tørking av tre.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

tørking av tre.

Legg inn av propitpopit »

halla balla hvordan henger den?
lenge siden jeg har skrevet en post her.
skal vi se...
jo jeg har hugget et tre. har ikke anelse om hva slags, men det er et løvtre. helt rett og kvistfritt. ca 15 cm ø. hugget den for ca 2 uker siden og den har ligget i kjelleren til nå. har ikke sauset til endene med lim.
vil nå ta av barken da dette er noe herk etter at den har tørket helt. det er en hel stokk forresten. ikke hugget opp i emner forresten.
er det stor sansynlighet for at den sprekker opp og vrir seg hvis jeg fjerner barken? bør jeg sause til endene.
det er jo rimlig fuktig i kjelleren her så er det nødvendig?
ikke ultrafuktig da, bare litt. (bor i gammel blokk.)


:D
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg synes du burde klyve stokken i alle fall en gang, ellers vil den mest sannsynlig sprekke. Den vil dessuten ta evigheter for å tørke.
Oddbjørn.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Lønner seg å kløyve stokken ja. Gjerne i 4 også hvis den er lett å kløyve. (Er den litt kranglete eller viser tegn til å vri seg mye kan det være lurt å prøve med båndsag. Har du ikke en selv er det ikke vanskelig å spørre om lån på nesten hvilken som helst skole med sløydrom.) Veit du fortsatt ikke hva slags tre det er? Legger du inn et bilde av stokken eller en god beskrivelse så er det sikkert noen her inne som kan komme med kvalifisert gjetting.
Svar