Tovedsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Hei :D

Eg er ny på forumet her, og har heilt nylig fatta interesse for buemakeri, så er fortsatt i lese- og undersøkelsesstadiet. I den anledning har eg mellom anna lest heile tråden om tovedsbue (den store tovedsbuediskusjonen). Ekstremt interessant, men vart det noko konklusjon på kva som var den opprinnelige konstruksjonen? Finnes det skisser, eller bilder av rekonstruksjonar? Dei fleste bildene som var nevnt i tråden er ikkje synlige for meg nå (gamle linkar?).

Jmfr. klassiske ordtak, og i strid med sunn fornuft, så så har eg veldig lyst å prøva meg på ein slik bue, eller liknande konstruksjon - men kjem til å bruka vanlig lim, og droppa neverlinding, og sannsynligvis noko kraftigare grep. Generelt finner eg mange laminerte buetypar, med moderat reflex i tuppane, og gjerne nøytral eller svak reflex i midten, veldig visuelt appellerande. Kva andre liknande buetypar vil dere anbefala at eg ser nærmare på? Samisk/finsk-ugrisk tovedsbue er vel ganske like? Men ønsker å unngå senebacking og meir kompliserte teknikkar i første omgang.

Ellers har eg eit naturleg trekk på bortimot 30" (grovmålt). Er det noko som påvirker valg av buetype eller material? Av det eg har greidd å finna ut, så bør vekta vera ein plass mellom 40-50 pund for ein "jomfrubue" til ein vaksen kar. Ønsker at den er lett nok til å kunne trena opp god presisjon uten for mange uvanar, samtidig som den bør vera kraftig nok til storviltjakt - dersom det blir tillatt i framtida. Eg har tilgang til eit bra utvalg av emner, men tenker bjørk til rygg, og einer til buk (evt tennarfuru) - andre alternativ er ask, hassel, eik, bøk, rogn, selje. Kva tenker dere? Er eg på viddene?😂

Mange spørsmål, og massiv tekstvegg, så eg beklagar! Håpar det er folk der ute som er villig til å dele erfaringar - historikken på forumet er imponerande i så måte. På førehand takk😀

//Henrik
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tovedsbue

Legg inn av GreenMan »

Velkommen skal du være. Ivar Malde, Kviljo her på forumet, har skrevet en masteroppgave om emnet. Mitt råd er å få lånt deg et eksemplar av denne oppgaven og ta utgangspunkt der.

PS: Som et første spikkeprosjekt vet jeg ikke om jeg ville gått for en tovedsbue, en heltre lang eller flatbue er nok et tryggere utgangspunkt.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tovedsbue

Legg inn av Jæger »

Hei og velkommen på forumet, Ulterion :D

Mange spørmål er bra, da har du kommet til rett plass.
Skyter du med bue - i så fall sjekk trekklengden om du har et fast ankringspunkt. Å måle med en tommestokk mellom buehånd og trekkhånd uten bue gir som regel for langt mål. 30'' høres ut som krigsbuetrekk (til øret, omtrent, albuen rett bakover) men folk er forsjellig bygget.

Tovedbuer har jeg ikke prøvd meg på enda men det er en kar i vest som har laget flere. Har du sett denne tråden av nes? Mange gode bilder der og et av av A, B og C-type samlet på ett brett.
Kviljo har som du kanskje har fått med deg skrevet en masteroppgave om tovedbuer men den er forlengst utsolgt. Jeg håper han får tid til å snekre sammen en revidert utgave etter hvert. Jeg har et tennaremne som venter på at jeg skal finne pågangsmot.
Jeg tror at en del av disse buene var beregnet på korte jakttrekk, rett foran jegern om du skjønner. Type A er nok laget for lenger trekk men du kan alltids forlenge mål og passe det til ditt trekk. Hva som bør og ikke bør gjøres med tanke på grep og denslags har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.

Har du fått spikka noen helvedbuer enda? Jeg tror det kan anbefales på det varmeste for å bli vant til å lage buer av tre før du barker i vei med tovedbue. Men pågangsmotet og iveren din skal jeg ikke kvele, jeg vet ikke hva du har av bakgrunnskunnskap og alle kan hvis de vil. Av det du lister opp som tilgjengelige treslag er kanskje ask,hassel og rogn de jeg ville prøvd ut. Ask og hassel ville jeg satt litt over rogn i brukervennlighet. Litt om egenskaper i denne tråden.

Så har man jo pil- og buemanualen til Norsk Langbuelag, vel verdt å lese.

Har du kjennskap til andre i ditt distrikt som leker med samme tanke så er det veldig trivelig å spikke sammen.
Ellers må du gjerne komme og delta på arrangementer som deles her på forumet.

Hvis du har tilgang til Traditional Bowyer's Bible 1 til 4 så er det til dels mye interessant å lese der. Det finnes drøssevis med manualer og bøker men å skaffe seg praktisk kunnskap er gull verdt :-)

Hilsen Tor Bjarne

Edit: Ser at GreenMan har svart på det viktigste
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tovedsbue

Legg inn av Are »

Velkommen skal du være Henrik.
Har et par innspill på trekklengde og trekkstyrke.
Hvis du planlegger å bruke klassisk skytestil med ankringspunkt nær munnviken er det en enkel måteå måle ca-trekklengden sin. Still degrett opp og ned med en tommestokk i hånda. Sett den ene enden av tommestokken inn mot brystbeinet. Så tar du målet derfra til ut mellom dine utstrakte hender og armer rett foran deg. Klem langefingrene sammen om tommestokken, så kan du flytte enden bort fra brystbeinet, og lese av hva målet inntil fingertuppene dine er. Vanligvis er dette ca 28" på voksne menn. Armlengde og trekkteknikk vil påvirke dette.
Når det gjelder trekkstyrke ville jeg personlig heller begynt med en bue på 30-40# for å lære teknikken og lære musklene opp. Veldig mange som begynner med for kraftige buer uten god veiledning, ender med en feil teknikk fordi buen er for tung for dem. 40-50# er uansett for svakt til storviltjakt. Og slik det virker politisk i Norge, har du mange år på deg til å trene muskulatur og teknikk før det blir lovlig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Jøss, takker og bukker for både velkomst og gode svar! Viser seg gang på gang at gode diskusjonsforum er den positive motpolen til generelle meiningsutvekslingar på det gjennomsnittlige sosiale medium😂

Eg skyter ikkje med bue - ennå. Men det må det åpenbart bli ei endring på. Nå har eg sjekka med mål vinkelrett ut frå brystbeinet, og då får eg drøyt 28" (1,88 høg, og 1,91 vingespenn, så er nå godt innafor normalen).

Då tar eg til meg innspel om å satsa på 30-40 lbs i første omgang. Eg vil helst læra meg rett teknikk frå starten av, og antar at skytegleden kanskje er vel så stor med ein lett bue - i tillegg blir det jo fort litt "mengdetrening" viss ein vil ha framgang. Er det ein sikteteknikk som er anbefalt framfor andre? Har lest, og kikka litt på videoar, og såg m.a. anbefalt å bruka fixed crawl (fins det norsk terminologi?) Når det gjelder grunnleggande teknikk, så bør eg vel kikka etter eit nybegynnarkurs - eller er det overkommelig å læra seg på eigenhånd?

Fleire gode tips om trådar her, og eit par hadde eg ikkje sett. Kommer nok i første omgang til å gå for ein litt lengre bue, med normalt trekk. Ser for meg at korte "jakttrekk" blir ein litt annan teknikk. Eg får studera bilder, og gå til anskaffelse av bind 1-4 imens, og håpa at det dukker opp noko revidert utgave av den hovedoppgava. Hadde vært styggelig spennande og lest.

Ja, det er litt hårete og kasta seg rett i laminering, men eg er bevisst risikoen for total fadese - satser på at stoltheten tåler det😀 Men, nå blir det vel kanskje ut og finna emner når sevja stiger, og dei skal jo tørka - så kanskje det blir ein enklare type av mindreverdig virke mens ein venter på tørkinga. Eg har ingen spesielle forhåndskunnskapar, men er sånn nokonlunde nevenyttig, og over middels tålmodig. Min fremste "egenskap" i så måte er vel utprega sans for symmetri og proporsjonar - faren er vel at eg ender med å driva meg sjølv til vanvidd!

Har ellers ingen eg veit om som driver med dette i nærheten, men har ein nabo som driver med anna spikkeri, og ein gammal far som eg må få vendt vekk frå stavlaging. Viss eg får vridd blikket hans frå krokete til rette stavar, så er det ein ypperlig "speidar" på alle turane sine!
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tovedsbue

Legg inn av Jæger »

Med skapertrang, pågangsmot, tålmodighet og enkle, skarpe verktøy kommer du langt :D

30 pund eller deromkring er mer enn nok til å begynne med, vil jeg også mene. Gleden over å treffe er nok større en gleden over å trekke tunge buer i starten. Unngå feil teknikk og potensielle skader.

Angående emner så er det jo kjekt å sanke jo før jo heller - og før sevja stiger for å unngå svak vår/sommerved - og om du grovformer og stripper av det meste av bark så går tørken enda fortere. Snekkkerlim eller voks som dekker endene. Begynn tørken i garasje/vedbod/kjeller og så til vindfang eller liknende før innomhus (under sofa eller noe sånt). Det funker for meg, ihvertfall.
Det er heller ikke dumt å kjøpe et emne eller to om trangen etter å komme i gang er stor. Buer av til dømes askeplank er også kjekt å lage. Og så kan du laminere. Bambuslaminat fra Kviljo i rygg og eik fra plank i buk kan fungere bra. Her finnes det mange alternativer.

Du kan lære mye selv men et kurs er jo en glimrende måte å lære seg triks og knep på. Jeg vet ikke om det er noe på gang men du kan jo høre om det er vikinglag eller liknende i distriktet ditt. Aktive bueskyttere har vi vel i Hafrsfjordvikingene og gjengen på Avaldsnes? Kviljo holder av og til kurs.

Når det kommer til trekk- og siktemåte er det flere veier. Det kommer an på hvem du spør, alle har sin måte å gjøre ting på og om du melder deg inn i en bueklubb som ikke kjenner pinnebuens gleder og utfordringer kan det være at det nærmeste i teknikk er de som skyter instinkitv eller barebow. De av oss her inne som skyter stevner i regi av Norsk Langbuelag (NL), vikinglag, middelalderforeninger og denslags skyter nok mest på rent instinkt - man ser på det man skal treffe og sikter ikke med pilspissen eller andre referanser. Det er også påkrevd at minst en finger skal være i kontakt med pila. Jeg lurer på om siktemetoden du refererer til kan sammenliknes med strengeklatring - man flytter hånda nedover alt etter holdet så man kan sikte med pilspissen i målet. Dette er nok mest brukt av felt-, 3D-skyttere og jegere (World Archery/Norges Bueskytterforbund, Norsk Buejegerforbund). I siste nummer av NLs medlemslad Toxofil er det en del stoff om skyteteknikk. Mye å finne på formet her også.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tovedsbue

Legg inn av Lurz »

Hei og velkommen!
Du skriver ikke noe om hvor i landet du holder til. Men når det gjelder folk som har lagd tovedsbuer så holder Ivar til på Lista, og Nes på Haugesundkanten. "Norwgianwarbows" her på forumet holder til rundt Hamar og har også lagd tovedsbuer. (en av dem har norgesrekorden i lengde med standarpil, 253m.(Husker ikke helt hvor tung buen var, men rundt 120-150 pund kansje?)
Vet ikke om du er i nærheten av noen av dem? Enkelt å kontakte folk med PM her på forumet.

Men. Jeg har alså skatten, dvs Ivars avhandling. Du kan få låne den hvis du passer godt på den! send meg en PM
Forøvrig tror jeg også det er lurt å spikke en heltrebue mens du finner matrialer. Hilsen fra en som gikk på hornbue før han var halvtørr bak øra. :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Då kan det fort bli jakt på gode emner allerede til helga. Meinte eg hadde sett det anbefalt å kappa dei så snart sevja steig, fordi det då var lettare å hjerna bark - men heilt topp å sleppa å venta!

Du har nok rett i det med strengeklatring, Jægern. Det høyrest ut som den teknikken. Då lærte eg noko nytt idag òg - instinktivt, med finger i kontakt med pila. Antar det er vanskeligare, men samtidig givande når ein får det til. Er nok lenge til det blir aktuelt med noko konkurranse for min del - men ein må starta ein plass.

Mange takk for det tilbudet, Lurz! Det setter eg stor pris på!😀 Sender deg ein PM. Og den skal sjølvsagt handterast med største forsiktighet! Bestilte også Traditional Bowyer's Bible igår, så mye god lesing i sikte.

Nei, lokasjon viser vel bare i profilen. Eg holder altså til i Ryfylke - nærmare bestemt Årdal, i Hjelmeland kommune. Ser du nevner Nes - han holder visst til i Tysvær, det er eit par timar unna. Men eg kjører ofte forbi dei traktene - har ein sønn eg henter og leverer på Kystbussen der, og er med i geologiforeninga der oppe.
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tovedsbue

Legg inn av Allan »

Hei og velkommen! Nå har du fått mange og gode svar på mye allerede, og som du er inne på er diskusjonsforum (i alle fall dette) bedre på saklighet og tone enn det en alt for ofte treffer på i andre digitale plarformer.
Hva gjelder grunnleggende teknikk er det vel en del å lese i eldre tråder her, men den "regelen" om minst en finger på pila er jeg usikker på hvordan det er med. Jeg ser ingen ting i regelverket for konkurranser i Norsk langbuelags regi. De fleste skyter vel uansett menmd "middelhavstrekk", pekefinger over og lange- og ringefinger på strengen under pila. Det er sannsynligvis et godt valg også for nybegynnere, siden en har litt bedre kontroll når en kan knipe nokken mellom fingrene.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tovedsbue

Legg inn av Are »

@Allan: Rull lenger ned i regelverket. Der finner du skyteteknikk som beskriver fingersettingen.

Anbefaler sterkt et begynnerkurs med erfarne skyttere som kan gi deg innspill på teknikk. Har du ikke mulighet til det, kan du gjøre som andre har gjort tidligere. Filme sin egen skyteteknikk, og be om tilbakemelding her på forumet. Det er ikke like lett å komme med gode innspill fra en filmsnutt, men det kan gi nyttig tilbakemelding.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Tovedsbue

Legg inn av Norwegianwarbows »

Velkommen til forumet Vis du tenker på å lage tovedbue så anbefaler jeg deg å lage en "prototype" endten i helved eller laminert med noe annet enn tennar. Tennar er ett matriale som er vanskelig å få tak på! I de første jeg lagde så brukte jeg bjørk og eik. Vis du bestemmer deg for å bruke bjørk så anbefaler jeg at du henter det selv. Jeg har knekt en haug med sånne buer pga dårlig bjørk (plank) og har nå gått over til å bruke andre treslag, sånn som feks alm.

Vis du trekker 30" så burde du lage type A som er en langbuevariant. Vis du skal ha type B og lager den etter norske funn så er det usikkert at den kommer til å tåle ett trekk på 30". Etter min mening har ikke disse buen blitt trekt lenger enn maks 28". Det finnes også noen varianter av type B i Sibir og Finland som er mye lengre.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Tovedsbue

Legg inn av Norwegianwarbows »

Legger ved ett bilde av en forlenget versjon av type B. Denne kan trekkes til 30".Bilde

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Hmm, den forlenga type B var flott! Fine linjer :)
Men iflg oppdatert målemetode, så er eg antagelig rett i overkant av 28". Syns kanskje alikevel at type B har finare linjer enn type A, så må tenka litt på kva for ein eg vil gå for først. Ein "prototype" kan jo bli aktuelt - med mindre eg slumper borti mengder av tennar.

Om eg f.eks skulle laga ein med einer i buken - kva ville vera anbefalt kombinasjon til rygg?
Dei mest aktuelle mtp tilgang på gode emner er antagelig einer eller eik i buk - og bjørk, rogn, hassel eller ask i buk. Einer+hassel kan eg nesten plukka ubegrensa mengder av beine emner av.

Ellers bør eg ha gode muligheter til å finna kristtorn - leste tråden om det her på forumet, men fotrstår det tar lang tid for å tørka. Får legga ein slagplan for det viss eg finner eit godt emne. Klar for emnejakt på lørdag - nesten lika spent på det som på buane som forhåpentligvis kommer :D
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tovedsbue

Legg inn av Jæger »

Lykke til med emnesanking, Ulterion.
Håper du finner litt av hvert, det er alltid kjekt å ha noe for fremtidige prosjekter.
Ser av signaturlinja di at du også er 'steingal' så da får du kanskje brynt deg på noen steinalderspisser til et par piler også?
Selv har jeg funnet leirskifer av den mørke, tynne typen som super til skiferspisser. Flint eller kvarts har jeg ikke lært meg å bearbeide annet enn at jeg har fått til en tverrspiss i ny og ne.

Til Norwegianwarbows - har vurdert naturbjørk som rygg til mitt første tvividrprosjekt men jeg har også vurdert alm. Godt mulig jeg forsøker det etter å ha lest det du skrev.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Jæger skrev: 22 jan 2019, 21:49 Lykke til med emnesanking, Ulterion.
Håper du finner litt av hvert, det er alltid kjekt å ha noe for fremtidige prosjekter.
Ser av signaturlinja di at du også er 'steingal' så da får du kanskje brynt deg på noen steinalderspisser til et par piler også?
Selv har jeg funnet leirskifer av den mørke, tynne typen som super til skiferspisser. Flint eller kvarts har jeg ikke lært meg å bearbeide annet enn at jeg har fått til en tverrspiss i ny og ne.
Takk for det! Får håpa på ok vær.

Eg er "steingal", ja :) Men det gjelder helst mineraler, og aller helst i krystallform.
Skal vel ikkje sjå vekk ifrå at eg prøver på steinspiss ein gang, men rekner i utgangspunktet med å holda meg til stål.
Bearbeiding av flint er vel nok et handverk, så trur eg har nok med å setta meg inn i bueverdenen for øyeblikket :D Men skal legga det med mørk skifer på minnet.
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Svar