Kjells bøyde buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Mye framtidig glede i den haugen der, kjellhar. God bedring med skuldra :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Etter alt for lang tids fravær (siden august) fikk jeg endelig gjort noe i boden igjen. En tidligere omtalt lønn-stav ble omdannet til bue. En ELB for å være mer presis.

Dessverre var entusiasmen større enn evnen her. Tiller ble så skjev at jeg gremmes, men nå er det uansett for sent. Den er 71" lang og 33#@28". Tenker jeg flytter senter litt så det stiveste lemet er litt lenger.

Nå har jeg trekt den et par hundre ganger, og skutt (bort) en pil, og den står seg ganske bra. Følger strengen ca 3 cm. Likt på begge sider på tross asymmetrisk tiller.Bilde

Sent fra min Nokia 8 Sirocco via Tapatalk

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Var på tur til Nesodden i dag. Ved et sted som heter Røer gård ligger det som etter sigende er verdens nordligste eikeskog. Jeg har knapt sett eik før, og denne lille skogen var helt fantastisk. Skal ta et par turer til utover året. Jeg lot selvfølgelig saga ligge igjen hjemme. Dette er privat kultivert skog. Anbefales for alle som bor rundt Oslo hvis du vil gå en tur i flott eikeskog.

Sent fra min Nokia 8 Sirocco via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Jæger »

Hepps, har ikke fått med meg bua fra februar. Selv de merkeligste fasonger kan skyte rett. Noe for seg selv, den der :D
Høres ut som du har hatt en god tur i fin natur.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Are »

kjellhar skrev:Var på tur til Nesodden i dag. Ved et sted som heter Røer gård ligger det som etter sigende er verdens nordligste eikeskog. Jeg har knapt sett eik før, og denne lille skogen var helt fantastisk. Skal ta et par turer til utover året. Jeg lot selvfølgelig saga ligge igjen hjemme. Dette er privat kultivert skog. Anbefales for alle som bor rundt Oslo hvis du vil gå en tur i flott eikeskog.

Sent fra min Nokia 8 Sirocco via Tapatalk
Har barndomsminne fra å ha gåtti den skogen. Huskervi plukket medoss noen nøtter som vi plantet i hagen til mine besteforeldre på Nesodden. Da det var blitt to små trær, ble de flyttet hjem til oss. Jeg bor ikke der lenger, men avlegger fra den skogen trives nå iOslo NØ. Anbefales å prøve for andre.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Da ble den ganske så skjeve byen justert litt (Tiller passer utrolig dårlig som verb). Ble mye bedre, og bare et par pund lettere. Fremdeles ikke perfeksjon, men bedre.Bilde

Sent fra min Nokia 8 Sirocco via Tapatalk

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Oddbjørn »

Jada det kommer seg, neste gang litt mer bøy på innerste halvdel av begge lemmene. Helt på midten kan den godt være litt stiv, men ikke så lange seksjoner som her. :D
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Ja, men jeg tror kanskje jeg skal prøve å fikse det. Takk for tipset.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Vel, jeg tror jeg stopper der. Ble litt bedre, men hvis jeg tar bort mere nå så kommer ikke pila fram til blinken. Vurderer å korte den ned 2-3cm.
Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av Oddbjørn »

Det ble mye bedre. :D
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Kjells bøyde buer

Legg inn av kjellhar »

Kl 8 i dag tidlig ble vi vekket av 3-4 motorsager som gikk som hissige vepser bak huset. Det viste seg å være folk som ryddet kraftgata som går 100m unna. De massakrert alt, så jeg krøp litt rundt i restene og plukket med meg noen lovende staver. Fant 2 ask, 2 rogn og 2 hassel. Sikkert mye mer der, men det er ganske vrient å finne når alt ligger på bakken. Jeg ante forøvrig ikke at det vokste ask akkurat der, så det var en interessant oppdagelse.

Jeg flekket en stripe bark av alle stokkene. Er ikke det foreskrevet prosedyre på 5-8cm stokker? Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk



Svar