Bow Making Online Classes

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
MatthiasWiltschko
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2018, 12:37
Bosted: Bosted

Bow Making Online Classes

Legg inn av MatthiasWiltschko »

Bilde
My name is Matthias Wiltschko. I am a bowyer from Austria. In 2017 I released a Bow Building Online Class in German language on www.bogenbauschule.at

In 2018, I will translate the first course in English and hopefully publish this year.

The first course deals with the advantages and the construction of longbows. A detailed construction manual with video shows the bow making from harvesting to oiling and shooting in the finished bow.

Accurate insights into bow wood, cellular wood structure, X-ray, mechanical wood properties, restoring force, elasticity, compressive strength, tensile strength, character bows and tools are shown.
FREE PREVIEW on www.bowbuildingschool.com
Bilde
MatthiasWiltschko
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2018, 12:37
Bosted: Bosted

Re: Bow Making Online Classes

Legg inn av MatthiasWiltschko »

Hello colleagues!
I just finished translating my first book in English.
318 pages, 409 photos and 3 videos.
44 pages free preview
Interview with bowyer’s legend Paul Comstock.

Module 1 - The Longbow
Module 2 - Trees and Bow wood - Basics
Module 3 - Saplingbows
Module 4 - The Ash Snake
Module 5 - Tools

https://www.bowbuildingschool.com
Bilde
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Bow Making Online Classes

Legg inn av kjellhar »

Tenkte jeg kunne skrive en liten anmeldelse her i fall noen er nysjerrig. Jeg bladde opp noen kroner for den 1. boka som nå foreligger på engelsk bare for å se hva det er.

Først kan vi jo snakke om det praktiske. Kurset (eller boka eller hva vi nå kaller det) selges på en digital læringsplatform. Det vil si at man får tilgang til den via en nettside, og må bla i en virtuell bok på PC-skjermen eller mobilen. Dette er en sånn side som prøver å skape en illusjon av å være en trykt bok. Personlig synes jeg dette er mest irriterende. Kindle sin løsing er veldig mye bedre for elektroniske bøker, men det ville nok ikke fungert på denne boka siden den baserer seg veldig på en statisk grafisk design for trykt bok der bildene går over to sider, og teksten er plassert i relasjon til bildene.

Læringsplatformen den ligger på er blandt de dårligste. Den er kun delvis oversatt til engelsk. Når man kjøper et kurs forsvinner ikke tilbudet om å kjøpe kurset, og det er ikke veldig åpenbart hvor man skal klikke for å få tilgang til materialet. Hvis man minimerer nettleseren, så forsvinner boka, og man må klikke seg inn på ny.

Men, over til innholdet:
Det reklameres med 318 sider. Såpass mange sider faglitteratur med reelt innhold burde ta mange dager å komme gjennom. Jeg leste hele boka på en liten kveld. Det er mye bilder, som forsvidt ikke er negativt, men mengden tekst og innhold er nok mer i størrelsesorden et kompendium enn en bok.

Det er 5 moduler i denne pakken.
Modul 1 tar for seg langbue, men inneholder i praksis et ganske langt intervju med Paul Comstock samt litt generelt prat om buer. Siste tredelen innholder noen mål man kan starte med, og litt tips om tiller og slikt. Ingenting nytt her, men hvis dette er den første boka du leser om emnet, så er det helt greit. Han er veldig begeistret for langbuer, og hvis man leser teksten hans litt uoppmerksomt så er det nesten så man får inntrykk av at flatbuer med stivt grep er en bommert. I en sammenlikning mellom langbue og flatbue kom flatbuen ut med utelukkende ulemper. Vel-vel, jeg vet ikke.

Modul 2 er en litt populærvitenskapelig gjennomgang av hvordan treverk er bygget opp. Bra for almendannelsen, og slett ikke uinteressant, men mye av dette er ikke superviktig når man skal lage buer. Det mest nyttige her er nok hvordan man vurderer kvaliteten på en stav ut fra årringene.

Så kommer det et kapittel som tar for seg en langbue av hassel. Dette var kanskje det beste kapittelet (modulen). For undertegnede, som har noe erfaring, men fremdeles må regnes som en begynner, var dette et kapittel som inneholdt nok nyttige tips til at jeg ikke syntes det var penger ut av vinduet.

Den andre buen er den karakterbue av ask. Dette er et kort kapittel siden mesteparten av informasjonen man trenger allerede er gitt i forrige kapittel.

Det siste kapittelet om verktøy. I praksis er det et kapittel om drakniv og øks. Mye bra om bruk og vedlikehold av drakniv, som tydeligvis er favorittredskapen. Det om øks er heller ikke helt bortkastet. Men når man først tar mål av seg å lage en lærebok med et kapittel om verktøy, så burde man i det minste snakke om alle redskapene man selv bruker. Fra hukommelsen mangler vi rasp, fil, sagfil, sikling og sponhøvel. Ja, og båndsag burde vel vært nevnt. Jeg synes dog det er litt merkelig å ikke ta med noe håndfast om sikling siden dette redskapet er mye omtalt tidligere. Dette er jo tross alt det mest eksotiske redskapet for mange siden det ikke er direkte intuitivt hvordan man sliper det.

Jeg har ennå ikke sett videoene som følger med, men jeg kommer evt. tilbake med en oppfølging på det.


Så konklusjonen er:

Fin grafisk utforming, proffe bilder og hadde tatt seg godt ut på papir, men er desverre fanget i en digitalplatform som er sånn skikkelig midt på treet.
Inneholdet er helt greit, men ikke fantastisk. Definitivt noen gullkorn her og der, og mye av innholdet er solid, men det er ikke 318 sider i praksis. Er det verdt penga?? Ja hvis man er passe grønn, men ikke ellers. Selv er jeg i grenseland, og jeg har ikke mange vellykkede buer bak meg. Kommer jeg til å kjøpe neste kurs? Et ubetinger kanskje-ikke.

Edit: Jeg ser det er et kapittel som heter "More tools" i neste kurs. Så får vi se.


Kjell
MatthiasWiltschko
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2018, 12:37
Bosted: Bosted

Re: Bow Making Online Classes

Legg inn av MatthiasWiltschko »

Thank you for your review Knell, it seems you do this for a living.

The last 10 years I closely watched hundreds of novice bow makers how they failed and never finished a durable selfbow. I made this Online Class for people who don't have any knowledge about bow making. If you were a novice, would you be able to make a bow and asses the quality of bow wood after reading my book?

In this course I concentrate on making longbows, because novice bowyers are mostly not capable of making a stiff handled flatbow without overstressing the wood.

All the best
Matthias
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Bow Making Online Classes

Legg inn av kjellhar »

Hi Matthias,
I'm not sure if you mean that I make bows or write reviews for a living, but I can assure you I do neither.

I'm not going to start a discussion with you, but I assume you have read my post through google translate, so you may have missed a few of my points and arguments. So, in case you're interested, I'm going to sum up my conclusion for you in English.

My conclusion was more or less that the course was well worth the money if you are new to bowery, and you haven't read much about it before. I you have a little bit of experience, it's less useful. The content is not 318 pages worth. There is a lot of pictures, and not that much text on each page. Not a bad thing, just a comment on how much content you actually receive. There are a few really good tips in there, and much of the content is solid, but not everything is great.

The layout of the books is really nice, but most suited for a printed book. Since you are using a online ebook platform that mimicks printed books, it works, but personally I find this solution very annoying.

Would I buy the next course. Maybe, maybe not. Haven't decided.

Best regards, and best of luck with your project.
Kjell
MatthiasWiltschko
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2018, 12:37
Bosted: Bosted

Re: Bow Making Online Classes

Legg inn av MatthiasWiltschko »

It seems that you are a gifted writer.
I am always eager to improve myself and my work.
What parts of the book were not that great, or needed improvement? Are there any parts you found confusing?
All the best
Matthias
MatthiasWiltschko
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 feb 2018, 12:37
Bosted: Bosted

Re: Bow Making Online Classes

Legg inn av MatthiasWiltschko »

I just started a SUMMER DISCOUNT for the Bow Building Online Class 1 - The Longbow.
It is now available for 19 EURO instead of 29 EURO.
All the best
Matthias
Svar