Hva gjør jeg?!?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jepp det er skummelt å dra buer langt på tillerstokken. Buer jeg lager til meg selv tillerer jeg til 80 cm (32") trekk. På kortere buer ser det virkelig ikke ut som om det skal gå. Når du skyter buene, legger du vanligvis ikke merke til hvor mye de bøyer.

Det kan lønne seg å tillerere den til fullt trekk for å sjekke om den bøyer riktig/tåler det. Bedre om den knekker på tillerstokken, enn mens du skyter.

Ad vridning. Regner med at du har høvlet litt mer på den ene siden av emnmet enn den andre. Hvis du vil justere den, må du gjøre som ellers. Fjerne treverk alle steder bortsett fra der den bøyer for mye. Men siden buen din ikke er kraftigere, tror jeg kanskje heller jeg ville beholdt skjevheten og lært av den til neste bue. Jeg vet ikke om du har buksiden av buen helt plan. Det er letter å få til en pen tiller, hvis du lager buksiden svakt konveks.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

vridningen var der når jeg splittet treet, men prøver å beholde den jeg og ser hva som skjer. Hvor tynn kan jeg gjøre buen egentlig? Litt dumt spørsmål, men syns den ser så tynn ut allerede. :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da måtte du i så fall dampe ut vridningen, men det hadde jeg ikke begynt på nå.

Hvor tynn du kan lage den kommer jo an på hvor kraftig du vil ha den. Jo tynnere og breiere desto sikrere, og jo smalere og tykkere desto nærmere en knekk blir den. Nokkene kan du lage så smale som mulig. Gjerne under en cm breie.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

HÅHÅ!!! Da spenner jeg til på tillerstokken! Kryss fingrene! :P
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Vi krysser
.....men om det ikke er for sent: du er klar over at det er en fordel å ta litt og litt? Dra til en kort trekklengde, tøy noen ganger, se om tilleren forandrer seg, ev. skrap og korriger, trekk litt lenger, tøy noen ganger, skrap osv til til du kommer til ønsket trekklengde. Og aldri belaste buen mer enn ønska dravekt?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

HÅHÅ!!!! Da har jeg fyrt av mine første piler med min første bue! Den bøyer nok litt mye på et punkt på den ene lemmen, men ellers er det ikke verst. Vet ikke dravekt, men er nok ikke veldig sterk. Skøyt vel rundt 70-80 meter tenker jeg.

Bilde

Da er det bare å begynne å pusse og slikt da!! HÅHÅ!! Takk for all hjelpen med min første bue :D
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Hva bruker dere når dere lakker buen? Og hvor får dere tak i det henne? Også lurte jeg på om det er mulig og bruke noe som det her:
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=19249878

Og når det gjelder strengen til buen fant jeg idag noe de solgte i metervare på gsport i tønsberg. en tynn flettet gul og svart tråd som er beregnet på buer. Men den ser så tynn ut. Er det noen som kjenner til den tråden og vet om den kan brukes?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Vanlig trestjerners gulvlakk er ypperlig, herder hard, men er likevel
fleksibel nok til buer. Ellers finnes det mange forskjellige treoljer.
Vanlig matolje vil også gi beskyttelse mot fukt.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ang tråden. Vet ikke noe om den spesielt men i følge bibelen bind to er er den gamle tommelfingerreglen for en trygg streng at bruddstyrken skal være 4 ganger dravekta på buen. Du må nesten teste.

Nyere variant (som skal ta hensyn til recurver med høy tidlig dravekt) sier dravekta på 15 tommers trekk ganger 10 for 28 tommers full trekklengde.

Overflatebehandling - På linken din så står det at det er beregna for innendørs bruk, kanskje ikke den store fuktbeskyttelsen? Hvis du ikke vil ha lakk på buen går det også an å bruke fx bivoks. Eller linolje. (Kokt, den tørker i dette århundret, vel å merke hvis den får lys.) Eller det som heter "danish oil".
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Noen som har en link til en oppskrift på hvordan man lager sin egen buestreng av vokset lintråd? Har sett det her et sted, men fant det ikke igjen.
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av jozwiak »

her er jeg tilbake igjen etter lang tid.

planer om en ny bue, men denne gangen skal jeg lage meg en streng selv. Planlegger å bruke Dacron B50 og en eller annen form for voks. Det er jeg lurer på da er hvor man kan få tak i dette i Norge, og hvilken voks jeg kan bruke.

Ps: Hvilke fuktighetsnivå skal det være i et ferdig tørket bueemne igjen? mellom 5 og 20 en plass?

takk
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av Moen »

Ola Klopbakken, Tradbow.no har det du trenger. Har ikke peiling på hvor mange strenger du får ut av en liten snelle, men det er en del. Jeg kjøpte den store snella, og har antagelig strenge-materiell til 2090... Vanlig bivoks er glimrende til strenge mekking. Ola har dèt òg. Kjenner du en eller annen som holder bier, er muligheten stor for at du får en solid porsjon av han. Ang fuktighet, venter JEG til de ligger på 10-12%...
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av jozwiak »

Da nærmer det seg spikking av ny bue, og lurer på endel ting fra forrige bue. Alle emnene mine tror jeg har en vridning i den ene enden, som dere kan se på bildet under. Kan jeg forebygge det nå som jeg vet dette før jeg begynner?

Og en annen ting som viste seg når buen var ferdig var at strengen ikke ligger rett over håndtaket. Er det ikke meningen at strengen skal passere rett over håndtaket? Er det noe jeg har gjort feil, eller som jeg må gjøre til neste gang?

Videre pleier jeg å bruke piler som er 68,5cm. Er dette korte piler? Og er det noe fasitsvar på hvor lang en flatbue av ask burde være med så lange piler?

Så får jeg bare håpe jeg får det til denne gangen også.

Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Hva gjør jeg?!?

Legg inn av Griffin »

Du kan justera så att strängen kommer rätt över greppet relativt enkelt.

Ha bågen uppspänd och för strängen mot mitten och notera var på den vridna lemmen
som det rör sig. Sätt en pil där med blyant.

Sedan skruvar du fast bågen med tvingar och en kloss under pilen så att
du har böjjt den lite mer än det det behöver.
Så går du över området med värmepistol ca 12cm från bågen sakta fram och tillbaka
tills träet är väldigt varmt (men inte brunt eller svart utan bara varmt)

När det svalnat skruvar du ner bågen och väntar helst en dag så träet
får rehyudrera sig lite. Nu kan du spänna upp den igen och se om det hjälpte.

På detta sätt kan man få ut snakes i ett emne eller justera i efterhand.
Många bågbyggare gör detta ofta.

Här är bilder, fast du skall alltså ha din båge på sidan istället för på rygg som jag har
på bilderna. Men det är samma princip.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Svar