Jarls flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 04 aug 2019, 10:56 Det er vanskelig å si noe om hvor mye du bør fjerne, eventuelt hvor uten å være til stede. Hvor lang er buen fra nokkhakk til nokkhakk(NTN/ntn)? Hvor langt er grepet (fra fade til fade)? Hvor bred er emnet på det bredeste, hvor tykt? Så kommer materialet inn, ikke to trær er like. Det går en del på følelse, det finnes ingen faste bredde/tykkelsesmål som gir perfekte svar med to streker under.
Hvor lang trekklengde har du og hva ønsker du i dravekt?

Du trenger ikke svare her men det gir deg litt å ta utgangspunkt i. Jeg er rimelig fersk selv men kan prøve å komme med et par basisråd:

Jeg liker at ryggen på buen er nærmest ferdig; ingen grove verktøymerker og passelig avrundede kanter så du unngår flising som kan resultere i langsgående splitting. Spesielt på flatbuer med delvis stående, ringporøse årringer av plank som din.
Du kan gjøre mye grovjustering med det man kaller gulvtillring, abefaler deg å se litt om det i manualen jeg lenket til tidligere. Står også mye her inne om du bruker søkefunksjonen.
Jeg tror tillerstokken din er i korteste laget, ihvertfall om den skal settes i ei stikke eller festes på en måte for å gjøre det enklere å jobbe. Noen av oss synes det kan hjelpe på å gå noen meter tilbake og myse for å se formen på buen under tillring.
Bruk alltid så stram tillerstreng som mulig. Slakk streng gir feil inntrykk av tilleren.
Trekk strengen 20-30 ganger til ønsket hakk i tillerstokken før du fester, for at treet skal 'lære å bøye seg'. Dette gjorde jeg ikke på mine første buer og det resulterte i snåle bøyer.
Når du har tillret (tillerert) buen til strengehøyde - sett på streng med 4-5'' strengehøyde.
Så gjelder det å ta passe mye der det er for stivt. Det er fort gjort å ende opp med en svak bue om man er ivrig...

Som Lurz og andre siterer jeg fra buebyggerbøkene Traditional Bowyer's Bible (TBB) noe som lyder omtrent sånn på norsk:
'Lag din første bue uten håp, men med utholdenhet.'
Ok, jeg tok et annet bilde ute og med mer oversikt. Og laget litt grafikk for å fortelle litt om avstander også. Nå er strengen kun såpass at jeg får den på bua uten å bøye den.
Untitled.png
(185.81 kiB) Lastet ned 920 ganger
Selve trimmestaven er lang nok for meg. Jeg skal uansett ikke lenger enn 30 inches. Staven er lenger enn på bildet og har like mange steg under som man ser på bildet.

Jeg får ta tipset ditt. Sjekke baksiden av bua for verktøymerker og gjøre den så pen som mulig der før jeg tar det videre.

Bua er 66 tommer nock til nock
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Klarer ikke å sette streng på bua mi engang. Hadde egentlig tenkt å bare sette et par cm strenghøyde i starten, men fysan tungt å få til det også. Og er redd for å legge for mye press på bua på feil steder. Tror det er et hint om at jeg må ta av en millimeter eller to på hvert ben. Akkurat nå er bue bena 1.1 cm tykke. Bua er 66'' nock til nock (ikke tipp til tipp). Jeg tror jeg skal prøve å ta den minst ned til 1.0. Skavhøvel eller vanlig høvel er nok best, men det er vanskelig å høvle når man ikke er snekker. Når man ikke kjenner sitt verktøy godt, så klarer man heller ikke å bruke det bra. Spesielt når det kan hende at ting er sløvt uten at man vet det. Jeg bruker nok rasp og sikling. Får en hovrasp i posten snart, men den kan være litt drøy for dette formålet muligens.

Kan noen gi meg noen tips? hvis bua er så kraftig at når jeg prøver å strenge den slik:
strenging.png
(130.28 kiB) Lastet ned 904 ganger
(ref http://www.trebuen.no/skyting_om.php)

Bør jeg spenne den slik i stedet for?:
stephen_fox06.png
(71.81 kiB) Lastet ned 904 ganger
(ref https://straumeyjar.wordpress.com/2014/ ... n-langbue/)

Og dette handler om å strenge opp bua for å trimme den egentlig, kun et par cm. Den er ikke ferdig i svarte natta ennå :) For tung. Og jeg må sjekke nøyaktig på buken om den bøyes likt. Har laget en 3'' liten kloss med en skrue skrudd nesten igjennom for å kunne dra langs undersiden av bua.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Lurz »

Vanskelig å vite om bua er for tung eller ikke ut fra det du posta.
Men begge strengemetodene du posta bilder av er forsåvidt ok. En variant av den øverste tror jeg er mer vanlig. Sett nedre buebein mot innsiden av foten istedenfor utsiden, trekk istedenfor å skyve med handa på håndtaket, og skyv istedenfor å trekke i øvre tupp.
En litt mer brutal metode hvis buen er stri (og tuppene ikke er gjort tynne og ferdige) kan være å sette nedre tupp i bakken, ta tak i øvre tupp med hendene og presse på håndtaket med kneet.

Det viktigste er at du alltid bøyer om midten av buen sånn at du ikke tar all bøyen på det ene buebeinet
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Ingis »

Vil nok anbefale å benytte oppstrenger til kraftige buer. Mindre slit og bra for buen. :D
"Back to nature!"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Noen som kan se noe åpenbart feil i bøyen i bua? Her snakker jeg om det som dere kan se av bildet, jeg er fullt klar over at dette er en fattig måte å vise bøyen på bua. Jeg har dratt siklingen på undersiden av bua, med langside og kortside av siklingen, for å se om det er noen rare eller manglende bøyer. Men ser ingenting åpenbart. Trekket er ca 2-4'' altså 7-10cm. Stegene er på 2''.

har lagt inn litt grafikk for å hjelpe meg å vurdere dette grafisk. Det er overhodet ikke perfekt, så det er bare noe å forholde meg til. Måtte også drastisk kutte ned i bildekvaliteten for å få dette inn på forumet.

Alle tips tas imot med takk :)
Untitled.png
(154.54 kiB) Lastet ned 882 ganger
La merke til nå at jeg har spurt om det samme tidligere, men med dårligere bilde. Dette er mitt siste forsøk, før jeg sier meg fornøyd. Jeg ser en slags forskjell i bøyen på bena, og syns venstre ben er litt mer stivt kanskje, men kan ikke vurdere hva jeg skal gjøre med det eller om jeg bør gjøre noe med det. Før jeg lager flere hakk nedover trimstaven og fortsetter.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Sturlabuer »

Det ser ikke ille ut det der!
Hva du skal gjøre nå avhenger egentlig av hvor kraftig buen er og hvor kraftig du ønsker å ha den.
Du bør finne en måte å måle den på.
En pekepinn kan du få ved å prøve å trekke opp buen med den lange strengen.
Er buen for tung for deg til å trekke den noe særlig lenger enn på bildet, må du skrape en del
på begge ben. Ikke skrap helt inn til til der håndtaket er limt fast.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Hardwood »

Hei og velkommen i forumet.
Jeg ser du har fått mange gode tips. Jeg har laget mange flatbuer med pålimt grep som du gjør her, så jeg kan komme med noen tips også: først bør man forsikre seg mot at grepklossen løsner under bruk. Det kan du gjøre ved å unngå at buen bøyer helt inn til grepet. Da må planken være litt tykkere enn den skal være når buen er ferdig, og så reduseres tykkelsen fra grepet og utover. Jeg har ofte brukt 15 mm tykkelse på planken, og gjerne endt opp med 12-13 mm i de ferdige lemmene. Gjør du det slik kan du bruke vanlig snekkerlim siden limet ikke skal belastes. ( slikt lim har kaldflyt, altså det ‘’kryper’’ når fugen belastes) Det beste er selvsagt epoksy eller hudlim.
Når det gjelder forming av grepet, bruker jeg alltid båndspagetti til grovforming, og båndpusser til finforming, men en lit fin rasp som feks den som Kviljo selger, som smal er av til en spiss.
Lykke til !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Hardwood »

Hei og velkommen i forumet.
Jeg ser du har fått mange gode tips. Jeg har laget mange flatbuer med pålimt grep som du gjør her, så jeg kan komme med noen tips også: først bør man forsikre seg mot at grepklossen løsner under bruk. Det kan du gjøre ved å unngå at buen bøyer helt inn til grepet. Da må planken være litt tykkere enn den skal være når buen er ferdig, og så reduseres tykkelsen fra grepet og utover. Jeg har ofte brukt 15 mm tykkelse på planken, og gjerne endt opp med 12-13 mm i de ferdige lemmene. Gjør du det slik kan du bruke vanlig snekkerlim siden limet ikke skal belastes. ( slikt lim har kaldflyt, altså det ‘’kryper’’ når fugen belastes) Det beste er selvsagt epoksy eller hudlim.
Når det gjelder forming av grepet, bruker jeg alltid båndsag til grovforming, og båndpusser til finforming, men en litt fin rasp som feks den som Kviljo selger, som smalner av til en spiss, er også super til dette.
Lykke til !
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

takker for alle gode og inkluderende innspill sålangt!

Når det gjelder trimming av bua mi. Jeg mener å huske at initielt bøyde det venstre benet litt oppover, altså vekk fra buken, før jeg begynte å trimme. Nå har jeg fjernet minst en millimeter med en hovrasp på det venstre benet for å løsne opp stivheten.

Spørsmålet mitt er da konkret:

Spiller det noen rolle om venstre ben er tynnere enn høyre ben på visse områder? Og da snakker jeg på millimeter nivå? Hvis de bøyer rimelig bra likt?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Lurz »

Begge beina skal bøye jevnt, og like mye. Det er utgangspunktet.
Når det ene beinet har motbøy vil det se forskjellig ut. Tenk at hvis det ene beinet har fx 5cm motbøy, og det andre er rett, så vil begge beina bøye like mye når det første er bøyd til rett, og det andre er bøyd 5cm mot buken. Buen vil alså se skjeiv ut, men begge beina vil bøye like mye. Hvis du tillrer buen så begge tuppene bøyer 5cm fra rett vil den ene tuppen bøye 5cm, men den andre i virkligheten vil bøye 10cm. (håper jeg klarte å forklare dette rimlig forstålig... )
Det er her det begynner å bli vansklig med krokete emner...
"If it breaks you get to keep both parts"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

hei igjen folkens

Har brukt noe tid de siste dagene på å løsne opp i bena og få dem til å bøye jevnt og dristet meg til å dra strengen mye lenger ned, helt ned til 28'' merket.
DSC_0598.png
(144.26 kiB) Lastet ned 804 ganger
Nå er dette fremdeles en slapp streng, så det er ikke helt representativt (og sikkert ikke rett bruk av tiller..), pluss at bildet er skjevt, men jeg har et annet spørsmål.

Når jeg tok den av tilleren la jeg merke til at planken hadde en "markant" bøy innover mot buken på begge benene.
DSC_0600.png
(20.03 kiB) Lastet ned 804 ganger
Er det normalt for en flatbue å ha en visst bøy innover mot buken etter at den har vendt seg til å bøye så mye på begge ben?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Ser der, ja!
Jeg har nevnt tidligere at du bør gå over til stram streng så snart du får tuppene langt nok ned med slakk streng. Altså når tuppene kommer 5-6 tommer nedenfor grept. Så det er nok på tide for deg å sette på stram streng. Et tips er å bruke streng av et materiale som ikke er for elastisk. Jeg har etter tips fra andre gått over til å lage en tillerstreng av Fast Flight som er veldig statisk/god strekkfasthet.

På det første bildet ser det bra ut, er nok litt stivere på høyre side?
Medbøy/strengefølge er vanlig. Husk å bruke tiden og kjør mange repetisjoner når du skal trekke strengen nedover på tillerstokken.
Og ikke la buen stå lenge før du slipper den opp igjen.
Så er det jo tre vi jobber med og ingen emner har like egenskaper. Noen vil gi mer strengefølge enn andre, sånn er det bare.
Edit: Er medbøyen tålig symmetrisk har du gjort en god jobb :D
Sist redigert av Jæger den 11 aug 2019, 15:05, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Sturlabuer »

Ser bra ut det der!
Det du bør gjøre nå, er å runde av kantene litt.
Skarpe kanter på buer har en lei tendens til å løfte opp flis, og så har man en sprekk på gang.

Hvordan er styrken på buen i forhold til hva du er komfortabel med å trekke opp?
Den ser egentlig ganske ferdig ut :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Jeg tror ikke Sturlabuer har fått med seg at du har kommet til 28'' med slakk streng.
Men du er absolutt på god vei, få på stram streng og fortsett arbeidet :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Takk for tilbakemeldinger!

Nå gjorde jeg det har lenge fryktet å måtte gjøre til slutt.

Spenne opp bua i brace height (ca) og spenne bua (ved å gå litt forsiktig frem og tilbake, frem og tilbake, mellom stegene) helt ned til 28'' draw length ... skrik ! :shock: :o

For meg var det en innmari skummel opplevelse, da jeg vet dette fort kan splintre og gå til skogs rimelig fort. Så jeg tenkte litt på livet mens jeg med fingre uten hansker spente bua helt ned til slutt ... burde vel hatt vernebriller og hjelm også ... :shock:

Her er den I brace height på tiller (ca brace height).
DSC_0601.JPG
(64.96 kiB) Lastet ned 794 ganger
Her er den fullt nedspent til 28'' :shock:
DSC_0602.JPG
(85.62 kiB) Lastet ned 794 ganger
Nå er dette bilet litt skjevt, så jeg vil påstå at man lettere kan dra slutningen at høyre er mer stivt eller ikke bøyer likt. Men jeg tok ikke lang tid for denne fotoshooten for å si det sånn :shock:

Har bestilt danish oil og bivoks fra sløyd detaljer for noen dager siden. Det tar litt tid å få det inn på lager.

Men går det greit å ha bua stående i stua noen uker før jeg oljer den?

Tror ikke jeg gjør noe mer med denne bua nå med mindre noen av dere ser en åpenbar feil med bua :) Jeg syns dravekten er grei. Den må ligge på mellom 35+ tror jeg. Har en annen recurve bue som er veentlige lettere å dra og den er 25 tror jeg. Men nå er jo dette to forskjellige buetyper..
Svar