Premie

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Premie

Legg inn av Kviljo »

Jeg kjøpte en slik streng-takling-surrer for litt siden. Helt godvenner ble vi aldri, så jeg pleier somregel å surre taklinga for hånd istede. Så jeg tenkte at jeg kunne prøve å skaffe den en adoptivfamilie.

Og vi trenger jo strengt tatt litt mer aktivitet her. Man kan jo få inntrykk av at buemaker-Norge står helt stille, selv om det ganske sikkert ikke er tilfellet. Så den første som legger ut 3 eller flere nye bilder av en ny selvlaget bue, eller fra en bue som snart er ferdig, i denne tråden, får denne surreren tilsendt gratis :P

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Vad är det för något :?:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Man fester ei trådsnelle til akselen, og trer tråden igjennom hullene, også kan man spinne hele greia rundt strengen på en bue, for å lage midt-surringen. Den skal være rimelig effektiv om man får det til skikkelig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok. Ja en sån vore ju fin.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Veit ikke hvordan jeg legger til bilder på forumet. Bruker min egen side i stedet; hvis det er lov Kviljo?

http://www.anarkivet.net

Dette er en småsnaky 20# bue i gullregn som nesten er ferdig. Buen er til datteren min som er 8 1/2 år.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Sånn! Nå ligger bildene i hvert fall i tråden!

Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Väldigt cool båge 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Åhh, den var grom! 8)

Den må ha vært en hjernetrimmer å lage. Hvor lang er den, og hvor langt har du trukket den til nå? Har til gode å prøve gullregn ei gang, men til nå har jeg ikke sett ei eneste gullregn her i vest. Hvordan var det nå igjen - var dette en plante som har blitt brakt hit i nyere tid?

Send meg adressen din på en PM, så går surre-tingen i posten :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Buen er 60" lang. Har trukket den ca 26". Det er det jeg trekker selv, og jeg har skutt litt med den. Kan komme tilbake med et bilde av den i fullt trekk.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Dette var et godt initiativ Ivar.

Fin gullregnbue. Fint å se at du har brukt ytterveden. Jeg har snakket med Sigmund Skeie om gulklregnbuene hans. Han fjerner alltid ytterveden fordi han mener den ikke duger til buemateriale. Fint med asndre innspill.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

....skjerenoa?....
.........for seint til å vinne premien, men siden jeg også surrer for hand uansett, så gjøkkedetno.

Men, for å bidra til at det skjer noe, noen bilder av en bue som ble ferdig for noen uker siden. Holmegaard inspirert, ask, 160 cm hakk til hakk, 30# @ 27" Lenger turte jeg ikke. Overflatebehandling stålull og bivoks. Har vel skutt rundt 100 skudd nå, og henger fortsatt sammen. Og ja, alle tre kvisthola går tvers igjennom. Antaglig fryktlig uhistorisk, kan ikke tenke meg at noen ved sine fulle fem lagde buer av sånne emner i hine haarde...... men man tager hva man haver.
Bilde

....og så denne. Første buen min som ble noe i nærheten av brukbar. Forsøk på "Hedebybue" av en liten hasselkjepp. Kjernen i treet synes der buen er tykkest ved håndtaket, sånn den vistnok gjør på orginalen også. Dampet for å få tuppene bakover som orginalen, og også for å få håndtaket på plass under strenga. Nå er den nesten helt senterskutt, men jeg tror ikke du trenger være redd for den i lengdeskytinga Kviljo :) Planla at den skulle bli rundt 35 pund, men som vanlig for nybegynnere ble buen svakere ettersom det ble tatt litt mer her og litt der. Endte på 26# @ 28", og 177 mellom strengehakkene :) Men kjekk å ha når noen har lyst til å prøve. Overflatebehandling stålull og bivoks her også.
Bilde

.....hiver på mitt første forsøk på bue også. Aske-emne med "personlighet" :), skikkelig kortbue, var vel kanskje 110 ntn. Noen som er overraska når jeg sier at den ikke lever lenger? På tross av linbackinga. Men den røyk faktisk ikke der en skulle tro :) Grunnen var antagelig en kombinasjon av for tynne kanter (burde ha avkrona) og feil tynning utover buebeinet. Med godt håntverk tror jeg nesten at en sånn sak kunne levd en stund med et trekk rundt 20", som på bildet.
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hoho! Den perforerte buen var artig! :D
Den var nesten litt barokk, hehe. :P

En slik hedeby-sak står på to-do-lista mi også. Pen bue :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Var får ni tag i mål/specifikationer med träsorter osv till sådana historiska buer?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det finnes diverse arkeologisk litteratur som ofte har med noen enkle mål. Stort sett er det bredde x tykkelse midt på, og lengden, så det er ikke allverdens å gå ut fra, men bilder finnes.

Her er en engelsk oversetting av "Pfeil und Bogen in Haitabu":

http://www.vikingsna.org/translations/hedeby%20bows/
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Tack :)
Svar