Test : våre treslag (trevirket)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Test : våre treslag (trevirket)

Legg inn av Are »

Ut fra det jeg kunne finne er blodbøk bare en fargevariant av vanlig bøk. Funnet for første gang i Tyskland på 1700-tallet. Jeg har aldri tatt treverket fra blodbøk i nærmere øyesyn. Er det noen som helst forskjell fra blodbøk og bøk når det gjelder treverket?

Når det gjelder gjenkjenning av treverket var det helt umulig på min skjerm. I tillegg er det jo lettere hvis man kan holde det i hånda og se emnene fra flere sider. Endeved kan være ganske interessant.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Test : våre treslag (trevirket)

Legg inn av Hardwood »

Helt enig, man ser så uendelig mye mer når man har trevirket i handa. Denne ‘’testen’’ var nå bare for gøy, og for å slå et slag for treslagene :D
Jæger, nr. 5 er ask, som nevnt i fasiten. Men jeg burde hatt nummer med i fasiten også, for ordens skyld.
Jeg har laget buer av både blodbøk og vanlig bøk. Blodbøk er min klare favoritt, for de buene lever enda, i motsetning til de av vanlig bøk. Jeg opplever bøk som noe sprøtt og ikke så kompresjonssterkt. Men ! Det er jo store variasjoner mellom ulike trær av samme slag, så det er bare synsing.
Svar