Tennar emne

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

Hei.
Er ny i buebyggefaget, trenger derfor noen råd;
Har funnet noe som ser ut som et bra emne til tovedbuer.
Ei 20 cm tykk furu som henger ut over en fjellskrent og retter seg fint opp uten greiner de første metrene.

Tenkte felle denne og skjære ut tennarveden. Spørsmålet er da hvordan spilene/bordene sjal skjæres ut av stokken? Har noen noen skisser på hvordan man løser drtte? Målet er vel å beholde årringene liggende på "flasken" som vi sier her.. er det kun yteveden som brukes, eller brukes også kjerneveden?
Runar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tennar emne

Legg inn av Lurz »

Hei og vel møtt :D
Beklaglivis ikke mitt område helt det her. Hvis det ikke napper mer her kan du prøve en pm til "kviljo" eller "nes"
Funker ikke det kan du prøve Ivar Malde (kviljo), Jan Egil Nes, eller Eirik Diserud på fjesbok. Det er de tre jeg vet har peiling på toved/tennar.
Lykke til! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Tennar emne

Legg inn av olethearcher »

Flott du har kommet deg på forumet Runar! Og gøy at du vil prøve deg på på buer som ikke har "støttehjul" :wink:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tennar emne

Legg inn av Jæger »

Velkommen på forumet, Glamsland.
Vi snakket tidligere om emner og at du gjerne ville hente selv. Sånt liker vi, selv har jeg kjøpt et som kom rekanes på ei fjøl fra nes & co. Her er et bilde av enden om det kan være til hjelp.

Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

Det emnet på bildet,- komner du til å reinskjære det etter årringene sånn at ďu får en ubrutt årring på tvers av buen, hvis du skjønner hva jeg mener? Eller er det ikhe så viktig på trykksiden av buen? Eller Mere viktig at emnet har rette fine årringer i lengderetningen slik at bøyingen blir jevn og fin og ikke vrir seg?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tennar emne

Legg inn av Jæger »

Dette kan jeg lite om og jeg har ikke kompendiet til Ivar men sånn jeg forstår det brukes emnet 'som det er', bare glattes og jevnes før liming. Det er ellers skåret sånn ganke bra etter årringene i lengderetningen.
Og jeg mener å huske at kjernesida skal mot ryggen. Må konferere ekspertisen etter hvert.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

Det er nok sikkert viktigere med bjørka, at den har årringene hele og fine langs hele fremsiden slik at den ikke sprekker under strekk?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tennar emne

Legg inn av nidrinr »

Kjernesunn mot ryggen ja
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

BildeDa fant jeg ei furu langt inne i de dype skoger... henger utover et vann..
Man kan se ringene som er dannet på undersiden av stokken, de skiller seg tydelig ut.
Det ble to stykk grovemner på størrelse med ei 2/4 plank. 2m lange.
Det var utrolig spenn i stokken! Kom tydelig frem da jeg splittet den med saga! Bare den nederste delen bøyde seg( tennardelen) den øverste delen ligger like rett etter splitting.
Bilder kommer..får bare beskjed om at bildefilen er for stor..
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tennar emne

Legg inn av Jæger »

Tips: Last ned Tapatalk-appen. Funker som snus til bildeopplasting fra mobil til forumet :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

Da fikk jeg det til...BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-J530F via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tennar emne

Legg inn av Jæger »

Pen stokk, Glamsland. Hvis jeg tolker bildene dine rett, har du kløyvet emnet omtrent som de oransje strekene? Jeg tror - med trykk på tror - at bukemner helst bør tas ut som vist med rødt. Jeg har ikke førstehåndskunnskap og heller ikke masteroppgaven til Ivar men sånn har jeg forstått det utifra det lille jeghar sett og hørt. Men i teorien bør du kunne få ett eller to emner ut av hver av kvartingene du har.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

Jæger skrev:Tekst kommer via PCen Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk
Takk.. akkurat hva jeg også tenkte. Får 4 ferdige emner ut av de to grovskjærte stokkene.. hver på 2m ..
Men vet ikke om jeg tør å skjære dem ut før de har tørket litt.



Sent fra min SM-J530F via Tapatalk

Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Tennar emne

Legg inn av Norwegianwarbows »

Jeg ville ha utnytta det som er lengst ned! Jeg tror ikke laminatet som er merka øverst på stokken kommer ikke til ha nok tennar :) Etter erfaring syns jeg at de laminatene som er nærmest barken er best.
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Tennar emne

Legg inn av Glamsland »

Det ble til slutt to emner , ca 2"×3" , 2m lange . Tatt ut av den nederste/underdelen av stokken. Lagt nå å tørka i en mørk kjeller. Nå er de på 12%. Krummer seg enda litt mer. kommer til å splitte dem opp i tynnere spiler tenker jeg..
Svar