Enda en hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 31 des 2018, 01:29

Da var det på tide å prøve seg på hornbuer, noe jeg har drøyd i mange år pga mangel på kunnskap. Etter å ha fulgt med på både Lurz sin hornalong og alt det flotte fra hula til Ivar turde jeg omsider (etter å ha lest boka til Adam Karpowicz) å starte på min første hornbue.

Jeg begynte med kjernen til den første for akkurat 1 år siden og har blitt langt på hylla opptil flere ganger iløpet av den perioden, men har endelig fått 2 lag med sener på seg. Så nå begynner det å ligne på noe! Livredd for V-spleis valgte jeg å dampe hele kjernen i ett stykke. Under ligger mitt forsøk på å lage lik kjerne med hjelp av V-spleiser. Her dukker det også opp spørsmål som "Er spleisene for korte?","Hvor langt kan en spleis gå ut i lemmet (bøyen) uten at det har noen påvirkning for buen?", "burde spleisene rilles og sizet?" etc.. Legger også ved ett bilde av det som ser ut som "pinknots" i almekjerna og er usikker på om det lemmet bør byttes ut? eller om jeg skal ta sjansen?

Den type design som fasinerer meg mest innenfor hornbuer er de scythiske buene! Såvidt jeg forstår er de bygd opp av en trekjerne med horn i midten langs hele buen, utenom grepet. Deretter er det da limt hornplater i buken (skjøtet i midten?) som da ikke går helt ut i tuppene, men stopper da litt før. Deretter senebacket med surring rundt hele buen også i sener.


Øverst på bildet kan dere se en start på en scythisk bue :)

-Eirik
20181230_223129785_iOS.jpg
20181230_223129785_iOS.jpg (41.93 kiB) Vist 1316 ganger
20181230_223044169_iOS.jpg
20181230_223044169_iOS.jpg (72.31 kiB) Vist 1316 ganger

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1381
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Jæger » 31 des 2018, 01:35

Å i sava, det var ikke småtterier!
Følger spent med på denne tråden, takk for at du deler Eirik :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 31 des 2018, 02:10

Spennende med ting man aldri har gjort før! Takk for det Tor Bjarne :D

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1513
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Lurz » 31 des 2018, 12:09

Ser fint ut, lykke til videre! :D Tror ikke du trenger være redd for v-spleiser, ingen som har svikta for meg. Har noe gått galt har det vært delaminering. V-spleisene bør rilles og sveises, men tror ikke det gjør noe om de går ut i bøyen. De ligger jo sandwich mellom horn og sener, og limskhøten er ofte sterkere enn treet. Den pinknoten tør jeg ikke si noe om, vet karpovicz advarer mot dem, men den så jo liten ut. Schytere har jeg ikke skjønt noe av, får du til det bøyer jegmeg i støvet, og ber om å komme i lære! :) Lykke til og godt nyttår!
"If it breaks you get to keep both parts"

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 31 des 2018, 18:34

Takk for tilbakemelding Lars :D Jeg kommer til å bli forbauset om noen av dem holder :shock: Adam skrev i heftet om Xingjangbuen at det ikke nødvendigvis skal være noe vanskeligere å lage en sånn bue kontra andre hornbuer. Eneste som er litt ekstra arbeid er vel kjernen som skal ha 6 mm horn i midten (mener å ha hørt om noen uten horn i kjernen også?). Buen blir jo også konstruert med deflex i lemmene og kommer ikke til å få så mye reflex som foreksempel en tyrker, hvor tuppene ofte møtes iløpet av tørking.

Kom ett steg videre idag :) Smelte opp en replika av orginalen i 1:1 skala på tvn og tegna hele buen over på bakeark. Derifra fikk jeg laga til bøyeformer av tuppene (merk at formene er ulike siden buen er asymetrisk). Hva er den tryggeste måten å få kjernen rundt de små radiusene montro? La de ligge i vann noen dager og koke de, eller holder med damp?

Godt nyttår forresten :D
20181231_112319823_iOS.jpg
20181231_112319823_iOS.jpg (71.07 kiB) Vist 1289 ganger
20181231_112640448_iOS.jpg
20181231_112640448_iOS.jpg (79.86 kiB) Vist 1289 ganger
20181231_130554081_iOS.jpg
20181231_130554081_iOS.jpg (78.17 kiB) Vist 1289 ganger
Sist redigert av Norwegianwarbows den 31 des 2018, 18:51, redigert 1 gang totalt.

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 31 des 2018, 18:35

Nærbildet av formene.
20181231_130613514_iOS.jpg
20181231_130613514_iOS.jpg (77.08 kiB) Vist 1289 ganger
20181231_130605393_iOS.jpg
20181231_130605393_iOS.jpg (78.84 kiB) Vist 1289 ganger

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1381
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Jæger » 31 des 2018, 18:53

Det var en lur måte å lage tegning på. Nå vet jeg ikke hvor mye senelagene betyr men kanskje lurt å sjekke om du skal endre formen på kjernen før du går videre?
Angående bøying så kunne du prøvd med å steame helt nyhugde emner. Det lønner seg nok også å ha ei metallskinne eller tilsvarende langs yttersiden med stoppere som er like lange som emnet for unngå strekksprekk langs yttersvingene. Så kunne du kanskje vurdert å bruke motsatt side som form - altså presse/slå emnet inn langs buksida, om du skjønner. Når det er sagt så har jeg aldri satt mine buebyggerbein i ei hornbue og langt mindre de skytiske.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 31 des 2018, 19:28

Senelaget er rundt 3 mm + 2 runder med senesurringer så rundt 3,5-4mm? Kommer nok ikke til å fokusere på en replika på første forsøk uansett, men liker tankegangen. Ville bare bruke lengdemålet og profilen på den buen for å få en indikasjon på sånn sirka hvordan formene skal se ut. Jeg kommer også til å endre på tykkelsesmålet og la breddemålet være for å gjøre den lettere i trekket og mer stabil. Vi får prøve med kjernene som ligger i vann nå først og vis ikke det går så får vi prøve med noe færskt virke. Det med metallskinna var jo helt genialt :D

Det som også er litt kult med disse buene er at i deflexn så er de mye smalere enn tykkelsen!

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1738
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Hardwood » 01 jan 2019, 05:25

Glimrende tiltak, Eirik !
Godt nytt år for resten. Jeg tror det sikreste er å bløtlegge og koke før bøying . Og så tynne ned kjernen så mye at den ikke knekker spesielt der den skal bøye mye. Og runde av hjørnene på strekksiden. La det stå og tørke på formen i noen dager, så unngår du at det springer for mye tilbake når du tar formen vekk.
Bra vi blir flere som lager hornbuer ! Selv holder jeg på med min første tyrker.

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1738
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Hardwood » 01 jan 2019, 05:27

Bilde

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1738
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Hardwood » 01 jan 2019, 05:29

...det er visst lenge siden jeg postet bilder her skjønner jeg... hvordan snur jeg bildet rett vei?? :lol:

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 01 jan 2019, 16:17

Etter at kjernematerialet lå i ei bøtte med vann ett døgn klarte jeg ikke vente lenger.. Endte opp med å avrunde strekksiden endel og kokte de i sirka 30 minutter. Tror du jaggu meg ikke at de holdt også! :D

Godt nyttår til deg også Bjørnar. Den tyrkern så jo jæklig fin ut 8) Har du lagt på 3 lag med sener?
20190101_111109931_iOS.jpg
20190101_111109931_iOS.jpg (80.29 kiB) Vist 1261 ganger
20190101_113930504_iOS.jpg
20190101_113930504_iOS.jpg (71.87 kiB) Vist 1261 ganger
20190101_120217291_iOS.jpg
20190101_120217291_iOS.jpg (89.01 kiB) Vist 1261 ganger

Norwegianwarbows
Mester
Innlegg: 128
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Norwegianwarbows » 01 jan 2019, 16:26

20190101_133024675_iOS.jpg
20190101_133024675_iOS.jpg (71.64 kiB) Vist 1261 ganger
20190101_133027734_iOS.jpg
20190101_133027734_iOS.jpg (80.82 kiB) Vist 1261 ganger
Se den bøyen :lol:

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1381
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Jæger » 01 jan 2019, 17:30

Herlig! Den skal tidlig krøkes og så videre...bra jobba :D
Hardwood også, ska sei!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1738
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Enda en hornalong

Legg inn av Hardwood » 02 jan 2019, 00:42

Takk, karer !
Glimrende utført, Eirik ! Hvor tykk er kjernen ? Emnet ditt ser jo aldeles perfekt ut, følger årringene meget bra !!! Og det der er en skarp bøy, altså.... bravo !! Jeg har bedre erfaringer med å dampbøye alm enn lønn. Lønna kan godt revne på strekksida hvis man er for hardhendt.
Ja, jeg har 3 lag sener på tyrkern. Mellom 2,5 og 3mm.

Svar