Mælming

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Mælming

Legg inn av kjellhar »

Når jeg besøkte Daniel i våres, så ga han meg en 30 sekunders muntlig intro til "Mælming". Jeg tenkte at dette var nok godt beskrevet her på forumet, men dengang ei. Hvis jeg søker, så dukker det opp to treff, men ingen utførlig beskrivelse. Kunne det være en ide å dra gjennom denne prosessen i en tråd her?

Såvidt jeg forstår prosessen, så er den som så.

- Du går ut i skogen og samler kvae fra furu eller gran
- Kvae løses opp i terpentin og siles.
- Denne blandingen kokes inn til den for omtrent lønnesirup-konsistens. (Men den skal ikke kokes til den blir svart, bare gyldengul??)

Så finner vi fram bua som skal mælmes.
- Buken varmes opp så den er skikkelig varm. (Så den tar farge, eller ikke??)
- Området som er varmet opp smøres inn med blandingen.
- Området kan evt. varmes litt mer slik at mælmingen trekker skikkelig inn.

Er jeg inne på noe her?
Fint hvis dere som kan dette fyller inn detaljer og retter opp feil.

Som et lite apropos så la jeg merke til at i kapittelet om varmebehandling av buk i TBB4, så hinter forfatteren, Marc St. Louis om at han bruker denne prosessen, men gir den ikke navn. Han har heller ikke oppdaget at denne prosessen kan forsterke buken.
I had discontinued brushing water on the back and switched to brushing a natural sealant on the hot belly of the limbs. The sealant was a homemade varnish made of spruce gum and turpentine.
Traditional Bowyer's Bible, Volume 4 (Kindle Locations 1220-1221). Bois d'Arc Press. Kindle Edition.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mælming

Legg inn av nidrinr »

Du er inne på no ja 🙂. Dette er egentlig en teknikk jeg plukka opp når jeg prata med en eldre kar som laga masse treski før i tida. Han laga til venner og kjente, ikke no fabrikk eller kommersielt over det, men treski hadde han lært å lage av bæssfar sin. Han laga dem i heltre, og brukte ask eller alm. Det var når han fortalte om hva han gjorde med såla på skia for å få den årntli hard jeg fikk ideen om at dette sikkert funka på buken i buer også. Jeg viste det på buemakerseminaret for endeleg år sida, men kan sikkert vise det på nytt hvis noen er interessert.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mælming

Legg inn av nidrinr »

Varmes opp i vannbad forresten, og jeg har ikke brukt så mye tid på å sile det. Bare bland i boks og varm i vannbad.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Mælming

Legg inn av kjellhar »

Ok, så du varmer i vannbad for at det skal løses opp lettere?
Sper du litt og litt terpentin til rett konsistens?

Grunnen jeg spør er at hvis du skal løse opp kvae i terpentin uten varme, så må man blande den ganske tynn. Man kan i prinsippet la den stå å dampe av til den tykner igjen, men det tar lang tid. Koke det inn er vilt brannfarlig.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mælming

Legg inn av nidrinr »

Jeg starter med kvae oppi krukka. Gammal tørrkvae, både fra furu og gran. Bryr meg ikke om å sortere dette videre. Gammalt syltetøyglass ell no funker fint. Så heller jeg på terpentin til det dekker kvaebitene, da pleier det å være omtrent riktig. Krukka settes i et vannbad. Temperaturen på vannet legger jeg på "nestenkok", tipper 80-90 grader. Det er bare å vente litt, så røre når konsistensen er klar for det. Legg i mer kvae hvis den er for flytende, mer terpentin hvis den er for tjukk.
Svar