Fullstendig nybegynner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Alt var fint på tilleren ved 28". Dro fiskevekta jamt opp, og endte på
40#@28".

Så skøyt jeg 8-10 skudd på 1/2 til 2/3 trekk, og spente den opp på tilleren
igjen:
Bilde
Bilde

Ikke fullt så bra lenger...

Den har også fulgt strengen kraftig:
Bilde

og vridd seg ørlite granne:
Bilde

Da er det vel bare å fortsette å rette opp (og ende opp med en ennå svakere bue?

Lagde forresten en liten "slite-flis" på nokkene:
Bilde

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, det var nesten rart. Men sånn skjer.

Det kan være at du skulle trukket den litt mer eller lengre på tilleren og holdt et øye med hvordan bøyen forandra seg. Problemet her er jo at den har fått ujevnt med stringfollow, slik at det blir litt vrient å avgjøre hva som er beste tiller eller bøy for hele buen.

Jeg tror jeg ville svekket de stive områdene noe, gjort buen ferdig og begynt på neste.

Tipper den er rimelig behagelig å skyte, og sikkert temmelig rask med lette piler :)

Vridninga ville jeg ikke brydd meg særlig om, for det var ganske minimalt, og har nok ikke stort å si for buen.

Stringfollowen er jo derimot mer trasig. Kanskje planken ikke var så tørr som den burde vært? Båtbyggere trenger vel ikke tørt tre?
Det hjelper også å gi buen et rektangulært tverrsnitt, slik at det blir flere fibre i buken som kan motstå trykket. Du kan jo også spenne den opp med 1 eller 2 tommer reflex og varme buken med en varmluftspistol til treet begynner å skifte farge. Det gjelder å holde en 6-7cm avstand mellom pistolen og treet. Og når da buen har fått ta til seg litt fuktighet igjen etter ei uke eller så, skulle den være bøybar igjen uten stringfollow. Men det er kanskje et prosjekt jeg ville droppet i første omgang.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tycker den böjjer för mycket ut mot topparna och för lite in mot handtaget. Skulle tro att det är därför den har fått massa stringfollow.


Jag skulle markera ett område på 20cm i mitten där jag inte skulle tagit någonting och sedan göra så den böjjer mer från detta och ut till där den böjjer som mest. (den ska givetvis vara jämnt avsmalnad, vilket gör att du kanske får ta litt inananför detta område för att jämna av allting)

Om man lämnar den lite stel i handtagsdelen så blir den skönare att skjuta med, men om man låter den böjja i handtaget så får den mindre stringfollow. Ett mellanting är fint.


Jag har en långbåge med massa stringfollow som skjuter jättebra så den kan fortfarande bli en gobue :D (den blir inte din snabbaste bara)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Rettet opp så godt jeg kunne i hht. rådene deres...

Men den følger strengen noe vanvittig, så jeg tok sjangsen på å gjøre det jeg ble frarådet fra å prøve i første omgang... :-)
Jeg spente den opp med 2" reflex med buken opp, og gikk over med varmepistolen til jeg kunne ane at treverket endret farge.
Bilde

Så mens jeg venter på at den skal sette seg, har jeg bestilt masse "Stæsj"
fra den Tradbow-linken dere sendte meg. Da jeg ikke har Dacron B-50 ennå,
lekte jeg litt med å lage en i hamp... med 11 Kg. bruddstyrke ville den blitt
rimelig tykk... På bildet under har jeg bare brukt 2x3 tråder...

Den andre er en sånn "super hi-tech" fiskesene. Der brukte jeg 10 tråder
(2x5)for å få litt tykkelse på den. Noen som har erfaring med slikt? og evt.
hvorfor det ikke går?
Bilde

--
Dag.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Er det forresten noen som vet om fuktighetsmålere for treverk som ikke
koster det hvite i øyet?

--
Dag.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Her kommer spørsmålene som perler på en snor... :D

Hva/hvordan er "Glattebein"?

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har en måler fra Chlas Ohlson. Den store varianten de har. Tror den kosta 400 eller noe slikt. Kjekt å ha, men jeg har ikke brukt den så mye som jeg trodde jeg kom til å gjøre.

Et glattebein er bare et glatt stort bein som man kan gni buen med. Man kan også bruke bunnen på ei spiseskje, eller annet glatt. Da blir fibrene litt komprimerte, og på myke treslag, som barlind, blir det meget glatt og lekkert. Men på ask funker det bedre med fint sandpapir og noen ekstra lag med olje.

Det er nok lurt å la buen ligge i spenn ei uke mens den tar til seg fuktighet igjen. Men om du vil sjekke om du har varma den nok, kan du surre den løs og se om den har retta seg ut eller fått litt reflex. Har du tatt skikkelig i, burde den ha fått 1" reflex. Bare litt trasig å vente ei uke for å finne ut at du burde gå over den ei gang til :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Her er den ute av spenn. Den beholder reflex'en: Ca. 2".
Bilde

Satte den på plass på planken igjen. Nå skal jeg heller ut å finne et stykke
til å lage en langbue til yngstemann på 13.

Noen som har noen tips til hva som blir best/enklest? Flatbue? Maken til den over? Andre design?

Forresten... Buestreng av Lin går vel bra?

--
Dag.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Flere spørsmål :D

På en 75" D formet langbue, hvor mye stringfollow "aksepterer man", før man gir opp?

Og hvis buen hadde 1-1/2" stringfollow etter tilling, og den målte
39#@28", vil ytterligere stringfollow under bruk svekke styrken på buen
slik at den blir veikere og veikere?

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Se det ja :) Det lover veldig bra!

Flatbuer er vel somregel litt mer skånsomme mot treet, iallefall om du lar hele lemmene bøye gjevnt. Noen sier de er lettere å lage, men de krever iallefall større arbeidsinnsats enn langbuen. Mer dilling med å forme grepet, og tyngre å høvle de breie flate lemmene.

Lin er fint materiale til streng! Sjekk innom Nidaros håndbuelag sine nettsider. Der ligger det en fin gjennomgang av det å lage buestrenger, som Are her på forumet har skrevet.


Det sies vel at inntil 2" stringfollow er akseptabelt. Jeg har en 80" langbue av ask som er mellom 70 og 80 pund ved 30-32", og den følger strengen 2". Den var forsovidt 92 pund ved 32" da den var ganske nylagd, så dravekten synker litt etter noe bruk. Men etter de første 100-500 skuddene forandrer de seg ikke stort.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Takk Ivar...

Har laget min første Linstreng, men samboeren stakk av med kameraet, så
jeg får ikke vist den frem :(

Laget den av typen 25/2, som er tynnere enn den som er anbefalt tidligere,
og har en bruddstyrke på ca 4 Kg.
Brukte 8 tråder i hver kordel, og lagde 3 kordeler. Forsterket øyet med
4 ekstra tråder i hver kordel, og forsterket enden med 5 tråder pr. kordel.

Brukte bivoks til å "lime" under tvinningen...

Jeg er SÅÅÅÅ fornøyd meg meg selv etter min første streng. Det blir jo så vakkert!
(Lukter godt gjør det også...) :D

--
Dag.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Du imponerer Dag. Det like før Ivars aktivitet blekner i forhold :lol:

FIn innstilling. Det er ingen grunn til å gi opp. Når man lager buer vil man ende opp med ting som ikke går som planlagt. Så lenge man tar noe lærdom av det og bruker det til senere er det ikke bortkastet like vel.

Min kommentar til din første langbue er som du sikkert har skjønt: Du hadde en svakhet 3/5 ut på lemmet. En svakhet blir forsterket etterhvert som den blir utsatt for mer påkjenning. Få den til å¨bøye så riktig som mulig før du trekker den noe lenger.

Jeg kjenner ikke til den typen fiskesene du viser, men jeg vet noen fiskesener i prinsippet minner veldig mye om hi-tec buestrenger. Sterke tynne med null elastikk. Fint det hvis man liker det :wink:

Hampen din så veldig løsspunnet og flisete ut. Fra naturens side er hamp et bedre materiale enn lin. Hampen kan ha lenger fiber, over 2 m. Problemet er bare at hamp i liten grad foredles for å få disse lange fiberne og det lages stort sett bare flisete garn/liner/tau som er ubrukelig til strengmaking. Lin derimot framstilles industrielt for styrke og glatthet. Kommer du over god hampetråd er det bare å si fra.

Gleder meg til å se linstrengen din.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Ja, den hampen var et gammelt nøste som har ligget i båten i årevis.
Bruker den stort sett til takling av tauverk, et.c.

Her er Linstrengen med et 5/16" granskaft som skal få seg noen
svanefjær i løpen av dagen:
Bilde
Bilde

Jeg får håpe den holder... :D

--
Dag.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ser at du har vært borti tau før ja. Den ser veldig bra ut, men på noen steder er det litt ujevnt. Der har du strammet en av kordellene litt mer. I det området vil det da være den ene kordellen som tar all julinga, og det er et svakere punkt. Jeg har merket av to slike punkt på strengen din.
Bilde
Det er fullt mulig strengen likevel tåler det. Du har ganske mye vridning på hele midtpartiet av strengen. Det er ikke nødvendig, men i dette tilfellet kanskje bra. Det vil gjøre strengen mer elastisk og litt mindre kritisk. Ujevnheter er lette å fjerne mens man slår strengen, men et vanvittig arbeid når den er ferdig.

Prøv den, og lag heller en ny hvis den ryker. Hvis den ryker kan du legge merke til hvor. Ryker den i tømmerstikk eller øye er det for lite forsterket der. Ryker den andre steder er det en svakhet som f.eks. ujevnheter eller feil i tråden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Takk Are...

De punktene så jeg ikke engang...

Satt og lurte litt på om jeg slo vel hardt ja, men jeg var ikke sikker.

Fantastisk forum! Jeg får så mye god feedback, at man vurderer ikke å gi
opp engang...

Når jeg skal lage en langbue til sønnen min på 13, er det en god ide å gå ut fra høyden hans (60"), og dimensjonere den deretter?
Tenkte å lage en D-bue til han også.

--
Dag.
Svar