Fullstendig nybegynner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Fullstendig nybegynner

Legg inn av dagsunde »

Hei alle sammen...

Nå har jeg sittet å lest dette forumet til øyet har blitt stort og vått!

Har gått svanger med en bue i magen i hvertfall et år nå, så sist torsdag reiste jeg ut til en lokal båtbygger å kjøpte meg en bjelke i Ask.
12x6x340cm bjelke til Kr. 500,-. Var det er grei pris?
Bilde Bilde


Ulykken var jo at jeg ikke turte å begynne å kutte! Etter å ha lest her om årringer og retninger og det som verre er, gikk jeg i sirkel rundt bjelken min uten å tørre å begynne... :)

Lagde meg en pil så lenge...
Bilde
Bilde

Tp lørdag tok jeg entelig mot til meg, og har fått skåret ut et langbue emne til det jeg har forstått kalles en "selfbow".
Stående årringer, D form, 190 cm lang. 3 x 2,5 på midten, smalnende til 1,3 x 1,3 i tuppene.

I dag har jeg pusset vekk fil-merker og blyantstreker, skåret hakk til strengen, og bygget meg en tiller. (Og rota vekk kameraet, så jeg ikke får vist frem vidunderet).

Har nemlig noen spørsmål ang. vidre progresjon nå...

Kommer tilbake med bilde og spørsmål når jeg finner det forbaska kameraet...

På forhånd takk for alle inspill & tips!

--
Dag.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Velkommen skal du være Dag.

Bjelken din ser riktig så fin ut. Husker ikke helt prisene lenger, men jeg tror den er litt i overkant av hva jeg pleide å betale i Trondheim. Men det blir uansett ikke dyrt, du kan få mange gode buer ut av den. En helved langbue i det trestykket burde gå veldig greit.

Gratulerer med pil. Hva slags materiale er det du har i skaftet, og hva har du laget spissen av?

Gleder meg til å se bilder og den videre prosessen
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Fant endelig kameraet, så jeg starter med noen bilder av hvor jeg er så langt:

Min 10-minutters tiller:
Bilde

Buen formet ned til D-form, og pusset med 60-papir:
Bilde Bilde

her er buen på tilleren, uten spenn:
Bilde

Og her er den trukket til 3 tommer:
Bilde

Jeg synes det ser ut som venstre siden bøyer helt nydelig allerede, så hvor begynner jeg på høyre side for å gjøre den tilsvarende?

Her må dere gjerne gå i "Teskje" modus, og leie meg... (Ta tak i en rasp, buss nøyaktig 13,5 cm fra tuppe på høyre...) Dere skjønner sikkert hva jeg mener :wink:

Venstre side bøyer seg allerede ca 1 cm, uten spenn. Burde jeg spenne den opp og tvinge den litt tilbake med varmepistol eller damp?

Masse spørsmål, men jeg gleder meg som en unge til å bli ferdig, og vil ikke ødelegge...

TIA...

--
Dag.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Fine bilder.

SÅ lenge dette er din første bue ville jeg holdt meg unna damp og varme. Bare fortsett med dette emnet, uten å gjøre det vanskeligere enn det er:

Venstre lem bøyer ikke feil, men ikke helt bra heller. Når det gjelder tiller er det mye synsing og meninger inne i bildet. Min mening er at du burde gå på med rasp/40-papir/høvel/sikling ytterst på venstre lem og innerst på venstre lem. Mesteparten av bøyingen foregår for øyeblikket rundt 3/5 fra midten. Ikke ta noe i dette partiet.

Høyre lemmet ditt derimot syns jeg for øyeblikket bøyer bra, men lite sammenliknet med det venstre. Gå på hele lemmet for å mykgjøre det for å få det til å stå i forhold til venstre lemmet. Husk at 1 mm innerst utgjør mindre enn 1 mm ytterst. Derfor må du være forsiktig ytterst sammenlinket med innerst.

DU skrev du hadde pusset buen med 60-papir. Gjelder dette også ryggen? Vanligvis pleier jeg å pusse ryggen med 240-papir før jeg begynner på selve tillerprosessen. Buken går jeg derimot på med grovt verktøy...
Stå på.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Artig artig :D

Det var en relativt normal pris for ask. Kanskje litt mer enn om du gikk direkte til trelasthandleren. Men det er kanskje ikke så mange trelasthandlere i sør med godt utvalg?

Jeg pleier bare å gå over ryggen med en sikling før jeg tiller buen. Om du ikke har en sikling allerede, er det et billig verktøy som er helt utrolig genialt! Man sparer seg selv for masse støv kontra sandpapir og rasp, pluss at det er mye raskere å jobbe med, i tillegg til at overflaten lettere blir jevn. Det krever noen forsøk på å gjøre den skikkelig skarp, men det er ikke så vrient som mange vil ha det til. Etter at jeg har formet buen med høvel og justert den sånn noenlunde, bruker jeg kun siklingen under hele tillingen. Coop OBS, Jernia, eller en ski-forretning har somregel siklinger til en 50-lapp eller så.


Enig med Are om bøyinga. Den har et område på venstre lem der den nok bøyer litt mye. Siden den har blitt litt permanent bøyd på den siden, kan det være at du har et kort lite område som er ekstra tynnt, og derfor bøyer for mye akkurat der. Prøv å kjenne om tykkelsen plutselig avtar en millimeter ekstra der den bøyer mest. Tykkelsen er ofte en veldig god indikator på hvordan buen bøyer, så om du ser deg blind på hvordan buen bøyer kan du finne fram skyvelæret og sammenlikne tykkelsen på lemmene.

Jeg har forsovidt lagt merke til at jeg lettere ser ujevnheter om jeg tar bilder av buen, for så å studere den på dataskjermen - slik du har gjort.

Håper på flere bilder fra prosessen. Moro å se!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Takk, takk både Are og Ivar!

Dere aner ikke hvor oppmuntrende det er å få feedback når man er helt i begynnerfasen.
(Må ned å skrape litt selv om klokka er 02:20)

Til Are: Du spurte hva pilen min var laget av... Jeg kjøpte 2 bunter a 10 stk.
8mm blomsterpinner, 90cm lange på Europris av alle steder. Kr. 30,- pr. bunt.

Det ser ut som gran, og de er rette som snorer når jeg ruller dem bortover parketten.
Fjørene er svanefjør (Tok en tur i jolla og besøkte alle stedene i nærheten jeg vet
svanepar oppholder seg). Fant 8 gode fjør.

Ellers så har jeg snudd opp ned på verkstedet i kveld på jakt etter den
siklingen jeg *vet* jeg har et eller annet sted... Må nok på butikken i morgen.

--
Dag.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Fikk laget meg en sikling av en gammel sparkel-spade, og satt den skikkelig opp.

Ser dette bedre ut?
Bilde

Når jeg får lemmene helt like med det spennet jeg har nå, hvor mye trekker jeg opp for neste trinn da?

Og hvor lenge/langt trekker jeg før jeg er "Ferdig"?

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det ser bedre ut. Jeg ville trukket den til neste hakk, så er det sikkert lettere å se om den bøyer rett da.

Det som gjenstår nå er vel stort sett å trekke den lengre og lengre helt til du ser at den bøyer ujevnt, for så å justere og trekke lengre. Om du justerer så fort du ser at den ikke bøyer jevnt skulle den være trygg. Så er det jo bare å trekke og justere helt til du kommer til f.eks 28 tommer.

Så er det bare å krysse fingrene for at det ikke er noen fibre som løfter seg på ryggen underveis i prosessen :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Ser bra ut :) Jeg minner om.....
Jorarn skrev:
Ad hvor mye man skal dra, husk det Ken skriver i en annen tråd: "å aldri belaste den særlig mye mer enn den skal når den er ferdig".
Det vil si, hvis du planlegger å lage en 40 pund bue, skal du ikke bruke mer enn 40 pund kraft til å trekke den mens den er på tilleren.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Skal huske på det, Joachim.

Her har jeg trukket den vidre til 6":
Bilde

Jeg synes fortsatt det ser ut som at venstre side har den bøyen 3/5 ut på
lemmet. Bør jeg fortsette å sikle på hver side av dette, samt fortsette å sikle
_hele_ høyre lem, så det blir like mykt?

Når jeg drar opp med vekta nå, så viser den ca 20#@6".
Har ikke dratt den lenger.

--
Dag.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Her er vi på 7":
Bilde

Hvis jeg måler streng-avstanden utover hvert lem nå, er de identiske
ved 15cm og 30 cm. Deretter er venstre side 4-5 mm høyere ved 45cm og
60 cm. Ved 75cm er de like igjen.

Bør jeg forsette å ta av innerst på venstre side, og følge etter med hele høyre side?

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Meget lekkert 8) Det der ser så bra ut at jeg er sikker på at om fibrene er gode, kunne du skutt med den allerede. Men best å fortsette litt til, så er du helt sikker.

Det høres rett ut å ta av slik du sier.

Jeg ville tatt bort den lange strengen nå, og kanskje forlenget den korte litt, slik at den får 5 tommer avstand mellom strengen og buen. Da har du ganske normal strengehøyde på buen. Når du skal begynne å trekke den langt er det lurt å ikke holde den på langt trekk for lenge om gangen. Jeg lar somregel buen stå oppspent på tilleren helt ned til omtrent 20", men etter det trekker jeg bare ned i 4-5 sekunder slik at jeg får tatt et bilde eller studert kjapt hvordan den bøyer. Da unngår du at den følger strengen unødvendig mye.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Läckert 8)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Nå har jeg strukket den så langt jeg kan med den lange strengen.

Har ikke noe materiale å lage en skikkelig streng av, så jeg får ikke spent
den opp til de 5-6 tommene det var snakk om.

Den lange strengen er nøyaktig like lang som buen ntn. Og med den trakk
jeg den til 30". De bøyde da fortsatt likt. (1 mm avvik midt på lemmet ned til strikken).

Hvor mye skade kan jeg gjøre hvis jeg korter inn den lange strengen min?
Den er en kryssflettet 2,8mm polyestersilke (dvs. plastikk). Den strekker
seg jo en del.

Må prøve etterpå. Nå har jeg limt på 2 eikefliser på nokkene, for å få noe å
file et bedre spor i. Limet må bare tørke først.

Hvis den fortsetter å bøye likt helt ned til 28-29", da er det bare å pusse
glatt, og forsiktig begynne å prøveskyte, ikke sant?

Når det gjelder overflatebehandling, er det noen som har erfaring med
Owatrol D1? Det er en tyntflytende olje vi bruker mye for å mette trebåter.

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror ikke det skader å korte inn den lange strengen. Det kan fort bli spennende om strengen ryker, men det gjør den nok ikke siden den holdt som lang streng.

Om du får strengt buen opp slik den skal være når du skyter (5-6" strengehøyde), og tiller den til 28" er den absolutt klar til å skytes med. På mine egne buer stopper jeg ofte omkring 25", om bøyen er fin der. Så er det lurt å ikke trekke den helt opp på de første skuddene.

Det kan også være en ide å skyte litt med buen før du sjekker bøyen på nytt og tar siste finish.

Har ikke noen erfaring med owatrolen, men det er mye rart som fungerer, så det er vel ikke noe i veien for å bruke den heller. Flere tynne lag er greiere enn et tykt, men det vet du jo :)

Om du blir i nød for skikkelig streng kan jeg konvoluttere en. Alternaltivt har jo http://www.klaa.no//tradbow/index.htm sneller med dacron til en fin pris.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar