moderne vs tradisjonell design av grep

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

moderne vs tradisjonell design av grep

Legg inn av kjellhar »

Jeg sitter og funderer litt på logikken bak design av moderne buer, og da spesielt lengden på grepet. Kanskje det er noen der ute som kan opplyse meg (google klarte ikke).

Hvis man lager en bue med stivt grep, f.eks. en helt enkel pyramideformet "indianerbue", så prøver man å holde grepet så kort som praktisk mulig slik at man sitter igjen med mest mulig buelem til å gjøre jobben. I TBB er vel 8" grep relativt ofte nevnt. Dette virker jo logisk. Fordel jobben utover mest mulig treverk, så knekker ikke buen så lett. I tillegg blir det mindre tendens til stacking hvis buen bøyer lenger inn mot midten.

Men...... så sitter jeg å ser på en moderne såkalt "tradisjonell langbue". Jeg har en slik liggende ved siden av meg nå. En Bearpaw Sniper på 70". Fin bue, og morsom å skyte med, men den er vel egentlig en glassfiberbue forkledd som trebue. Ikke veldig tradisjonell. Men for å komme til poenget, av en eller annen grunn er det stive midtstykket på ca 50cm. Mesteparten av dette er svært lange fades. Det hadde ikke vært noe problem å lage det halvparten så langt. Så hvorfor designer de det på denne måten? Det er marginalt mer vekt i dette midtstykket, så økt vekt for stabilitet tror jeg ikke på. Er det rett og slett fordi de synes det ser kult ut, og glassfiber gjør at de kan tillate seg det?

;vh
Kjell
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: moderne vs tradisjonell design av grep

Legg inn av Lurz »

Med glassfiber er det vel mindre viktig å fordele bøyen på mest mulig buelem. Så da kan en vel prioritere andre egenskaper. Kanskje bedere stabilitet på grunn av lengde, samtidig som de bøyende delene holdes korte og "snappy"? Vet for lite om sånn design.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar