Einer/brakebue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
John Tangerås
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 17 jul 2018, 18:57
Bosted: Bergen

Einer/brakebue

Legg inn av John Tangerås »

Jeg har jobbet meg opp et lite arsenal av trestokker; eik, lønn, rogn, hegg og einer. Det er masse einer rundt verkstedet mitt (og skogen rundt), og hentet den på bildene ca. 50 meter fra huset. Den er nesten snorrett, og 4.2m lang. Tror jeg skal greie å få to OK buer ut av dette. Det finnes litt kvist, men hvis dere kan se tusjstrekene på stokken uten bark, er den så godt som kvistfri innenfor. Tenkte å grovbearbeide stokken og la den tørke. Noen gode tips i forhold til buer av ener? Tenkte å la ryggsiden være som den er og ha D form i tversnittet.
Vedlegg
Einer u bark.gif
(65.79 kiB) Lastet ned 1244 ganger
Einer m bark.gif
(63.1 kiB) Lastet ned 1244 ganger
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Einer/brakebue

Legg inn av Jæger »

Det er for små bilder til at jeg kan klare å se hva du har tegnet. Har du lenket til thumbnails eller tar mobilen små bilder? Du kan ogå prøve å laste ned fra mobilen med Tapatalk-appen. PS! Liggende format gir også høyere oppløsning.
Har du lest om buetrær i NL-manualen til Norsk Langbuelag?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
John Tangerås
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 17 jul 2018, 18:57
Bosted: Bergen

Re: Einer/brakebue

Legg inn av John Tangerås »

Hei, sliter litt med bilder. 200kb er ikke så mye. Skal lese litt i manualen du linket til! Her er et nytt bilde, kanskje strekene er mer tydelige der.
uten bark jpg.jpg
(65.9 kiB) Lastet ned 1234 ganger
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Einer/brakebue

Legg inn av Jæger »

Fortsatt litt vrient å se strekene. Ser lang og smal ut, kanskje emnet kunne være bra til en Holmegaard-aktig bue?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar