60" Rogn-recurve (bilder)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

60" Rogn-recurve (bilder)

Legg inn av Kviljo »

Effektiviserte rognebuen min litt i kveld. Lettet endene noe, og justerte tilleren litt. Buen er mitt andre forsøk, og den har levd i over et halvt år nå 8) Lagde den først uten recurve, skaut litt og fant ut at den stacka vanvittig. Så derfor letta jeg den litt og heiv den over gryta. 30min i damp, og bøyd rundt kneet. Funka over all forventing. Er rimelig stram på tidlig trekk, og den stacker nesten ikke. Litt dum løsning med håndtaket, hehe... Pålimt ask.

Bilde
60" mellom nokkene. 2,5" mellom underlaget og håndtaket. Vet ikke helt hvordan man måler string-follow på en recurve...?


Bilde
Fortsatt ikke 100% bra tiller...


Bilde
Oppspennt på 22". Hybeltilleren min er ikke så eksklusiv :lol: Men buen holder fint til 29" trekk. Målte den til 16kg på 28" trekk som skulle bli 35,2#.


Bilde
Litt vridd. Kunne nok klart å unngå vridningen om jeg hadde tenkt på det før jeg bøyde recurvene :roll: Rett i underkant av 2" brei på det breieste.


Bilde
Helt frisk er den ikke, som dere ser har ryggen gitt seg litt. Tror kanskje den er stabil nå, for den skriker ikke lengre når jeg trekker den, hehe.


Bilde
Hugde rogna i sommer, og bare skrella av barken, tørka, og satt inn med danish oil. Fargen er muligens tørka sevje?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

koooool! Reine rytterbuen :D Likte kvisten på det nederste bildet!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Derswom du ønsker å ta av mere på ørene kan du foorsterke de med horn slik at de blir stivere.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hadde vært gromt med hornforsterkninger ja 8)
Men det må bli på en annen bue tror jeg. Har planer om en recurve i ask nå snart. Med rektangulært tverrsnitt kan man nok presse det litt til, og da kunne det jo vært artig å testa helt statiske ender med litt mer recurve og hornforsterkninger. Må bare finne meg noe horn først, hehe :)

Jeg las en deprimerende artikkel for noen dager siden, der det var en som hadde rekna på dynamisk recurve vs. ikke recurve. Han kom fram til at dersom man presset treet like mye i de to buene, så ville recurven ha 20% mer masse i lemmene, men bare 8% mer lagret energi. Han konkluderte da med at en langbue ville kaste lettere piler fortest, og en recurve tyngre piler fortest. Interessant, men jeg er litt usikker på hvor mye han hadde tatt høyde for i utrekningene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Link til artikkelen pleeeaaase. Og så plhastighet/vekt. "Nothing else matters"
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet695 ... 2982.topic

Legg merke til at Tim Baker (fra TBB) også er på det forumet, hehe :P

Vet ikke om noen i området som har utstyr til å måle pilhastighet med, så det blir vanskelig å få målt. Tror ikke den kaster så veldig fort.
Den spenner 35 pund på 28", om det var det du tenkte på?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fikk du noe ut av diskusjonen? Var ikke helt lett å følge med i svingene, men jeg tror helt klart de er inne på noe der.

Sannsynligvis kan man vel gå rundt problemet med å f.eks senebacke recurven.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

...nææh. Litt for mye fysikk og matte til at jeg får med meg bakgrunnen. Senebacking, kanskje, men sene/ lim er tyngre enn tre, å det spørs om du ikke havner i samme problemstillinga. Skal være mest effektivt på relativt korte buer. Og så trodde jeg jo at det meste av flightrekorder var satt med recurve.....som mannen tydligvis var inne på.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar