halo

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
seigmann
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 16 sep 2007, 11:29

halo

Legg inn av seigmann »

Ja.. jeg er litt ny her . Jeg har heller ikke drevet med buer mer en 1 måned eller noe sånt . Har tatt noen bilder så dere kan se . Nå har jeg akkurat blitt ferdig med min første selje bue som jeg også har fått litt hjelp på da fra en ganske flink buemaker

Bilde
litt annerledes nokk

Bilde
håndtaket med pilehylle , måtte lime på en trebit etter på fordi håndtaket ble for flatt..

Bilde
skulle akkurat ta ut de to siste pilene på skyteskiva men plutselig velta hele greia , så jeg klarte å knekke de 2 pilene :( (bra det ikke var karbonpilene )

Bilde
hadde en liten dårlig bue som jeg bare hadde lyst til å dekorere litt ^^

Bilde
fikk laga en tiller av et bue emne det aldri ble noe av og noen treklosser på toppen som holder buen på plass

Jeg statser vell på å lage en nye bue til våren , tenkte jeg skulle velge hassel ...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Se det! Godt jobba!

Jeg har aldri prøvd selje før, men det ser jo ut til at det fungerer helt fint :)

Stilige nokker og grom dekorasjon! 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Kult 8) En fungerende bue av selje, ikke værst!

Skal du lage flere buer trenger du ikke vente til våren, ut i skogen bare, og hent bueemner :)

Lars
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Den böjjer fint.
seigmann
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 16 sep 2007, 11:29

Legg inn av seigmann »

lite fristende å sitte ute å lage bue . hakke no sted og være inne . Men jeg kan jo kutte ned et emne nå men det vil jo være så steinhart og tørt når jeg skal begynne på det?
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

etter egen erfaring tror jeg at går det fint an å lage buer av trær kappet om høsten :wink:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Skal være veldig bra å kutte emne om høsten. Kutt treet, kapp bueemnet litt lenger enn du skal ha det, og smør lim eller maling på endene for å hindre sprekking. La det ligge tørt, men gjerne ute i trekk, for å tørke. Hvis du vil ha det til å tørke fortere, og gjøre grovjobben mens treet er bløtt er det greit å hogge det til grovt, litt større enn du skal ha buen. Obs- ikke bøy emnet og ikke skad åreringene på det som skal bli ryggen (utsiden) av buen!
Så kan du gjøre ferdig buen når den har tørka ogdet er blitt varmere i været. Du skal aldri bøye til en bue før den er tørr og hard :!:
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar