Sener

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Sener

Legg inn av KEn »

Har noen elgsener som jeg tenkte å backe en bue med. Men nå, 4 måneder etter elgjakta virker det som de ikke var helt tørre nok til å banke løs fibrene i. Seige liksom
Etter to dager ekstra tørk foran lufttørkeren funker det og en kan banke dem og separere fibrene helt fint. Men de virker litt anderledes enn vanlig, litt "fete" nærmest, og de har en svak (du må snuse på dem for å kjenne det) fiskeaktig lukt.
Gjør dette noe? Er de ødelagt? Svakere? Noen som har erfaring?

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Mulig du kan finne noe her: http://198.66.52.119/images/Cattle_tend ... endons.htm

I det hele tatt mye å finne på ATARN (Asian Traditonal Archery Research Network) http://www.atarn.org/ Både om gamle materialer, pil og bue, historisk skyteteknikk, og kultur. Selvfølglig med fokus på asiatisk bueskyting. Og et stort forum.

Hva med en link-side her på forumet forresten?

lars
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Jeg har tørket en god del elgsener og de er beinharde etter en måneds tørking, men jeg har bestandig latt mine sener ligger lenge før jeg begynner å banke de. Hvor nøye var du med å rense de for sene hinner og sene skjeder. Senene bør være så rene som mulig, både for at tørkingen går fortere og at de gir ett bedre matteriale. (Senbanking burde bli ny ol gren)
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det funker nå. Ol-grenen din må ihvertfall kategoriseres som utholdenhetsidrett/tålmodighetsprøve. Med dette tempoet blir buen ferdig omtrent til tradisjonell bueskyting blir OL-gren, i vinter OL.

Jeg kjøpte forresten etpar hjortesener (2.5$ stykket) fra 3-rivers for å sammenligne, herregud så små de er. Elg er helt klart way to go.

K
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Her kan du kjøpe elgsener fra USA
http://www.hideandfur.com/inventory/7945.html
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Da har jeg funnet frem bildene fra senetesten jeg foretok i sommer. Jeg husker ikke helt blandingsforholdet på lim/vann men det er etter Ares anbefalinger han kan sikkert skyte inn forholdene. Under arbeidet med dette oppdaget jeg to ting. GRIS og VARMT, limete fingre og masse sener tråder, henden mine så ikke ut etterpå :shock: .Nuvel første bilde er de ferske senene limt på listen
Bilde.

Etter tre ukers tørking så det slikt ut
Bilde.
Jeg prøvde å dra av senene fra treverket, men mått bruke skrustikke og tang og legg merke til at det er treverket som har gitt etter.
Bilde
Bilde. Nå må man ta denne testen med en klype salt siden jeg ikke har latt testen ligge noe særlig lenge. Trolig vil imet få en helt annen egenskap etter at den har ligget noen år. Jeg vil tro at den blir noe tørrere og sprøere.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da har jeg endelig prøvd å banke noen sener. Med skikkelig underlag å slå på gikk det igrunnen greit. Og det ble jo imponerende mye ut av en sene syntes jeg. Men så blir det vel desto mindre igjen når man skal lime de fast på en bue, hehe.

Frykter at man trenger mange sener for å ha nok til en bue? (har glemt TBB i Bergen :P ) Imponerende sterkt iallefall, så jeg fikk troa på dette.

Det er vel sikkert noen der som har senebacka noen buer?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar