Vekt

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Vekt

Legg inn av Kviljo »

Har vært rundt og sett etter ei passende fiske-vekt til å teste bue-styrke med, men de fleste går jo bare til 20-25kg :roll:

Hva slags vekt bruker dere?

Kanskje det finnes ei eller annen genial vekt som kan integreres i en tiller-stokk?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Sett tilleren med buen på en vanlig badevekt, nullstill vekten, og så er det bare å dra av hjertens lyst. Badevekter bruker å gå til minst 120 kilo, så du har rom for utvilkling! Lykke til!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den var ikke dum!

Får sveise en tiller på ei badevekt da 8)
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Du kan også få tak i en gassvekt. Sånne fjærvekter a la fiskevekter, bare kraftigere, som en bruker/brukte til å måle hvor mye gass det var igjen i en gassflaske. Har en sånn sjøl som går opp til 75kg.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Teknikken til Nils funker bra hvis tillerstokken er løs. Jeg har min fastskrudd på veggen med en blokk i bunn. Det gjør at jeg kan trekke buen mens jeg ser på den fra et visst hold. Hvis det er sistnevnte tillerstokk du har, så kan du avansere med fiskevekta.

To muligheter.
1 Jeg vet om de som kobler to fiskevekter side om side. Da er det bare å legge sammen summene på vektene.

2 Hvis du allikevel skal investere i en blokk, kan du like godt investere i to, hvorav den ene har en bøyle i hver ende. Kobler du dette riktig, får du to ganger utveksling på tausystemet ditt og du må trekke dobbelt så langt i tauet. Altså ganger du resultatet på fiskevekta di med to. Dette krever at du kjøper gode blokker med lite friksjon, og kobler fiskervekta riktig. Tenk ut selv hvor den skal :lol:

Men badebekta er fortsatt enklest.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Hvorfor badevekt eller fiskevekt når man kan kjøpe en enkel "buevekt" som er laget til formålet? Lager man endel buer bør en slik en være endel av utstyret synes jeg. Pris? Ca. kr 3-400. Hvor? Hos Ola K. Trad Bow eller Norsk Buesport as
Bilde
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Å finne en vekt...

Legg inn av ulvehund »

Hei, kanhende litt seint å komme med ett innlegg, men jeg var nettopp på E-Bay og lette etter vekt for å måle styrken.
Under FISHING og "scales" fant jeg en god del vekter som målte opptil 120#. De lå på rundt 10 - 20$. Dette er både digitale og analoge typer. Pleier ikke å være noe problem å få det sendt selom selger ikke selger til "worldwide" Ordner seg som regel ved å spørre først. :)
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, genialt! Burde jo tenkt på det samme selv :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar