Osage Orange

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Osage Orange

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Bilde

Det finnes iallefall én god ting med USA :lol: 8)

Lurer på om dette blir en liten kraftig recurve :)

Noen som har erfaring med osage?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Osage Orange

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev:Noen som har erfaring med osage?
Nops men jeg har hørt at det skal være et helvete å jobbe med. Lykke til å post resultatet og gjerne en liten avhandling om hvordan det var å jobbe med treet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Osage Orange

Legg inn av Kviljo »

I kveld har jeg tatt av barken og halve ytterveden, og jobba den ned til veldig omtrentlige bue-dimensjoner. Til min store frustrasjon har den tørka litt for fort i frakta, og det er ikke helt umulig at buen vil få rester av noen sprekker i buken :x

Brukte øks og foksjef (shawe-spoke) til å jobbe den ned med, og det var igrunnen helt greit å jobbe med. Det skal jo sies at treet er så godt som nyhogd, så det er ganske fuktig. Også har ikke emnet voldsomt med "character", så jeg håper det skal gå bra å få en bue ut av det.

Den største utfordringen slik jeg ser det nå, blir å jobbe den ned enda mer, spesielt rundt grepet, og så rette den ut litt, så den får bøye i riktig retning.

Det artigste var igrunnen alt det knallgule sponet :D :P
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kviljo,
Langsgående sprekker er kanskje ikke så farlig, du jo evt backe den med råhud for å skjule dem. Hva slags design lager du?

Noe helvete er det definitivt ikke å jobbe med, det er rett så trivelig og som kviljo skriver, helt utrolig gult. Og tungt,
Det er knall hardt men oppfører seg greit når en har skarpt verktøy, det fliser hvis en prøver å jobbe mot fibrene og høvel og skavhøvel sponhøvel? stanley 63b) hugger mer enn andre treslag (bang-stopp!)hvis en høvler gal vei (jeg har en planke).
Årringene er nær på en cm tykke.
Jeg har backet den med bambus og en tynn stripe hickori og driver nå og fikler med takedown-håndtak, føler at jeg er helt i ytttergrensen av hva jeg egentlig får til...

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Heldigvis går ikke sprekkene igjennom til ryggen, men det er ikke umulig at de vil vises på buksida. Tenkte jeg fikk varme opp noe blå aralditt og klemme nedi sprekkene om de forfølger meg. Men uansett hadde det vært artig å prøve og backe den med sener.

Planen var en flatbue, og sprekkene tvinger meg nesten til å gjøre den flat også. Den har jo veldig flott reflex, så det ville nesten være litt for galt å "ødelegge" det ved å lage en recurve, men det er det som er planen. Hører jeg 300meter? :twisted: hehe, som om det kommer til å skje :roll:

Det høres ut som om jeg burde gjøre den ganske ferdig før den får tørke, for det var ikke så hardt å høvle, om man tok det rett vei vel å merke.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Iflg TBB får visst senebackede buer buer ofte langsgående sprekker i buken. Men det er visst ikke noe en skal bry seg om, såvidt jeg forstår gjør de ingenting fra eller til.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, hvor står det? Det hørtes da ikke helt riktig ut? :)

Men forutsatt at sprekkene ikke går langt inn i buen, og ikke er veldig lange, vil de nok ikke gjøre allverden. Dog trasig med sprekker :?

Edit: joda, det står om slike sprekker på side 231 i BB1. Muligens på grunn av at buken vil smalne når den blir strekt ettersom senene på ryggen tørker og krymper. Og de skulle visst ikke påvirke buen på noen måte heller, så da er jo alt godt
Svar