Strengmateriell - hva trengs

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Strengmateriell - hva trengs

Legg inn av Glamsland »

Hei. Er ny i denne sjølbyggarverdenen og trenger deres hjelp til innkjøp av utstyr til strengebygging.
Jeg har nå en 58" 30# recurve og har en 58" 40# på vei ettrhvert. Bare til morroskyting i hagen og 3d.
Jeg vil lage meg ny streng til disse buene. Det finnes jo endel meninger om hva som er det beste, hva som er greit nok osv.. , men kan dere hjelpe meg lage en innkjøpsliste med god (best) strengemateriale og servingtråd av riktig tykkelse. Tenker da til senterservingen/ nockfit. Ønsker å surre i løkkene hvis jeg fpr dreisen på det.
Trengs det mer?
Det er vel noen meter strengetråd på en rull, så da bør det vel likegreit være av god kvalitet, den varer vel til endel strenger?
Runar
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Strengmateriell - hva trengs

Legg inn av Glamsland »

Har søkr litt rundt.. fant en plass dette; 3-bundle 15 strand string with .021″ #4 serving would give a better fit for a glue-on classic nock. B50.
Det er pålimte nocker jeg har..
Dette burde da passe?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Strengmateriell - hva trengs

Legg inn av Jæger »

Til allroundbruk kommer man vel ikke utenom Dacron B50, vel? Mange, mange strenger på en halvpunds rull.
Jeg regner med at du snakker om recurvebuer med løkke i hver ende og piler med plastnokk?
Angående endless loop så har jeg meget begrenset erfaring men det finnes brett beregnet for å lage disse og flere hakk opp til meget fine kontrapsjoner til dette.
Man kan også klare seg med et par tvinger og litt prøving og feiling.
Når det kommer til midtsurring så kan man i ditt eksempel lage en 12-trådet streng og heller legge inn en ekstra tråd i hver bunt der midtsuringen kommer. Eller bruke tape for å øke diameter før midtsurring. Eller tykkere tråd til midtsurring. Mange muligheter. Her er det mange som har mer erfaring enn meg. Jeg bruker stort sett middelhavsgrep og rett hakk som ikke henger på strengen i det hele tatt.
Du kan komme langt med en rull B50. Om du kjøper serving tråd og spole til å legge den på med har du et greit utgangspunkt - og mer utstyr enn jeg har ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar