Bleking av "horn"nokker

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Bleking av "horn"nokker

Legg inn av Jorarn »

Bastardbuen nærmer seg ferdigstillelse med nokker av reinsdyrhorn/gevir. (bilder kommer på egen tråd)
Jeg planlegger å bleke nokkene med hydrogenperoksid, ikke fordi jeg missliker den naturlige fargen, men fordi den ene nokken av en eller annen grunn er rosa :shock:
Er det noen som har erfaring med dette?
Hvor viktig er det å unngå å få hydrogenperoksid på treet (ask og alm)?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Reinshorn er et litt bakvendt materiale å arbeide med, konsistensen/kvaliteten varierer ganske mye selv innen samme horn, fra knallhardt rosa til porøst og ubrukelig hvitt.

Jeg har laget en del nokker av reinshorn, og foretrekker definitivt rosa horn pga kvaliteten. Jeg har aldri vurdert å bleke dem, og jeg aner ikke hvilken annen effekt det vil ha, men den rosa fargen går dypt, så du må iallfall gjøre nokkene helt ferdige før du bleker. Jeg tror ikke treet vil ta skade av å bli utsatt for hydrogenperoksid, men det er mulig det lager flekker. Prøv på litt kassert treverk!

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok laget en rosa nokk til, i stedet for å bleke.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Varför inte ha en vit och en rosa, det är väl tufft.

Ganska manligt också :D
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kan si meg enig med Griffin. Min bue i eik og hickory har nokker av kuhorn og den lille på den nedre lemmen er nesten svart og den øvre er nesten helt hvit. Synes det egentlig er ganske tøft.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Hmm... for å være ærlig trodde jeg den rosa fargen var en missfarging av ett eller annet slag, hvis det er en naturlig del av materialet, skal jeg deffinitivt vurdere å beholde den sånn.

Takk for tips.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

En Barbi-nokk blir vel bra det :lol:

Hydrogenperoksyd brukes også til bleking av treverk. Vet ikke om det har noen annen effekt på treet enn bleking, f.eks om strekkstyrken går ned. Hvis du skal gjøre det, vil jeg anbefale deg å maskere treverket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar