Hvordan lage en låsbue.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

I vår intensjonsbeskrivelse / formålsparagraf har vi med følgende



Hva gjør håndbuelaget
Nidaros Håndbuelag heretter kalt NHL, er en ideell forening. Foreningen er politisk og religiøst uavhengig.

NHLs formål er å:

Være et inspirerende og koordinerende organ for folk med interesse for håndlagde hånd- og låsbuer, deres tradisjon og virkemåte
Holde workhops om produksjon av buer og tilhørende utstyr
Bedrive trening på forskjellige bueskyteteknikker


lurer på om dette vil gi mulighet for å skyte med låsbue av historisk karakter. Kanskje verdt å prøve.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Og nå fant jeg "være vanskelig" hatten under sofaen og tok den på.

Hva er mekanik?
mekanikk, læren om legemers likevekt og bevegelse, inndeles tradisjonelt i statikk, læren om likevekt, kinematikk, læren om bevegelse, og dynamikk, læren om sammenhengen mellom krefter og bevegelse. Grunnleggerne av den såk. klassiske m. er Galilei og Newton. Den oppfattes i dag som et spesialtilfelle av den mer generelle relativitetsteorien. De kompliserte forhold i atomer og molekyler beskrives av kvante-m., jf. kvanteteori


og i loven heter det
a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning

En bue vil da i så fall være mekanisk vil den ikke?. Og for ikke å snakke om trinsebuer som og har en avtrekksmekanisme. Men dette sier vi vel ikke høyt
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, låsbue er våpen. Desverre. For øyeblikket har jeg en søknad inne til behandling. Ting tar tid ser det ut til, men det er jo lov å håpe. Det er jo andre her i landet som har fått tillatelse.

Og om eksempelvis Nidaros håndbuelag satte opp et eget skyteprogram for historiske låsbuer, så ville det jo blitt mye enklere å få tillatelse. - uansett moro at låsbuer er tatt med i formålsparagrafen da :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

For øyeblikket har jeg en søknad inne til behandling
Sendte du en std. våpensøknad: "..erhverve og inneha.."?
Hva oppga du som bruksområde?

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kort fortalt, Stein skal ha mye av hederen for søknaden. Til slutt ble det slik at vi lagde en separat søknad som beskrev typen, og argumenterte for bruk i forbindelse med forskning blant annet. Sendte med et standard skjema også, men det kunne vi sikkert latt være.

Kan heller komme tilbake med mer info når det eventuelt kommer et svar.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jadda skrev:I vår intensjonsbeskrivelse / formålsparagraf har vi med følgende...-....organ for folk med interesse for håndlagde hånd- og låsbuer, deres tradisjon og virkemåte...
Siden det tas opp her, kan jeg jo nevne at nettop dette punktet vurderes fjernet i forbindelse med revidering av vedtektene ved kommende årsmøte.
Årsaken er at vi verken er et godkjent skytterforbund eller har et skyteprogram for historiske låsbuer. Eventuelt må vi presisere i en eller annen vedtekt, hvilke typer våpen som er "godkjent til bruk" i vårt "offisielle skyteprogram"
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Er det da sån å forstå at jeg allerede i mine seine barneskoleår ble en lovbryter i bestefars snekkerbod, kun fordi jeg snekra sammen armbrøst med avtrekkermekanisme? Jaja, heia Norge..
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

......slo deg der. Førskoleår. Bestefedre er skumle saker......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det er visst sånn. Men det har jo ikke vært sånn lenge da. Det var vel ei gang på 90-tallet at det ble forbudt. Om jeg husker rett er det forsovidt en nedre grense på 1-2kg trekkstyrke eller noe slikt. Sikkert for å ikke forby leker.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Men om man da skulle fått laga et armbrøst med en eller anna finurlig innretning som erstatter avtrekkermekanismen med noe som ikke defineres av onkel p som avtrekkermekanisme, da skulle alt være i orden..?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Alternaltivt kan man jo prøve å tegne en firekanta sirkel, hehe :D

Men det er jo fullt lov å lage armbrøsten og bare ikke lage hakk til strengen. Det var det jeg ble anbefalt av Bergen politikammer, hehe. Men så var det noe med at den ikke lett måtte kunne omgjøres slik at den ble funksjonell.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Sant nok, jeg har ikke akkurat tenkt ut hva det evt. skulle være for slags finurlig mekanisme som ville fungert uten å kunne defineres som en avtrekkermekanisme.. Men av og til er det så teite regler i Norge at man bare får lyst til å prøve å finne bakdører i systemet kun på trass. :twisted:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det erandre i landet som også ¨søker: http://forum.blankvaapen.org/showthread.php?t=626

Les spesielt Helges innspill om spesifisering av forbudet om sprettert.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

I forbindelse med omskriving av tidligere nevnte paragraf i NHLs vedtekter er jeg på jakt etter et godt begrep som beskriver den delen av vår aktivitet som omhandler utprøving/testing av historiske/arkeologiske teorier/påstander, gjennom håndverksmessig gjennskaping. Jeg vet at "eksperimentell arkeologi" har vært benyttet, men er usikker på om dette begrepet har en allment akseptert betydning.
Noen forslag?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kanskje forsøk er et godt ord?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar