Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

haha... ha.

Kan vel fort hende det er en bedre måte å måle buene på, bare skyte lengde med standardpil f. eks.. Men det blir nok ei ordning.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

190#'er..

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Cool 8) Ikke det enkleste emnet å lage en så tung bue av :)

Hvor tykk/brei er den ved grepet?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Litt usikker, men fritt etter hukommelsen er den omtrent 39/34 eller deromkring. Kommer til å måle alt når den er 100% ferdig. Uansett er jeg utrolig imponert over alm. Denne er til Joe Gibbs, så det blir morro å se hvor langt han skyter med den.
Slik den kjennes ut er jeg ikke overraska om han nærmer seg 300 meter med standardpil. (Om han klarer å trekke den til 32" da. Det kjennes på en måte litt utenkelig ut å trekke den til 32"..)

Denne bua er nok pusha til grensa for dette emnet. Forhåpentligvis ikke over grensa. Jeg har ikke hatt den på 32" etter varmebehandling, rett og slett fordi jeg ikke har klart det aleine. Men den var på omtrent 160# før varmebehandlinga, og ut fra målinger opp til 25# før og etter varme vil jeg tippe den er omtrent på 190#. Utrolig hvor godt alm liker litt grilling og kvae i buken.. Jeg er litt bekymra for ryggen på bua nå, om den holder seg mot buken etter varming.
Holder den kommer det til å bli pene lengder.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Snasent. Krysser fingre for at den holder og får skutt av noen rekordskudd.

Hvor mye fulgte den strengen før varmebehandling?

Jeg har fabulert litt om disse Mary Rose-buene med tilnærma firkanta tverrsnitt (Slab sided) og markert avrundet grep kan være en indikasjon på hvordan krigsbuer av alm/hassel/etc. har vært utfromet. Tverrsnittet er jo unektelig bedre for disse treslagene. Samtidig ser det ut som om det bare er de største barlindbuene som har det designet, noe som indikerer at man har endret designet for å utnytte materialet bedre. Det virker logisk å benytte det tverrsnittet blant Mary Rose-buene som er best egnet for de andre treslagene. Vi får håpe det står noe fornuftig i denne omtalte rapporten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Tøøøøøft ! Har set noen svingete buer før, og det er utrolig stilig. Men ikke på 190 pund :shock: Alm ER et heftig materiale.
Joe Gibbs, sier du ? Får håpe han rekker å sette rekord med den før han begynner å slenge den fra seg på bakken, da.... :wink:
Hvor lang er buen ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Den hadde i utgangspunktet omtrent 1,5 tomme motbøy, og endte opp med ca 0,5 medbøy etter å ha blitt dratt til 32". Jeg forma den ikke noe i det hele tatt med varme, så den følger fortsatt strengen ca 0,5".

Tverrsnittet på disse buene er i grunn meget interessant å forske litt på..

Jeg syns ikke du skal prate så vondt om måten han behandler buer på Hardwood, bare fordi han la ned ei laminert treningsbue litt slapt. Han er en glimrende buemaker, og en eksepsjonelt god krigsbueskytter. Bua er nær 2 meter, men jeg er ikke sikker.. Skal sjekke. Og ja, alm er en klar favoritt! :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Fantastisk. :D Er spent på hva jeg selv får til med de almebitene jeg er igang med. Litt usikker på om jeg skal gå for tilnærmet orginal hedeby eller litt mer i retningen av engelsk krigsbue. Det er noen kvister her og der på emnene. Alm tåler dette rimelig greit, ikke sant? Jeg har akkurat fullført en holmegårdsbue i alm, og det ser ihvertfall ikke ut som den lar seg affisere av noen kvister her og der.
En annen ting. Hvor går grensa på dacron/fast flight? Tenkte jeg skulle prøve å lande på + - 100 #. Er det greit å bruke fast flight innefor denne styrken?


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Generelt sett bruker jeg FF på alle buer som er 90# eller mer. Alm tåler kvist, inntil en naturlig grense. :)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Det var en skikkelig sak, får vi se den på fullt trekk? Oddbjørn.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

hehe. Det får vi nok etterhvert. På youtube når Joe trekker den opp :)
Jeg klarer det ikke engang når jeg lukker øya for å late som at jeg klarer det i drømme engang...
Jeg holder på med en til i omtrent samma vektklasse han skal få samtidig. Den kommer til å bli litt lengre og "tryggere", så han har en i backup om denne skulle bestemme seg for at jeg var litt for slem mot den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

-Så har jeg fått somla meg til å gjøre ferdig en sak i Black Locust. Fikk et påbegynt emne av perere fra paleoplanet når han var på besøk her i fjor, og fikk endelig surra meg til å gjøre ferdig bue av det :)

Omtrent 75#@28". (Bilder og slikt kommer trur je..)

BL er forresten et fantastisk godt buemateriale. Jeg skulle godt likt å prøve det til krigsbuer... Det er vel det nærmeste jeg har vært opp mot norsk alm hvis jeg skal sammenligne det med noe.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

-Kan etter i dag trygt anbefale Black Locust som buemateriale. Omtrent 250 meter med lengdepil, og den var ikke ment som lengdebue...

-Kan fort hende jeg vil ha mer av denne tresorten her :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Her er to som skal til England. "Kroken" er på ca 210#@32", den med litt enklere form er på ca 145#@32".

Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Fine buer, må være noen kraftkarer der borte. Hvis man skyter begge to innen fem minutter, kan man da skryte av å ha dratt 355 pund?
Svar