Nilstors buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Her har visst en innful datanisse vært på ferde igjen, det er en ganske tett bestand av dem her omkring ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Flott arbeid Nils, inspirerende er vel det riktige ordet, jeg må nok krype til korset og bestille noe glassfiber fra Ola, hvilken tykkelse bruker du?
...mulig jeg må ut å ta nye bilder av alle buene mine også :lol:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Jeg istemmer. Buen ble verry nais. Men midt oppi alt dette glassfibersnakket: Er det mulig å få samme nytte (eller tilnærmet samme) av sene-backing eller annet som er bittelitt mere historisk riktig? Kan godt hende dette har vært luftet flere ganger før, men forumet teller jo noen tusen innlegg nå, og jeg sliter litt med å avgrense søkene mine. Noen med bedre oversikt enn jeg har klart å skaffe meg?
mvh jamar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Det skal jo gå an å bruke sener, men glassfiber er jo litt mer tilgivende :wink: Det som er godis med sener er at de trekker seg sammen når de tørker og "reflexerer" buelemmene på litt ekstra :wink:
Men husk at du må bruke hudlim/gelatin til å lime senene og at bua derfor ikke blir så glad i vann...

Tips til sene banking er å fukte senene når du banker dem, da er de mye lettere å få delt opp i tynne fibre :!:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Har skutt med nybuen på full guffe idag, 7" strenghøyde og 30" trekk. Ser ut til at den holder. Matta er av 14,5 cm kunsstoff, skyteavstand 12 meter (den lengste frie strekning jeg greier å få til uten at naboene begynner å rynke brynene!).

Pilene er 30,5", spinet til 75#, og er kanskje litt myke. 28" piler med samme spine har en finere flukt. Må nok prøve meg litt fram her.

[img][img]http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 4375re.jpg[/img]

[img][img]http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 4378re.jpg[/img][/img]
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Du kan jo lage en tredelt streng, med separate looper og midtstykke. Da er det bare å ta opp en av knutene og korte den inn.
Kviljo:
Jeg vet jeg har sett beskrivelse av en slik knute på ATARN, men jeg finner den ikke igjen!
Jeg fant den!

[img][img]http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... mage14.gif[/img][/img]

Må prøve å lage en slik en!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Hva skal du lage den strengen av? Jeg tenkte òg å lage en slik . Vet ikke helt hvordan man kan lage en slik streng av dacron!?! Jeg fikk denne linken etter jeg spurte på Atarn. Flott og enkelt bilde der.

Har du et bilde av nybuen ustrenget?

Er forresten ikke 75# utrolig stive piler? Gjelder det rytterbuen generellt eller?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har p.t. ikke annet enn B 50-tråd, så det blir vel det, tenker jeg. Lager vel en "endless loop"-streng som jeg så fester løkkene på. Burde ikke være noe større problem.

Skal ta med meg digitalkamera hjem fra jobb i helga, så da skal det vel bli råd med bilder, både nedstrenget og på fullt drag.

75 pund er ganske stivt, ja, men det er visst det den vil ha. I morgen skal jeg skyte på "normalhold", 18 meter (hittil har jeg ikke prøvd den på mer enn ca. 12), men regner med at det er de stiveste pilene den vil ha der også. Skjøt et par runder med 50-punds piler idag, men de går gjennom lufta litt sånn som kokt spaghetti, dessuten smeller de stygt i treverket! :shock:

Der diskuteres oppad vegger og nedad stolper hvorvidt "rytterbuer" er raskere en langbuer (jeg bruker hermetegn fordi betegnelsen egentlig er feil, det korrekte norske uttrykket er "sammensatt bue", etter engelsk "composite bow". Slike buer ble like mye brukt av fotfolk som av ryttere).

Det er veldig avhengig av hvilke tester som gjøres, og hvilke premisser som legges til grunn. Men korte, sammensatte buer har høyere utgangsspenning enn langbuer. Når man i tillegg tar i betraktning at sammensatte buer som regel har lengre drag, får vi den situasjon at kraften virker jevnere over en lenger vei, og det fører stort sett til høyere utgangshastighet. Og én ting til: Korte buer er kjappere enn lange, når alt annet er likt. Enda et moment: Tommeltrekket overfører mer kraft gjennom pilens lengdeakse enn trefingertrekket. Én ting er iallfall sikkert, ingen langbue har vært i nærheten av de lengdene som ble oppnådd med de sammensatte tyrkiske buene.

Tradisjonelle sammensatte buer er som regel laget av materialer (horn og sener) som arbeider betydelig kjappere enn tre, først og fremst fordi de kan utsettes for mer kompresjon og strekk før materialene kollapser. Dessuten, horn gjenvinner vel dimensonene hurtigere enn tre etter å ha vært komprimert, under ellers like forhold.

Og nå får jeg vel de mest ihuga langbueentusiastene på nakken, men vi får tro at Tim Baker & co ikke leser norsk! :twisted:
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tror inte han skulle tycka så väldigt olikt.

Det är ju testat att bågar med styva toppar är generellt snabbbare än de med böjjande toppar.

Om man lagar en holmegårdsbåge så är det ju på ett sätt en båge med siyahs. Om man tänker hur den fungerar. Fast lite mindre extrem.
(kort böjjande del, hävstångsprincip, bra strängvinkel)

Det står ju också I tbb att ju mer strängen vidrörer topparna - ju mer fart. Samt, ju bättre strängvinkel - desto mer fart.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Var ute og tok noen bilder idag. Sigurd stilte beredvillig opp som fotomodell igjen! På bildene drar han litt under 30 tommer. En tomme til er ikke noe problem.

Bilde[/img]

Bilde

Netto motbøy er ca 21 cm. Den hadde nok tålt mer, men så holder den kanskje lenger! Iallfall er den mindre "nervøs".

[/img]Bilde

Buen er myk og fin å dra. Vekten er midt på 50-tallet, omtrent likt med min HH Big Five, men med samme piler skyter den hardere enn HH. Etter skytingen idag, har jeg fremdeles inntrykk av at den liker piler spinet til ca. 75 pund ganske bra.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Tror du har rett i at denne type buer kanskje liker piler som er ment til litt stivere buer. Har ei bue som frua kjøpte til meg etter å a vært i Ungarn for et par år sida, som kan kalles ei "liknende bue" som den du har laga her. (Utrolig flott bue forresten!)
Den er på 47#, og liker piler som ellers passer buer på 55-60#.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Superfin båge.

:D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Tusen takk!

Artig når det du har balet med en tid, faktisk viser seg å fungere!

Litt usikker på hvilken tradisjonell type sammensatt bue den ligner på. Hadde nok en 1600-talls bue fra Qing-dynastiet i Kina i bakhodet, mens "fotomodellen" hevder den har noe ungarsk over seg, så jeg vet ikke riktig ... Uten at det berøver meg nattesøvnen!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den nedstrengede profilen sier igrunnen mest 8)

Ble bra!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Buen din ser bra ut uansett hva "forbildet" skulle være, jeg tror det er likså greit å bare lage "krokbuer" uten å holde seg slavisk til "orginalen". Når man (jeg) skal prøve å lage en "orginalbue" så kommer den uansett ikke til å inneholde glassfiber. Selv er jeg IKKE er ferdig med glassfiberbuer enda, må lage noen stykker til før jeg prøver å ødelegge hornlaminater. :lol: jeg mente: å lage bue med noen hornlaminater.....
Svar