Tørrslipping av bue/lette piler

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Tørrslipping av bue/lette piler

Legg inn av Kviljo »

Maser så godt jeg kan :lol: :oops:

Det sies jo at det er fryktelig farlig å tørrslippe en bue, men hvor galt er det egentlig?

Tenker jo selvsagt ikke å tørrslippe med vilje, men det har dukket opp en fin plass her til å skyte lengde på, så da blir det en del skyting med lette piler.

Erfaringer? plutselige og/eller over tid?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det er ikke bare-bare å tørrslippe,nei, du kan fort stå igjen med en bue som ikke duger til annet enn opptenningsved. Buen må bruke opp energien sin på pilen, ikke på seg selv! Nå vil en heltre langbue tåle en hel del, da den ikke er så forferdelig rask, det er verre med laminerte recurve-buer. Men for å være på den sikre siden: Ikke tørrslipp!

Det er vanskelig å si hva som er den nedre vektgrensen. Den letteste pilen jeg har brukt til 110-punderen, er 12,5 gram, laget av gran, forresten. Buen ser ikke ut til å ha tatt skade av det, men jeg tror denne pilen er i letteste laget, den blir lett "overmannet" av luftmotstanden. Norgesrekordpilen veide 13 gram, laget av Port Orford Cedar. Den holdt tre skudd. På det fjerde røk den tvert av ca. 20 cm fra spissen, som jeg ikke fant igjen, mens resten fortsatte omtrent to hundre meter. Disse pilene er forøvrig laget etter mønster av tyrkiske fluktpiler, nærmest nåleformede, med tyngdepunktet omtrent en tomme bak midten.

Jeg begynner å tvile på at dette designet er det beste for tradisjonelle langbuer, så nå skal jeg lage noen tønneformede piler med tyngdepunktet litt foran midten, og med en vekt på 20-25 gram. Så får vi se hvilke som går lengst.

Jeg ser du spør i et annet innlegg om hvilke treslag som egner seg best til fluktpiler. Mine erfaringer så langt tilsier at det er tettvedet furu eller gran, begge er lette og sterke og har god spenst, bedre enn POC. Ask burde også egne seg bra. Og det aller beste treet er det man til enhver tid har for hånden, men den viktigste faktoren er utvilsomt pilmakeren!

Én ting til slutt: Når det begynner å smelle i strengen og rykke i buen, er det et tegn på at pilen er for lett, da leverer buen mer energi en pilen er i stand til å absorbere.

Lykke til med lengdeskytingen! Vi må vel ha som mål å passere tre hundre meter før 2006 er historie?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Akkurat ja, det er altså trolig ikke snakk om noen gradvis forverring av buens ytelser utover det normale.

Oi! - så pila knakk mot buen, men fortsatte likevel 200 meter?
Ser for meg at det kan bli farlig for hendene :shock: Er litt småredd for å kyle ei splintra pil inn i hånda :oops:

Interessant dette med utforminga av pilskaftet! Har kasta litt atlatl i det siste, og en kamerat fortalte meg at aborginerne ikke bruker styrefjør, men kompenserer for det ved å la spydet/pila være tyngst foran. Ut fra det tenker jeg at det må være greit å minimere styrefjørene til den lovlige grensen, og så flytte tyngdepunktet på pila forover til den blir stabil nok.

På den andre siden er det vel minst like viktig med rett spine. Vanskelig å tenke seg hvordan slike faktorer vil virke sammen, så det er vel like enkelt å teste det i praksis.

Men da satser jeg på furu til mine første forsøk :)
Ask blir jo noe tyngre enn furu, men samtidig vil man vel kunne gjøre pilene tynnere med samme spine tenker jeg.

Forresten, det å polere skaftene med stålull før man gir de et tynnt lag olje må være en god idé. Bomeranger flyter iallefall mye lettere igjennom lufta slik. 8)

2006 må bli det store 300-meter-året! 8)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Fryktelig spennende og informativt det som kommer frem ovenfor her!
I Ospreys "English longbowman" står det: "The great majority of Mary Rose shafts are repudely of POPLAR, though other woods have been identified...." Poplar står oversatt til poppel i min ordbok, men det står også Aspen=asp,osp,poppel. Osp er jo uyre lett og jeg vet den kan bli knallhard om den tørker rett. Har noen prøvd dette nordiske "filletreet" som pilskaft? Disse laminerte pil-skaftene, er de laget i Canada? Er de fire eller todelte? Hva slags treverk? Kjøpt hos Trad bow?

Tør jeg minne om at første som skyter over 300 meter på Eirik Blodøks s jorder (Klokkerud gård, Son) får en egen bauta oppsatt med innhogde runer: xxxx (navn) skjøt xxxx meter.(NL mener at det settes opp alt for få bautaer nåtildags :evil:
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Disse laminerte bjørkepilene er lagd på samme prinsipp som bjørkefinér-plater er, dog jeg forestiller meg at det ikke er brukt X-finér men at fibrene ligger samme vei i alle lagene. Såvidt jeg kan se er det 6 lag i mine, men det vil jo variere med tykkelsen på pila. Jeg kjøpte mine hos Tradbow, og har skutt mye med de uten å ha klart og knekke noen skaft - til motsetning til cedar-skaftene :roll:

Hvor holdes Norgesmesterskapet i lengdeskyting i år? Det finnes ikke noen årlig årlig norges-rekord-prøving?

Enig i at det settes opp alt for få bautaer :lol: 8)

Hvordan var nå disse reglene for lengdeskyting? 6mm lange og 3mm høye styrefjør, og minimum tre stykk? Ikke noen andre krav til pila? Streng trenger ikke nødvendigvis være av lin? Og buen uten moderne materialer, bortsett fra lim?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Skyter du med for lette piler blir det omtrent som å tørrslippe. Jeg har ingen negativ erfaring med tørrslipping. Det vil si jeg har aldri klart å ryke noen buer når det har skjedd, men jeg anbefaler det ikke.

Min tidligere nevnte 75-punds flatbue hadde en gang en tynn tynn streng beregnet på lengdeskyting. Den var i lin (foretrekker det). Den holdt i omtrent 20 skudd før den røyk på fullt trekk. Pila landet noen meter bak meg. Ble litt småskjelven, men buen var like hel. Har skutt en del lengde med den i senere tid også.

Ad NM:
Avholdes på Stiklestad 29. og 30 juli. Arrangører er Nidaros Håndbuelag. Nils og jeg stiller opp, og håper å få konkurranse fra andre. 300-mreteren er målet. Det er ingen minstekrev på størrelse/vekt på pilene.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, 1004km én vei er jo litt bare for å skyte 300 meter :lol:
Men det ville vært skikkelig artig å være med!

Kikka forresten på et resultatskjema fra en eller annen nasjonal flightskyting i England, og der hadde de ikke bikka 300 meter så det ut som. Det lengste som stod på den lista var 290 meter med "American flatbow". Jeg fikk det ikke helt til å stemme, for jeg mente å ha hørt her på forumet at de skaut over 300 meter med langbuene sine?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Her blir det også muligheter for Fitafri presisjonskyting, og du kan risikere å treffe andre bueskyttere, hygge mm hvem vet?

Så det er altså ingen som har prøvd osp?

Mht lengdeskyting/artilleriskyting til sommeren står det annonsert et annet sted på forumet. (Treff og samlinger) Var på et flott artilleritreff i høst i Kent UK der kjempen Nigel Canning skjøt 326 meter med en 100 punds langbue.
Lasermålt og godkjent innen en "korridor" på 12 m. Ingen av de 120 bueskytterne på dette treffet hadde hørt om et så langt kontrollert skudd. Laget en liten film om dette. NL planlegger noe i samme duren i sommer. Det er vel en stund siden sist det ble skutt artilleri her til lands? (Arc=bue tir=dra på latinske språk) Artilleri=dra buen
Bilde
Svar