Norsk eik til senebacking?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Norsk eik til senebacking?

Legg inn av Christian »

Noen av dere fantastiske menneskene som har snøring på hvor godt den norske eika egner seg som en senebacka kort og gærn indianer?
Internettet spyr sinew backed oak hvis jeg nærmer meg, men det er vel som regel rødeik?
Norsk eiks egenskaper takk 😊
Og takk for sist, det har vært så alt for lenge ❤️
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Norsk eik til senebacking?

Legg inn av Jæger »

Har ikke inngående kunnskaper men jeg håper inderlig at du snart har fått førstehånds kjennskap til konseptet med norsk, senebacket indianerbue. Og ved Manitou - måtte det bli bra!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Norsk eik til senebacking?

Legg inn av Christian »

Ugh!

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Norsk eik til senebacking?

Legg inn av Harald »

I indianerland har de en hel drøss med eikevarianter, men to hovedgrupper, white oak og red oak. Navnet har lite med fargen å gjøre i praksis ettersom noen white oak er rødere enn noen red oak arter. Begge skal være ringporøse og derfor bra greier, og det ville overraske meg om egenskapene skiller seg mye fra europeiske eikearter. I norge har vi to arter, sommereik og vintereik, men veden har de samme fysiske egenskapene hos begge. Jeg ville faktisk tenkt at eik er eik og prøvd. Det finnes en link til en oversikt over styrker i veden til forskjellige treslag her på forumet men jeg har ikke giddi å leite for det er seint på kvelden og jeg må se å bli ferdig på do.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Norsk eik til senebacking?

Legg inn av Christian »

:lol:
Da har jeg tre emner av eik, to av alm, to av barlind kjerneved og ei bresk. Alle rundt 50 / 55".
Oppdatering kommer en gang..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar