatametode" gjorde et tappert forsøk på å minske bildene litt....

Jaja, her er de bildene det ikke er gjort noe med.


Bilde

Bilde
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av torkis »

Kul ,bue :D
Man kunne få lyst å prøve noe lignende.
Hvor langt opp i pund kan ,man klare å få en slik type bue?
Junior har alltid hatt lyst på noe lignende, men har blitt for stor til 15#
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

usikker, men med kun varme vil jeg ikke garantere at det går bra å bøye til så mye mer enn kanskje 25-30# på ei bue opp mot en 130-140cm i oppspent lengde. Hvis man derimot damper først, slik at det er enklere å være litt slem mot forming av treverket, tipper jeg det bare er å teste det ut.

Jeg tenker at 70-90# med et trekk opp mot 30" vil gå helt greit hvis man bruker damp først, så venter og lar bua tørke i forma, før man til slutt løsner bua og varmebehandler uten å forme med varmen. Den siste runda med varmen trur jeg er litt avgjørende for at den skal holde forma.

Forresten, jeg innså først nå at jeg må ha sett (eller tenkt) litt bakvendt med pluss og minus fra metern når jeg måla opp lengden på bua.. Det stemmer nok ikke at den er 80 cm i oppspent tilstand, men at det er 20 cm andre vegen fra 1 meter, dvs ca 120 cm.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Tøff, Daniel ! Heldige nabounger ! Enig med din erfaring, Ved mye forming bør man dampe først,, og varme etterpå for at den skal holde formen. Torkis, du kan lage like buer så tunge du vil. Du må bare bruke sterkere materiale og øke dimensjonene bå bua.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg har blitt litt lat i det siste, og ikke vært så flink til å legge ut noe om buene jeg lager. Det har blitt mange barnebuer og en god del krigsbuer, men tida strekker ikke til når man skal lage, ta bilder, legge inn på photobucket, legge inn her osv. Men, nå hadde jeg tenkt å være flink. Tenkt. Må bare finne igjen den der kabal som går fra kamera til datan...

Bua jeg trudde skulle gå opp fra omtrent 135#@32" til omtrent 150#@32" hadde andre planer..

Jeg satte i gang med full behandling. Først med varmepistolen langt unna, lenge på hver tomme. Så litt nærmere med litt mindre tid pr. tomme. Mens jeg gjorde dette putra kvaegugga fornøgd i et gammalt syltetøyglass i et kokende vannbad.

Etter 2. runde med varme, fikk 20 cm av bua ny varme, og påsmøring av kvaegugge. Neste 20 cm fikk samma behandling osv. Da hele bua hadde fått et lag med gugge, fikk bua ny omgang varme. Kvaegugga fresa og bobla, og etter at hele bua hadde fått hvile i en times tid gikk jeg på med ny runde kvae. Samma prosedyre. Så en runde til.

Jeg kjenner at bua har fått vesentlig høgere egenvekt, men uten målinger før behandling kan jeg ikke si hvor mye. Dette gjorde jeg rett før jeg dro til Kauto i 2 uker, så bua fikk hvile lenge før den ble spent opp på Skurven fredags kveld. Jeg hadde store planer om å imponere alle med fulltrekk av bua, men nei.... Det gikk dårlig. Jeg var ikke i nærheta. Uten å skjønne noe som helst måtte jeg spenne ned bua, og ta den med hjem. Jeg fikk da opp buer på 150# rett før jeg dro til Finnmark, så jeg lurte på om 2 uker uten bue kunne føre til et så stort forfall?

Vel hjemme hekta jeg bua på buevekta, og dro til 32". Vekta viser mellom 165 og 170#, så da er det greit at den ikke ville opp på fullt trekk. Enda 8)

Men, en så god økning i styrke med varme, kvae og terpentin er jeg veldig fornøgd med. En økning på 30-35# er bedre enn forventa!

Da er det bare å dra nok i bua til at den mister noen # før NM, og samtidig trene nok til at bua og jeg møtes på ei vekt det er mulig å skyte lengde med :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Jøss ! Hva slags treslag ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

alm
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Mjøsbuer

Legg inn av buebryter »

ser det bøyes noen skikkelig grove stokker hær på forumet men hvordan kommer man seg dit hen att man drar aldrisåmyepund?
Svar