Hva gjør jeg?!?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av jozwiak »

Finnes det noe fasit på hvilke strenghøyde man burde legge opp til?

Har gjort mye av grovarbeidet på buen nå og økset til formen sånn passe. Men hvordan er det med tjukkelsen på buen? Finnes det noen ca mål på forholdet mellom tjukkelsen innerst ved håndtaket og ytterst ved nokken? Syns jeg så noe slikt i Bowyers Bible, men ser ikke ut til å finne den boken akkurat nå.

Buen er 68", 5 cm bredt innerst ved håndtaket og 1/2" ved nokken. Er dette en bue vi kan belage oss på å få opp til 28" dralengde?

Pilene vi har pleid å bruke er en 6-pack med mikro-bullet piler til buer opp til 45 lbs. Er dette veldig korte piler? Og er 45# en grei dravekt på en bue?

Mye spørsmål, men dere sitter med mye kunnskap her inne? :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av Moen »

Hva som er eller skal være, skal ikke jeg si så mye om. Men.. Jeg har laget noen flatbuer i ask. De er 45-50mm bred ved grepet. Ca 12 mm bred i tuppene. Disse har hatt lik tykkelse hele veien fra grep til nock. Bare justert med pussepapir. Disse har da overlevd 29" trekk. Og lever den dag i dag...
Strengehøyde bruker jeg en "haike-hånd". Knytt hånden, og rekk ut tommelen. Da har du strengehøyden. Hos meg 6 1/2".
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av jozwiak »

Idag lærte vi at utålmodighet ikke er tingen i buemaker-gamet. :mrgreen: Litt for ivrig bruk av vingehøvelen gjorde at buen ble verdens svakeste. Litt usikker på om den i det hele tatt kan flytte på luft. :shock: Men vi begynner på nytt med godt mot, og er litt mer forsiktig denne gangen.

Stemmer det at flatbuer ikke skal bøye like mye hele veien, men kanskje litt mindre ut mot tuppene? Og skal den begynne å bøye helt inne ved håndtaket?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av woodstick »

Beste måten å finne strengehøyden er å prøveskyte på. Alle buer har en "sweetspot" Det vil si der den bråker minst og har minst "handshook" Du bør begynnne med litt for lav strengehøyde rundt 6" Skyt noen piler og hør på buen. Se også på pilbanen om de vingler og slenger (går da ut ifra at du har funnet rett nock punkt) Normalt så vil lav strengehøyde kaste pilene i alle retninger. Begynn å tvinn strengen 3-5 tvinn til du kjenner at den er roligere å skyte og at pilene samler seg bedre. Tvinn litt til å kjenn om det blir bedre, merker du ikke noe så tvinn litt tilbake om da ikke liker å ha høy strengehøyde. Bråker den mer så slakker du selvfølgelig igjen. Mål strengehøyden der den er best og husk tallet så er det rasker å juster seinere. Sjekk jevnlig strengehøyden og nockpunktet ditt. Det er dette som gir presisjon.
Svar