112 punder

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

112 punder

Legg inn av KEn »

Nils,
Har du laget en kraft-trekk-kurve for 112 punderen?

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Nei, jeg har ikke det, burde kanskje gjøre det en gang ved anledning? Men jeg tror egentlig ikke at det ville si meg så forferdelig mye mer enn det jeg allerede fornemmer når jeg spenner den. Buen oppfører seg helt i tråd med det man forventer av en klassisk engelsk langbue, dvs. at kraften øker ganske jevnt jo mer du spenner den, helt til du står med maks vekt på fullt drag.

Jeg er egentlig mer interessert i måten buen buen bøyer seg på, at det er godt "hold" i området ved grepet, og at bena har en lett progressiv bøy utover mot endene. Har egentlig aldri interessert meg så mye for buens fysikk, selv om jeg kanskje burde det. For meg er bueskyting litt sånn "back to basic" (som det visst heter på moderne norsk), et ørlite friminutt fra all teknologien vi omgir oss med. Her er det øyet og hånden som bestemmer! Det som fascinerer meg mest, er at steinalderjegeren slet med nøyaktig samme problemer som meg, og at løsningene på dem er de samme i dag som for 10 000 år siden.

Men jeg har én fordel fremfor vår mann i steinalderen: Jeg er ikke avhengig av buen for å skaffe mat til koner og barn. Og, når jeg ser på score-kortet: Heldigvis!
Svar