Dag´s Bue-Bu

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av dagsunde »

Alltid vært det!
Bjørnar kaller meg jo Medlem av Holmegård mafiaen... ;)
men Beina er til Jernalderspisser
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Bowman »

Både Dag og jeg er medlemmer i Holmegårdmafiaen. Vil du være med Glenn?
8)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Allan »

Det er mer av en hedersbetegnelse enn å være "draktnazist";)?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av MalaWolf »

hehe .. draktnazi ..
Apropos drakt. Du burde jo ordne deg en bronsealderdrakt Dag :) Om du ikke har det fra før mener jeg. Og når det gjelder beinspisser kan du kanskje klare å finne noen i den svære funnmassen fra Motala strøm i Sverige, de har funnet enorme mengder med spennende saker fra mellomsteinalderen - og har til og med sin egen FB-side

Bilde

Bilde
Sist redigert av MalaWolf den 05 nov 2015, 13:35, redigert 4 ganger totalt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Det er mer av en hedersbetegnelse enn å være "draktnazist";)?
Har noen gitt deg den betegnelsen Allan?
:lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Lurz »

MalaWolf skrev:Dag, har du også blitt fanget av yngre steinalder/eldre bronsealder ?
Kult med sener. En kan fort få dilla på det. Eldste hornbuene dukket vel opp bronsealderen såvidt jeg husker (ref: Cambridge Fens buen).
Etter det jeg fant ut når jeg skreiv hornbuesaken til Tox, så antar en at komposittbuene (horn/tre/sener) oppstod i sentralaurasia rundt 1600 fvt. (eller eller annen gang mellom 2000 og 1000 før skulle vel bli bronsealder uansett. :) )
Fulgte linken din tilbake og fant den saken om Cambridge Fens buen. Var litt uklart for meg om det var en bue av bare horn, eller om det var spor av sener på den? Alså litt som "sheephorn" buene i TBB?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av dagsunde »

Bronsealder drakt?
Har du sett de 35000 små trådene du må knyte inn i kappa med 3 knuter hver for å lage flossen som ser ut som pels? :)

Spurte Vibeke, men hun bare lo av meg... ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Allan »

Bowman skrev:
Allan skrev:Det er mer av en hedersbetegnelse enn å være "draktnazist";)?
Har noen gitt deg den betegnelsen Allan?
:lol:
Hehe, i en diskusjon om bekledning for noen måneder siden, falt det noen harme ord... Neida, men flere med meg (les: Are m. fl) hadde rikelige meininger om hvordan noe burde være. Det var da noen beroliget resipienten for kritikken med utsagnet "ikke bry deg om draktnazistene" :lol::lol:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:
Bowman skrev:
Allan skrev:Det er mer av en hedersbetegnelse enn å være "draktnazist";)?
Har noen gitt deg den betegnelsen Allan?
:lol:
Hehe, i en diskusjon om bekledning for noen måneder siden, falt det noen harme ord... Neida, men flere med meg (les: Are m. fl) hadde rikelige meininger om hvordan noe burde være. Det var da noen beroliget resipienten for kritikken med utsagnet "ikke bry deg om draktnazistene" :lol::lol:
Are har svært ofte rikelig med meninger om hvordan noe burde være ja. Kanskje dere to og Stian burde danne den hellige draktenighet.
:shock: :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Allan »

Hehe, du skal ikke se bort fra at Stian óg var med i nevnte diskusjon.:P
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Lars Jensen »

Nå trenger en vel ikke ta denne lengre, i denne tråden, men...
Jeg husker denne diskusjonen godt, for jeg var nevnte ¨resipient¨ :D
Jeg brukte ganske mange timer og ressurser på å fylle ¨de strenge kravene til historisk antrekk¨ som ble understreket i innkallingen til NM på Hamar.
Jeg hadde vondt i magen i flere dager før vi reiste opp og forberedte sågar min medsammnesvorne i bilen oppover at det ikke var sikkert han fikk stille da jeg hadde gitt han mine overskytende klær som enten ikke passet eller var deler fra ulike historiske epoker.
Da vi kom til utstyrskontrollen var det ingen som sa et kløya ord, ingen kommentar, ingen godkjenning, ei heller noen bevingede ord. Jeg måtte faktisk spørre om ¨kles-helvetet¨ var godkjent!
Så strengt var det altså.
Under dagen så jeg flere utøvere som ikke akkurat fylte ¨kravene til historisk bekledning¨. Joggesko, avrevne t-skjorter, sidelommer osv.
Kanskje en ikke skulle gå så høyt ut, særlig ikke for de som aldri har vært med før?

Det var forøvrig ¨torkis¨ som i et anfall av sympati med undertegnede brukte ovenstående referanse på en del av de som ga meg tilbakemelding underveis.

Dette er forøvrig det eneste jeg har å utsette på alt jeg har fått være med på i Langbuelagets regi så langt.
Jeg gleder meg til inne-NM for da skal jeg stille i ¨historisk antrekk¨ åkkesom!:D :D :D

lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Lars Jensen »

Bare for å gjøre det helt klinkende klart: Jeg forsvarer ikke nazireferanser!!!!!!

Sånn!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Bowman »

Lars Jensen skrev:Nå trenger en vel ikke ta denne lengre, i denne tråden, men...
Jeg husker denne diskusjonen godt, for jeg var nevnte ¨resipient¨ :D
Jeg brukte ganske mange timer og ressurser på å fylle ¨de strenge kravene til historisk antrekk¨ som ble understreket i innkallingen til NM på Hamar.
Jeg hadde vondt i magen i flere dager før vi reiste opp og forberedte sågar min medsammnesvorne i bilen oppover at det ikke var sikkert han fikk stille da jeg hadde gitt han mine overskytende klær som enten ikke passet eller var deler fra ulike historiske epoker.
Da vi kom til utstyrskontrollen var det ingen som sa et kløya ord, ingen kommentar, ingen godkjenning, ei heller noen bevingede ord. Jeg måtte faktisk spørre om ¨kles-helvetet¨ var godkjent!
Så strengt var det altså.
Under dagen så jeg flere utøvere som ikke akkurat fylte ¨kravene til historisk bekledning¨. Joggesko, avrevne t-skjorter, sidelommer osv.
Kanskje en ikke skulle gå så høyt ut, særlig ikke for de som aldri har vært med før?

Det var forøvrig ¨torkis¨ som i et anfall av sympati med undertegnede brukte ovenstående referanse på en del av de som ga meg tilbakemelding underveis.

Dette er forøvrig det eneste jeg har å utsette på alt jeg har fått være med på i Langbuelagets regi så langt.
Jeg gleder meg til inne-NM for da skal jeg stille i ¨historisk antrekk¨ åkkesom!:D :D :D

lars
Lars: Det er alltid noen som klarer å lure seg inn med joggesko og dertil egnet tilbehør. Jobben som kontrollør i forhold til historisk godkjent bekledning er krevende. Hvert år er det "noen" som ikke har skjønt det. Men det er ikke de samme hvert år. Jeg hadde ikke skjønt det jeg heller på mitt første uteNM. Bare spør Are. :shock: Det pleier å gå seg til. :D Du virker seriøs og får sikkert ikke vondt i magen neste år. Det er noe man har første året. Etter flere år på NM synes jeg selv at jeg begynner sakte men sikkert å få dreis på mitt eget antrekk. Hvis du er interessert i antrekk så lytter du til de folka som vet hva de snakker om samtidig som du gjør egne søk i kildene som finnes. Da blir det til slutt bra. Langbuelaget har bestemt seg for å håndheve bekledningskravet på uteNM strikst, men det skjer alltid en glipp eller to. Det er ikke det samme som at vi andre trenger å gi faen. Stå på med antrekket ditt. Jeg liker engasjementet ditt. :D
Det er vel ingen her som har nazisympatier :shock: det er vel bare kødd når vi kaller noen for nazi. Jeg synes nazi er et bra ord å bruke når noen kødder.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Lars Jensen »

Neida, Bjørnar, jeg er ikke humørløs, men hvis Allan ( eller noen andre ) føler seg støtt av slike referanser, bør vi velge våre ord med omhu. Særlig i disse nett-troll-tider.
Jeg innrømmer så gjerne at jeg bruker denne betegnelsen selv når jeg skal forsterke utsagn, men prøver å ikke bruke det på trykk.
Var vel egentlig mest skuffa over at ingen så ¨mitt harde arbeid¨. Jeg hadde faktisk fysisk vondt i maga`n for å ikke slippe inn. Ville jo så gjerne bli sett, se meg! Se meg nå!! Se meg nå, også da!!!

Og nå!


Og Nå!!


Og nå også!!! :D :D :D :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Dag´s Bue-Bu

Legg inn av Bowman »

Jeg tror ikke Allan føler seg støtt. Allan har baller og har sitti i komunestyret. Jeg tror han tåler en trøkk.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar