Jarls flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Heisann

Da ble jeg medlem her jeg også gitt :D

Nettopp laget min første flatbue i furu i ferien på vestlandet hvor jeg fikk god hjelp av morfaren til kona mi, som er snekker, til å forme en furu planke til et bue emne.

Han visste ikke noe og jeg visste ikke mer enn Google fortalte meg. Men hei vi klarte det sånn halvveis. Den ble ikke trimmet korrekt så den ser wonkey ut og må nok trimmes mer før jeg tør å skyte med den.
_20190731_195839.JPG
(25.29 kiB) Lastet ned 1076 ganger
Deretter bestilte jeg en flatbue pakke av kajakkspesialisten. Nå står den i tvinger for å kurere håndtaket! Skal være ask det han sendte meg men det skal lite til for å scamme meg på tretype.... :P

Nå vurderer jeg ila uka å ta en tur ut i skogen i nærheten for å finne et bue emne å sage ned. Må prøve å ta noe som ikke gjør skogen vondt og som ikke etterlater åpenbart nedhogging. Fin balanse det der. Jupp. Burde spørre skogeier også. Kan hende jeg finner treet. Tar bilde av det og kommer tilbake når har fått ok. Hvis jeg for ok i det hele tatt :)

Jeg softwareutvikler/arkitekt så dette med buemaking og å drive med konstant problemløsing ligger tett opp til det jeg allerede gjør til daglig. Lett å lage analogier mellom IT og håndarbeide. For det er håndarbeid begge deler ;)

Kommer nok noen arbeidsbilder av askbua etterhvert her :)
Sist redigert av jarlah den 01 aug 2019, 17:26, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Flatbuelaging, ask og tid for å ta en tur i skauen for å finne lære emner

Legg inn av Jæger »

Velkommen til forumet og gratulerer med første bue!
Du vil nok se at ask er bedre egnet enn furu men håper dette ga mersmak :-)
Og her er det fritt fram for alle spørsmål, tonnevis med kunnskap her inne.
Lykke til videre og fortsett å skrive!

PS! Det kan absolutt være verdt å prøve å få seg en tur til et arrangement i regi av Norsk Langbuelag. Denne uka er det buemakercamp, 23.-25. august er det utendørs-NM i Tønsberg. Buemakerseminar i Hamar rundt midten av oktober.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Flatbuelaging, ask og tid for å ta en tur i skauen for å finne lære emner

Legg inn av jarlah »

Nå er jeg skikkellg sliten men også skikkelig fornøyd. Har formet askbua og sørget for å holde meg godt utenfor alle streker jeg saget ved slik at jeg heller har for mye ved enn for lite.. :)
_20190801_153711.JPG
(16.5 kiB) Lastet ned 1045 ganger
_20190801_153611.JPG
(22.18 kiB) Lastet ned 1045 ganger
_20190801_153639.JPG
(18.21 kiB) Lastet ned 1045 ganger
Noen som har tips til hvordan jeg kan forme håndtaket slik det er nå? Brukte gyslig lang tid på å forme det som jeg har nå. Har tenkt treskjæringsverktøy.
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Kjøper meg nok et stemjern på Jernia. Det lar meg hogge vekk det meste. Bygger sakte opp et arsenal av verktøy :)
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Flatbuelaging, ask og tid for å ta en tur i skauen for å finne lære emner

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 31 jul 2019, 22:25 Velkommen til forumet og gratulerer med første bue!
Du vil nok se at ask er bedre egnet enn furu men håper dette ga mersmak :-)
Og her er det fritt fram for alle spørsmål, tonnevis med kunnskap her inne.
Lykke til videre og fortsett å skrive!

PS! Det kan absolutt være verdt å prøve å få seg en tur til et arrangement i regi av Norsk Langbuelag. Denne uka er det buemakercamp, 23.-25. august er det utendørs-NM i Tønsberg. Buemakerseminar i Hamar rundt midten av oktober.
Jeg får vurdere det ja :) men akkurat nå er jeg mest interessert i å avslutte flatbue nr 2 og deretter gå ut i skauen for å skaffe bue emner. Er jeg heldig finner jeg en bra bruse busk. Er jeg litt mindre heldig finner jeg en fin rogn. Finner jeg ikke en av de blir det enten hvit bjørk eller selje. Er jeg dritheldig havner jeg over ung frisk ask. Men... Jeg er på Østlandet, i Skedsmo. Tviler jeg ramler over en tilfeldig koloni av ask
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Sturlabuer »

Hei, og velkommen!
Du finner ikke mye i granskogen, men det finnes en del ask langs veier rundt om.
Hassel burde også være greit å finne. Den beste tiden for å hente bue-evner er høst/vinter.
Husk at evnene må tørke en god stund før du begynner å bøye dem.
Det finnes en god del info om dette her på forumet og ellers på nett.

Lykke til!
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Hvis jeg finner en rettvokst rogn uten altfor mye knopper/kvister på den ene siden (baken av bua) og hvis den er ca 6-7 cm bred stamme. Bør denne lagres med eller uten bark? Hva er beste måten å ta av barken på utenom å bruke egnet barkehøvel (vet ikke navnet)? Går det an å åpne barken på rogn og rive den av som på selje eller har barken på rogn andre egenskaper i barken?

Har nemlig mye rogn i området. På steder kommunen sikkert er glad for litt frivillig rydding. Vil prøve å finne et emne som kan lære meg om å lage mer enn å lage det aller beste. Vurderer også å felle to eller tre rogne stammer. Hvor jeg bruken den ene våt og lagrer de to andre.

Så en ask ved siden av en bekk. Kan dette stemme? Mener at de rette og lange kvisten e pluss bladene som er en større variant enn rogn lignet svært mye. Treet stod også nokså ganske ut blant mengden i området. Og jeg har lett lenge etter ask og dette slo meg som det som lignet mest. Men det er sikkert ikke noe bra emne. Når et tre vokser skjevt, vel ;)
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Ang forming av håndtak kun med håndverktøy. Finnes det ikke noe grovere rasp enn der billige fil/rasp greiene på jernia og clas olson? Sliter virkelig med å finne et verktøy som lar meg raspe av større mengder av treet. Men kan hende jeg har møtt askens styrke her.... :) stemjern funker men er redd for å hogge for dypt.. Og ikke minst treffet buken av buen så hardt ved et uhell at det blir problemer.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Mange spørsmål, skal prøve å hjelpe deg litt med verktøyet.
Mange her inne snakker meget varmt om hovrasp til grovforming, den får du hos velassorterte jernvarehandlere, Felleskjøpet og i hesteutstyrsbutikker.
De er tunge, passe grove og veeeldig skarpe. Selv liker jeg godt raspene fra Stanley, Surfom-serien med utskiftbare blad. Jeg har den minste, enhåndsutgaven.
Ei skarp øks og/eller ditto stor kniv til grovforming er gull. Har du mulighet for fastspenning av emne i høvelbenk eller skrapegamp er en bandkniv gull verdt.
Du kan klare deg med lite verktøy, og på loppis kan du ofte finne godt kvalitetsverktøy til en OK penge.
Kan anbefale deg å lese litt i Norsk Langbuelags manual om pil- og buemaking.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 02 aug 2019, 19:35 Mange spørsmål, skal prøve å hjelpe deg litt med verktøyet.
Mange her inne snakker meget varmt om hovrasp til grovforming, den får du hos velassorterte jernvarehandlere, Felleskjøpet og i hesteutstyrsbutikker.
De er tunge, passe grove og veeeldig skarpe. Selv liker jeg godt raspene fra Stanley, Surfom-serien med utskiftbare blad. Jeg har den minste, enhåndsutgaven.
Ei skarp øks og/eller ditto stor kniv til grovforming er gull. Har du mulighet for fastspenning av emne i høvelbenk eller skrapegamp er en bandkniv gull verdt.
Du kan klare deg med lite verktøy, og på loppis kan du ofte finne godt kvalitetsverktøy til en OK penge.
Kan anbefale deg å lese litt i Norsk Langbuelags manual om pil- og buemaking.
Endte opp med å bruke fil/rasp og stålsterk tålmodighet for å forme ene siden av håndtaket. Hvis dere ser et av mine tidligere bilder av askbua, så kan dere forstå det var mye å raspe hvis jeg kun skulle brukt rasp. Så tok istedenfor å saget vekk noe, med rette vinkler, og bruke stemjern for det groveste etter det (skummelt). Deretter rasp til fanden tok meg og jeg var fornøyd. Så blir det andre siden av håndtaket (fadingen) i morgen :)

Men hovrasp ja! Se der :) Har sett visse buemakere på youtube bruke disse store raspene som jeg har higet etter å vite hva er for noe. Nå vet jeg hva det er og kan skaffe meg. Det er nettopp det jeg vil ha. Noe skikkelig grovt, skarpt og som tar vekk mye i en jafs. Takk for det tipset :)

Jeg syns medkniv/bandkniv er så dyrt og så spesielt. Har sett prisene ligge rundt 500NOK. Fikk en skavhøvel av en bekjent på vestlandet, den funker greit nok. Men et eller annet som en bandkniv må jeg snart ha for jeg har planer om å felle et tre snart og splitte det opp. Hvor stort treet blir kommer an på hvor mye hjelp jeg får og hvor langt det er hjemmefra.

Men apropos lagring, og dette kan jeg sikkert lese i en guide eller pdf eller noe. Men spør allikevel. Jeg har ikke så god plass og har ikke et skjul å lagre emnene i. Og har sikkert ei heller mulighet for å lagre dem liggende med mye voldsomt mye luft mellom. Best I can do er stående skrått mot en vegg, eller liggende på gulvet med noen treplanker under for å løfte dem litt opp fra gulvet. Hvis man skal lagre det i en leilighet, for eks i en gang hvor det er mer gjennomtrekk, er det gjennomførbart og hvor bra blir resultatet?

Takk for svar hittil :) Jeg har flere spørsmål enn jeg har tid til å skrive, så får det etterhvert :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Angående emner så er det mange veier å gå. Fra tørking av hele stokker med bark til grovhugget bueform uten bark. Viktig: trelim, voks eller maling i endeveden! Saktetørking kan gå fra lang tid i garasje, så i bod, deretter i vindfang etc. og til slutt i stuetørt rom.
Det skal være bra å tørke lenge men det går an å lage buer av ferskt virke. Det er veldig mye lettere å grovforme når det er ferskt. Da tørker det fort mens du spikker litt innimellom og i løpet av ei ukes tid eller to så har du ei OK bue. Ikke optimalt, gir nok en del strengefølge men sabla moro.
Noen emner vrir seg mer enn andre - rogn er kjent for å vri seg når den tørker. Derfor anbefaler en gjerne å hugge flere emner av rogn og dra av ei stripe bark og vrake de emnene som vrir seg.
Tips: Kjøp emner via annonse på forumet eller kom på samlinger som NM og buemakerseminaret. Ofte emner til sags der. Kviljo har også i butikken, best å ta kontakt og spørre.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Sturlabuer »

Det treet som du beskriver høres ut som ask.
Hvis det var meg så ville jeg latt treet stå hvis det bare er det ene i området.
Rogn fungerer også greit.
Jeg ville dratt av barken mens den er fersk. Mye lettere.
Og så grovhugd buen før den skal tørke.
Derimot ville jeg ikke felt treet nå. Årringen et ikke ferdig ennå og er svak. Vent til utpå høsten.

Ønsker du et verktøy som er billig og som fjerner tre raskt, er en liten øks å anbefale.
Men husk at grove verktøy også raskt kan gjøre grove feil.
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Nå har jeg laget meg en trimmer av en granplanke. Den vil holde til mitt formål. Men du hvor stiv den ask planka er. Her må det raspes og skrapes :) jeg er ennå veldig usikker på dette med hvordan man kan se hvor planka har stive punkter og løse punkter. Så jeg tror nok dette kommer til å ta meget lang tid for min del. Time vil shåv.

Men i første omgang må jeg få den til å bøye seg som en bue :) Dette er oppgaven jeg forsømte litt på furu bua og derfor er den wonkey og derfor er jeg usikker på om jeg skal skyte med furubua før jeg har fått den opp på en tiller og fått den til å bøye jevnt... 😂

Finnes det noen praktiske måter man kan vurdere bøyen på bua og hvor man skal ta vekk tre osv? Eller har det mer med et trenet øye å gjøre? Mulig jeg må få den spent på tilleren og se nøye på den før jeg tar vekk noe. Men for øyeblikket er planken så tjukk som jeg fikk den. Burde jeg ta vekk noen millimeter på hvert ben i begynnelsen?

Her er bua spent bare ørlite. Bare for å få den opp på trimmeren. Bør jeg prøve å spenne den lenger ned eller bør jeg ta vekk litt på hvert ben før jeg forsøker å ta den lenger ned? Den virker veldig stiv nå ...

bue.jpeg
(28.35 kiB) Lastet ned 964 ganger
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Aha jeg kan bruke flisene på gulvet i gangen som rettesnorer.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Det er vanskelig å si noe om hvor mye du bør fjerne, eventuelt hvor uten å være til stede. Hvor lang er buen fra nokkhakk til nokkhakk(NTN/ntn)? Hvor langt er grepet (fra fade til fade)? Hvor bred er emnet på det bredeste, hvor tykt? Så kommer materialet inn, ikke to trær er like. Det går en del på følelse, det finnes ingen faste bredde/tykkelsesmål som gir perfekte svar med to streker under.
Hvor lang trekklengde har du og hva ønsker du i dravekt?

Du trenger ikke svare her men det gir deg litt å ta utgangspunkt i. Jeg er rimelig fersk selv men kan prøve å komme med et par basisråd:

Jeg liker at ryggen på buen er nærmest ferdig; ingen grove verktøymerker og passelig avrundede kanter så du unngår flising som kan resultere i langsgående splitting. Spesielt på flatbuer med delvis stående, ringporøse årringer av plank som din.
Du kan gjøre mye grovjustering med det man kaller gulvtillring, abefaler deg å se litt om det i manualen jeg lenket til tidligere. Står også mye her inne om du bruker søkefunksjonen.
Jeg tror tillerstokken din er i korteste laget, ihvertfall om den skal settes i ei stikke eller festes på en måte for å gjøre det enklere å jobbe. Noen av oss synes det kan hjelpe på å gå noen meter tilbake og myse for å se formen på buen under tillring.
Bruk alltid så stram tillerstreng som mulig. Slakk streng gir feil inntrykk av tilleren.
Trekk strengen 20-30 ganger til ønsket hakk i tillerstokken før du fester, for at treet skal 'lære å bøye seg'. Dette gjorde jeg ikke på mine første buer og det resulterte i snåle bøyer.
Når du har tillret (tillerert) buen til strengehøyde - sett på streng med 4-5'' strengehøyde.
Så gjelder det å ta passe mye der det er for stivt. Det er fort gjort å ende opp med en svak bue om man er ivrig...

Som Lurz og andre siterer jeg fra buebyggerbøkene Traditional Bowyer's Bible (TBB) noe som lyder omtrent sånn på norsk:
'Lag din første bue uten håp, men med utholdenhet.'
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar