Kjells bøyde buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Det ble tur i skogen i dag, og gjett hva jeg fant. En liten Alm-skog som jeg lå i en bratt og uveisom skrent ved siden av motorveien. Det var massevis av alm der, fra nye skudd til digre stammer på kanskje 30cm. Nå forutsetter jeg selvfølgelig at jeg ikke har bommet stygt, og at det er en annen art. Men bladene var relativt store og runde med spiss, og asymmetriske ved stilken. I tillegg var bladene "hårete" på oversiden. Veden var ring-porøs, og det var brun kjerneved.

Jeg måtte selvfølgelig ta med meg en stamme. La oss kalle det en smaksprøve. Valgte en som var ca 12cm nederst, og fikk ut 3 lengder.

Hvis noen likevel mener dette ikke er alm, så setter jeg pris på å høre det.

Det som overrasket meg er at de var lette å splitte. Alt jeg har lest om alm er at de er vanskelige å splitte. Noen innspill.

Bilde

Bilde

Bilde

Hvis jeg ikke har bommet på art her, så har jeg i praksis ubegrenset tilgang på alm et steinkast hjemmefra.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av HEO »

Alm! Men du må kanskje regne med å pusse/skrape ned vår/sommerveden på emnne du har hugget nå før det blir buer av det. Så hvis du har tilgang på mer ville jeg ventet til senhøst med å hugge resten.
"For veik, for veik er kongens bue."
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

HEO skrev: 23 jun 2018, 21:09 Alm! Men du må kanskje regne med å pusse/skrape ned vår/sommerveden på emnne du har hugget nå før det blir buer av det. Så hvis du har tilgang på mer ville jeg ventet til senhøst med å hugge resten.
Ja, jeg lurte på det. Men jeg klarte ikke å dy meg. Tenker jeg venter med videre hogst til høsten. Litt skraping får gå greit.

Nå har jeg forøvrig ikke noe planer om å hogge resten. Dette feltet var stort, og jeg vil tippe det var nok bue-staver for flere liv der. Kunne sikkert telle 50-60 stammer på omtrent samme størrelsen, og ennå har jeg ikke gått hele feltet.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Harald »

Fersk stokk er lettere å kløyve enn stokk som ha ligget litt. Fersk ask hopper nesten fra hverandre hvis du snakker hardt til den men hvis du lar dem tørke litt først blir de fleste treslag mindre samarbeidsvillige. Hvor mye kvist det er spiller også inn. Noen almestokker kan se reine ut men inni kan det være masse gammel kvist som holder den sammen. Fersk stokk med lite kvist er lett å kløyve!
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Ja, fersk stokk med lite kvist var vel akkurat det jeg fant.
Det var ganske trangt, mørkt og bratt nedi søkket jeg fant dem, så alle strakk seg begjærlig mot himmel og lys. Lite kvist på de nederste 5 meterne av stammene

Må innrømme at jeg ble litt høy på emnehugst nå. Har slitt litt med å finne emner, men i vinter tok jeg meg i nakken og begynte å studere beskrivelse og bilder. Ønsket meg, og fikk bok om trær i Norsk natur til jul. Hele våren og forsommeren har jeg studert trær overalt jeg har gått, og slått opp når jeg har vært usikker. Resultatet er at det som før var "trær", når har blitt masse forskjellige arter. Finner fremdeles nye bare på strekka til og fra jobb.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av HEO »

Er det privat eller "offentlig" skog du hugger i?(Bare lurte)
"For veik, for veik er kongens bue."
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Offentlig. Kommunal.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Harald »

Har sett at det er mye rakrygget alm langs motorveiene i Oslo. Litt trafikkfarlig egentlig... 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Harald skrev: 24 jun 2018, 22:42 Har sett at det er mye rakrygget alm langs motorveiene i Oslo. Litt trafikkfarlig egentlig... 8)
Jeg skal gjøre mitt beste for å bedre trafikksikkerheten rundt hovedstaden, men det kommer til å ta litt tid.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Harald skrev: 24 jun 2018, 22:42 Har sett at det er mye rakrygget alm langs motorveiene i Oslo. Litt trafikkfarlig egentlig... 8)
Jeg skal gjøre mitt beste for å bedre trafikksikkerheten rundt hovedstaden, men det kommer til å ta litt tid.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Da har jeg satt opp en liten damp-rigg. Avløpsrør fra biltema for en hundrelapp, og en tapet-fjerner fra Clas for 230.- (på tilbud).

Bilde

Det er en av du nyhugde alm-stavene som blir eksperimentert litt med. Jeg har redusert staven til nesten riktig tykkelse, men det ene lemmet pekte stygt i gal retning, så tenkte jeg at det var på tide å lære et nytt triks. Funka som bare det. Bøyde den fra 6-7cm defleks til en 3-4cm refleks.

Ellers er den inne for hurtigtørking, noe været hjelper godt til med.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Herlig opplegg, kjellhar. Jeg håper det gjør susen. Kjells bøyde buer blir Kjells rette buer :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Den bøyde buen ble rett(ere), men tiller ble et litt trist kapittel. Bilder kommer kanskje senere når skammen og bitterheten har lagt seg.

I mellomtiden er neste stav i tørken. Har redusert den ned til den såvidt bøyer seg, så skal den få tørke i fred. Den kom naturlig med flott refleks, men hadde en interessant s form sett forfra.

Bilde

Bilde


Blir 64-65"ntn. Jeg kan få buken til å bli ca 5.5cm bred. Er jeg inne på noe hvis jeg sikter på 50#@28". Flatbue med 6" stivt grep.

Kjell

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Her er bilder av den rette (bøyde) buen.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Etter litt mer mysing og tenking tror jeg kanskje ikke tiller er så ille likevel. Det var vrient siden det ene lemet fulgte strengen med 3cm mens den andre hadde en liten s-bøy som plasserte den tuppen i ca 5cm motbøy. Dermed ser tiller skikkelig skjev ut, mens den antakelig er nesten rett. Hintet kom når jeg la merke til at begge lemmene fulgte strengen like mye ekstra når jeg strenger med buen.

Denne buen er et av mine to eksperimenter for å bøte på hugst for tidlig på året. Jeg tok kronen og lagde i praksis en planke. Overraskende enkelt med skarp sponhøvel. Det hjalp selvfølgelig at det ikke var kvister. Den er 65"ntn, ca 45#@28", og den raskeste buen jeg hittil har laget. Og nokkene er justert etter siste tilbakemelding.

Neste bue har jeg skrapet ned til neste årring. Det var også enklere enn jeg hadde frykter. Den må tørke noen dager til, så får vi se.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Ser fin ut den, bra jobba :D
"Artig" å tillre sånne krokete emner 8)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar