Barlind - busk, langt og slankt materiale

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Valka
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 22 des 2019, 18:24
Bosted: Oslo

Barlind - busk, langt og slankt materiale

Legg inn av Valka »

Jeg har en barlindbusk som sårt trenger beskjæring, og søkte for moro skyld opp om de lange greinene kan være interessante til bruksmateriale. Da havnet jeg på dette forumet. Etter litt lesing har jeg skjønt at det er barlindtrær som er hot shit, og at det ikke brukes hele småtrær/greiner.

Kan noen likevel ha interesse av drøyt 1.5 m lange greiner av barlind? De er ca 4-5 cm på det tykkeste, og smalner utover. Små sidegreiner, men ingen egentlig forgreining av stammen (på den greina/stammen som er mest i veien, og som jeg har kikket på). Barlinden vokser et sted i Østfold der barlind finnes naturlig, så dette er sannsynligvis "rotnorsk" barlind, og ikke noe som er kjøpt på Plantasjen - om det skulle ha noe å si.

Spørsmålet er altså om jeg skal kompostere greinene eller gi dem bort i mer eller mindre hel lengde. Jeg kommer neppe til å gjøre noe før uti mars, så dette er ikke noe som haster.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Barlind - busk, langt og slankt materiale

Legg inn av nidrinr »

Ikke kaste! Jeg tar gjerne imot om ingen som bor neri nabolaget ditt svipper bortom ☺️
Valka
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 22 des 2019, 18:24
Bosted: Oslo

Re: Barlind - busk, langt og slankt materiale

Legg inn av Valka »

Nei vel. Da skal jeg ta noen bilder neste gang jeg er på hytta, og legge ut her. Det skjer nok i løpet av jan/feb.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Barlind - busk, langt og slankt materiale

Legg inn av nidrinr »

👍
Svar