Kjells bøyde buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Hei igjen. Jeg har introdusert meg før, men har ikke skrevet så mye her i det siste.

Når det er sagt, så har jeg hatt en jevn produksjon av opptenningsved, samt et par mer eller mindre skytende buer. Ser etter hvert at det hadde vært kjekt å ta vare på litt info og bilder av produksjonen, og kanskje fått litt mer tilbakemelding på bra og dårlig. Derfor, i forumets ånd, oppretter jeg egen tråd.

Hva er jeg interessert i?
- Jeg liker håndlagede ting.
- Mest mulig naturmaterialer.
- Ting som virker, selv om det kanskje ikke er historisk korrekt.
- Historisk korrekt er også interessant. Godt håndtverk går aldri ut på dato.



Hva er status:

Jeg har laget en god del buer av eikeplank. Et par av dem ble riktig så vellykket, men mange har gått fløyten. En ble forsøkt reddet med linfiber-backing, noe som kan sies å være ganske vellykket.

Jeg kjøpte et par ask-staver av en eldre buemaker i Oslo i fjor for svindelpris som jeg har laget et par høyst funksjonelle buer av.

I fjor tok jeg til skogs og hugde et tre. Dette skjedde på impuls tidlig på våren før bladene hadde sprunget. Trodde jeg hadde ask, men det viste seg å være rogn. ganke lite godt kom ut av dette, bortsett fra mye trim. Rogna skrudde seg om en spiralfjær. Det var heller ingen som hadde fortalt meg hvor store trær jeg burde se etter, så jeg gikk for noe stort. Alt dette førte til at jeg definerte meg selv som "Ikke tømmerhugger"

Men så, i våres, var jeg innom Daniel på Tangen og kjøpte en bunke med staver. Det var da det gikk opp for meg at de litt tynnere stammene kan være vel så bra. Så nå har jeg nettopp vært bak huset og fanget en hasselstamme, samt planer for både ask, alm, rogn og lønn. Jobben blir straks mer overkommelig for en middels kontorrotte når man holder seg til stammer under 10-12cm.

Bilde
Når jeg saget over stokken ved den ganske kraftige kvisten, satt jeg igjen med en ca 2m lang og 7-8cm tykk stokk som jeg har tynnet ned så den skal tørke raskere.

Og mens den tørker skal det bli en flatbue av ask og en av alm fra Daniel.

Nok for denne gang.
Kjell
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av nidrinr »

Send oppdateringsbilder 😎
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Hei Daniel,
To av hasselstokkene jeg fikk av deg gikk det llitt dårlig med. Den ene fikk en dyp kompresjonsskade i buken. Jeg klarte delvis å redde den ved å skjære meg ned til bunn av bruddet og så lime inn en treflis (ref metode beskrevet i en av TBB). Den andre knakk i ryggen da buken ble litt for kraftig etter varmebehandling. Desverre ingen bilder, men jeg skal bli flinkere til å knipse heretter.

Fikk forøvrig en hildring her på sist tirsdag. Jeg hadde inntil da aldri sett en alm annet enn på bilde. Plutselig så jeg et tre rett utenfor døra på jobben. Google-google, og skulle du sett, det var alm. Sto sikkert 10 minutter å studerte det treet, og etter det har jeg sett alm overalt.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Jeg har lest noen av dine tidligere tråder, flott at du starter egen buemakertråd. Fyll på med bilder og detaljer, det er gull for både deg og forumet :-)
Gleder meg til fortsettelsen, spikk i vei!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Det som Jæger sier :D
Stå på!
og husk....
"If it breaks you get to keep both parts"
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Glemte i farta, men på jobben hadde den eneste buen som kom ut av den rogna som jeg hugget i fjor.

Bilde

Den er 148cm (58in) med dravekt på ca 28#@28". Den fikk noen små kompresjonsskader i buken under tiller, men de utviklet seg aldri noe videre under bruk.

Bilde

Jeg har brukt den en del, men så bestemte jeg meg for å prøve hvor mye juling den tålte. Etter å ha overtrekt den ganske kraftig løftet det seg en liten splint på ryggen, men jeg må si at denne rogna var fantastisk sterk.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Lurz »

Litt vanskelig å se når bildet er tatt såpass skrått, men jeg syns det ser ut som buen er litt for stiv et stykke ut fra håndtaket, og så bøyer litt mye, før den blir litt stiv igjen mot tuppene? Det vil i tilfelle si at en liten del av treet tar mye av belastningen, og det kan være grunnen til kompresjonsmerkene. (om de er på den biten som bøyer mye?)

Hvis du tar bilder rett fra siden, gjerne både oppstrenga og på litt trekk så er det lettere for noen her å gi tips om tiller.
:D
"If it breaks you get to keep both parts"
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Det stemmer at den ser litt stiv ut innerst mot grepet når en er strenget opp, men ikke så ille når du ser den rett forfra. Likevel bøyer den seg ganske mye innerst når man trekker den. Jeg har undret meg litt over dette, men nå er det uansett ikke mulig å se noe vettugt når man trekker den opp siden den da antakelig kommer til å knekke.

Her er den jeg jobber på nå, den tidligere nevnte ask-buen.
Bilde
Sammen med litt rot, nyttig verktøy og snekkerbenken min.

Denne blir 62" N-N, og forhåpentligvis mellom 40# og 45#. Skal bli jobb-bue.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av nidrinr »

Man skal gjennom en del kompresjonsmerker, ryggfeil, skjulte kvister og bueknekk før man får det som man vil. Trøsta får være at man lærer noe av alt.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Hehe,
jeg fikk meg en liten støkk med den ask-pinnen i dag. Jeg sto og bøyde den litt mot gulvet mens for å sjekke hvordan det lå ann. Da, ganske så uventet, hørtes et høyt CRACK, og på ryggen hadde det løftet seg opp noe. Pulsen begynte så smått å slå igjen når jeg innså at det kun var innerbarken som løsnet fra veden. Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å fjerne alt ennå.

Men nå blir det noen dagers pause med jobbtur til et land langt der borte.
Snakkes om en ukes tid.

K
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Buekoking

Legg inn av kjellhar »

Da er vi i gang igjen.

Bilde

Askbuen er litt skakk i grepet. Bøyd akkurat litt for mye sideveis, så da prøver jeg å debutere med buekoking. Kona planter blomster ute, så hun har ennå ikke sett galskapen. Jeg er spent.....
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Bilde

Litt skuffa nå. Jeg hadde en et svakt punkt som jeg jobbet med, men helt ut av det blå så knakk den der. Jeg hadde trekt den ca 10-12" med slakk streng, så jeg bestemte meg for å spenne den opp litt. Ganske likt det jeg har gjort mange ganger før. Den var noe asymetrisk, men likevel. Jeg sto og studerte den strengede buen da den plutselig ble mer og mer asymetrisk før den knakk. Det var ryggen som ga seg.

Jeg har knekt mange buer, men de har alltid kommet seg til fullt trekk først.

Vel-vel, Tenkte å gå løs på den tidligere avbildete hasselstokken. Nå er jeg lei av at de knekker (4 på rad nå), så denne lager jeg laaaang. Blir litt lettere å holde den i ett stykke da.

Jeg reduserte den til nesten bue rett etter at jeg hugget den, og nå er den allerede fin og tørr. Ingen sprekker, og nesten ingen vridning.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Leit med askebuen, kjellhar. Det har kanskje vært et svakt punkt i ytre årring der som har gitt etter? S ser det ut til å være på et punkt der buen har gått fra å være bred og flat til smal og tykk for å få en stivere tupp - utfra min lille erfaring vil jeg mene at det er mye krefter som jobber akkurat der. Litt vanskelig å se utfra bildene men jeg tror du kunne tjent på å lage den tynnere enn bredden nesten hele veien til nokken.
De tre andre, hvor knakk de?

Håper det går veien for hasselbua, alle gode ting er...fem :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Den knakk ganske godt innenfor der tuppen begynte å bli tykkere. Den bøyde seg ganske normalt et lite stykke utenfor der den knakk.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Åkei. Jeg regner knekket fra der flisa på ryggen løsner, om du skjønner.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar