Modifisert bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Modifisert bue

Legg inn av Are »

Ble inspirert av en kar på http://englishwarbow.com/forum som hadde en lik krigsbue som meg, bare noen kilo tyngre. Han presenterte den som Worlds Worst Warbow :oops:

Tenkte jeg ikke kunne ha på meg å være eier av verdens verste krigsbue og gikk derfor løs på den.

Det er en engelsk langbue som bøyer gjennom grepet og har hornnokker. Rygglaminatet er av ask med stående årringer. Buken er av lemonwood. Ryggen var helt flat, sidene flate og forholdsvis flat avrunding i buken. Det så veldig ut som buemakeren hadde tatt utgangspunkt i en firkant og rundet den litt på buken. Buen hadde en trekkstyrke på 48 kg (105#), veide 900 gram og den raskeste pila målt fra buen var på 55 m/s (179fps). Buen fulgte strengen rundt 10 cm (4")Det nederste lemmet bøyde litt mer enn det øverste og den bøyde en tanke mer i grepet enn den burde.

Jeg gikk derfor på med høvel og rasp og fjernet tilsammen 130 gram av buen. Ryggen ble mer avrundet, tuppene betraktelig smalere og horrnokkene langt mindre. I tillegg retillerert jeg den til å bøye mer i tuppene slik at den fikk en tanke elliptisk tiller. Tverrsnittet på buen ble langt mindre kantete. Den ble penere å se på og bedre å holde i.

Tilslutt spente jeg den opp på en bjelke med ryggen ned og la under et lite trestykke under ryggen ved grepet. Dette ga den en ørliten motbøy. Deretter gikk jeg på med varmluftspistol på buksiden for å varmebehandle den. Jeg haddee aldri gjort det før, så det var litt spennende.

Eter noen dager oppspent tok jeg den løs og prøvde den. Den hadde mistet en del kraft, men var mye bedre å skyte og å holde. I tillg hadde varmebehandlingen gjort at den fulgte strengen omtrent 2,5 cm (1") mindre enn tidligere. Dette har også holdt seg etter en del skudd.

I dag fikk jeg målt hastigheten på den. Og den raskeste pila gikk 3m/s (11 fps) saktere enn tidligere. Det ble skutt med samme pil som før, så vekta er den samme. Jeg har også veid trekkstyrken på buen og den er redusert med 11kg (25#), så jeg vil si at den har fått et langt mer effektivt kast. I følge massekalkulatoren som Kviljo har presentert et annet sted på forumet, stememr den på grammet med det utregningene tilsier for en effektiv bue med målene som den buen har.

Det triste er at buen min nå er alt for svak. Må skaffe meg en ny krigsbue som ikke er så pysete :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Moro moro :D

Egentlig må jeg si at jeg er ganske imponert over at en askerygg med stående årringer kan tåle 105 pund. Hvor brei er/var den i grepet?

Det må jo igrunnen tilsi at man kan lage over 100-punds langbuer av askeplank. - om ikke lemonwooden har lav bøyefasthet men stor elastisitet, slik at det er buken som utfører mesteparten av jobben?

En redusering på 11 kg og 11 fps må jo nødvendigvis bety at den har blitt betydeligt mer effektiv 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jepp ask er visstnok av den norske tresortene som har høyest strekkstyrke, hvis man ser bort fra bjørk da. Men bjørka er så fordømt vanskelig å følge fiberretningen på.

Lemonwood er såvidt jeg vet noe i nærheten av buksbom/boxwood og er et forholdsvis hardt treverk, så jeg tror nok ikke buken tar all julinga.

Buen var/er 38 mm bred og 28 mm tykk i grepet. Har selv vært skeptisk tidligere til kraftige ask langbuer. Tim Baker fraråder dem på over 23 kg (50#) Hvite tresorter bør man heller lage flatbue av sier han. Men det er vel bare å mose på og ende opp med en bue som følger strengen en del.

Etter å ha sett effekten av varmebehandlingen er jeg svært fristet til å angripe lengdeskytingsbuen min også. Smale den litt inn i tuppene og gi dne en runde med varmluftspistolen.

Har også en hickory/osage langbue stående som er for tung i tuppene. Vet noen om varmebehandling har noe for seg på osage?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar