Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Er litt spent sjøl, har ikke laga buer på mer enn i overkant av 60# som har overlevd hittil. Men jeg har litt trua på at det kan gå med dette emnet. Usikker på hvor lang jeg skal la den bli til slutt, så den er foreløpig sikkert litt lenger enn det den vil bli som ferdig bue.

Er forresten trygg på at disse emnene alle holder under 10 % fuktighet. Målte før jeg grovforma dem, og da var rogn nr 2 den fuktigst med 10-11 %. Etter det har de fått tørke enda litt mer. Har ei ganske god varmovn/ vifte i kjellern, så det er effektivt å tørke emner der.

Rund bøy, mener du da å la den bøye mer som en ELB, bare med stivt håndtak og med like lemmer?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, som i to separate sirkler.

Jeg har en 80# @ 28" askeplank som er 72" lang, med pyramideform og helt sirkulær tiller, foruten grepet da. Den funker bra, med bare 1" stringfollow, men jeg ville nok latt den være litt lengre til å begynne med, så kan du jo alltids kappe den kortere etterhvert, om den kjennes frisk ut og du ikke når vekta. Men dimensjonene avhenger jo veldig av hvor tett veden er i emnet.

Pyramidebuer skal i prinsippet alltid ha sirkulær tiller for å stresse lemmene jevnt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Hmm, hadde av en eller anna grunn fått det for meg at de ytterste 5-10 cm på hver lem ikke skulle bøye/ bøye minst mulig..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Her er forresten et par bilder av et emne jeg gleder meg til å jobbe med. Ask denne også, men fortsatt på ca 14% fuktighet, så jeg venter litt. (Har i grunn nok å gjøre imens, og ikke alltid nok tid..)

Bilde


Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Mjoo, det er ofte en fordel at den ytterste delen av lemmene ikke bøyer, spesielt på korte buer, slik at de ikke stacker så veldig. Men da gjelder det å smalne de av så mye man bare tør. På buer som skal være kraftige er det derimot sikrere å la lemmene bøye helt ut. Nilstor sitt Hasselmonster bøyer eksempelvis mye helt ut i tuppene, og den skyter jo bra, om ikke best (!)


Det der ser ut som et bra askeemne. Jevn og fin motbøy 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Er det noe sted det finnes bilder og data om dette mye omtalte hasselmonsteret?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Her er bilde av Hasselmonsteret (Holmegaard-type, 185 cm ntn, ca. 100 pund).

http://imagecache.scanmine.com/getImage ... d=12624360

Håper linken virker!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Artig at den er av hassel, husker fra barndommen at hassel sammen med rogn var de trærne vi stort sett brukte til buer. Har en god del emner av hassel liggende, noen krokete og utfordrende, og noen litt enklere nærmest rette stokker. Er bua fra et emne stort nok til at barkesida kunne brukes som rygg, eller har du gjort det på en anna måte?

Krangler litt med meg sjøl, for jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre dette når jeg skal starte på et av hasselemnene mine etterhvert. Jeg syns de er fra trær der jeg gjerne skulle sett at stammene var litt tjukkere. (Får være med å plukke ut det jeg ville ha av stammer under såkalte "rydd bort all underskog- prosjekter" omtrent en gang i året, så det hoper seg opp emner fortere enn jeg har tid til å lage buer. Merker at jeg har problemer med å se at stokker som kan bli buer blir hugga opp til ved, så da tar jeg så mye som mulig med meg hvert år..)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Buen er laget av en 5,5-6 cm tykk stokk. Ryggen følger ytterste årring. Rund, med andre ord.

Gjør det enkelt. Skrap av barken og la ryggen være rund, hasselen er seig og tåler godt de ekstra strekkreftene som opptrer langs midtryggen. Dessuten har hasselen liten forskjell på vår- og sommerved, så det er vanskelig å følge en årring.

La buken være flat, så trykkreftene har mest mulig flate å fordele seg på. Og ikke fall for fristelsen til å prøve å få to buer ut av en stokk der det bare er én!

Blir veldig artige buer, dette, skikkelig steinalder. Og de går bra, også.

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Da er det ikke lenge før jeg starter på en hasselbue. :)
Var litt redd for at buer som skulle bli noe mer enn barnebuer ikke var så glade i runde rygger, og at jeg hadde en h.. jobb forran meg med å avkrone så ryggen blir flat. Men om hassel ikke stiller så harde krav om det, ligger det mange spennende emner i kjelleren. De fleste er stokker med diameter mellom 5 og 12 cm.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Da har det jeg håper skal bli en ca 80# fått bort litt mer overflødig treverk, og fått første runde på tilleren. Har litt å jobbe meg før den er ferdig, bøyer ikke akkurat jevnt enda. Foreløpig er den TUNG å spenne opp på tilleren, røyk den gamle tillersnora mi...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ser bra ut 8)

Et triks jeg har begynt å trikse med er å tegne rette streker på siden av buen før jeg begynner å tille den. Spesielt på stamme-emner som ikke er rette som planker. Da kan man se hvor den har fulgt strengen, og det gir en direkte indikasjon på hvor den er stresset mest.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Streker langs sidene var ingen dum ide, meget mulig jeg adopterer den :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Som flere sikkert ser på bildene, har høyre lem på bua en svak motbøy siste 1/3. Venstre side kan ikke skryte av det samme, og det er her jeg klør meg litt i hue og spør om eksperttips: Vil dette ugjøre en forskjell som gjør den høyre sida kjappere enn den venstre, dersom jeg tiller bua så de to sidene bøyer tilnærma likt? (De vil vel uansett se forskjellig ut på ulike dralengder dersom de er like på 27"..?) :?

Jeg har flere emner der den ene av lemmene vil få mye mer motbøy enn den andre, og må innrømme at jeg har latt dem ligge til fordel for andre, "enklere" emner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Lemmet med motbøy bør være opp. Da unngår du å stresse det for mye. Jeg ville tillet den slik at lemmene er like tykke. Da vil lemmene være stresset omtrent likt. Om du lar den bøye helt likt vil det med motbøy bli tynnere enn det andre, og derfor være stresset mer.

Så gjør det absolutt ingenting at buen ikke ser ut til å ha helt perfekt tiller. Faktisk vil en slik bue være bedre tillet enn en bue som bøyer helt jevnt. Men det er jo bare spesielt interesserte som forstår slikt dog.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar