Emnesanking i Osloområdet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av kjellhar »

Hei,
jeg har introdusert meg selv for et par år siden, men da kom jeg aldri skikkelig i gang med buebygging. Vel, nå er jeg tilbake.
I dag, under en gnistrende vårsol, har jeg vært ute og høstet i skogen. Jeg felte mitt første tre i kanten av en kraftgate. Jeg er 90% sikker på at det er en ask, men jeg må nok en tur bortom å studere nabotreet når bladene spretter. to lengder á 2m. Stammen var I overkant av 15cm.

Så kom vi I gang med nok en ting som vi aldri har forsøkt før. Nemlig å splitte en 2m lang stokk. Første forsøk gikk ikke spesielt bra, men jeg ødela heldigvis ikke så mye av stokken. De neste forsøkene gikk betydelig bedre. Litt mer kjærlig omgang med øks og slegge ga resultater. 2-3 riktig bra staver, et par som er litt vridd og et par korte til barnebuer.

Så, dette var morro. Blodslit, men morsomt.

Så til slutt et spørsmål. Er det noen erfarne i Osloområdet som kunne tenke seg å ta med en nybegynner (eller fler) på et lite kurs i sanking av emner.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av nidrinr »

Det hender jeg er sør for Minnesund. Send meg en sms på tlf 92028417.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av kjellhar »

Det høres strålende ut. Sender tekstmelding nuh.
Så får vi bare håpe at det faktisk lar seg gjøre å få det til. Er selv småbarnsfar, samt tynget ned av fast arbeid, men jeg håper på det beste.

Kjell
Brukeravatar
War_BoWyer
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 31 des 2016, 17:30
Bosted: Oslo

Re: Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av War_BoWyer »

Hei!

Jeg er også buemaker og har eget verksted og investert masse i godt verktøy.
Bor også i Oslo området men jeg vet ikke hvor jeg kan finne emner siden der jeg har vært er det ofte fredet naturreservat også masse alm og ask nær oslo sentrum.
Jeg lurer på hvor jeg kan finne steder med mye ask og alm som man ikke kommer i trøbbel for å hogge, helst der hvor det ikke folk går på tur?

Frederik
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av Harald »

Du får aldri trøbbel for å hogge hvis du har tillatelse. Spør grunneier. Snakk med kommunen. Men ikke hogg uten tillatelse.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av Skaukraft »

Både alm, ask og hassel flere steder i Oslo.
I hellinga mellom Smalvollveien og Sigrid Undsets vei f.eks. Og der er det nok ganske uproblematisk å hente seg et par emner uten å få velsignelse av lensmann og prest. Sikket flere lignende steder der det bare er bra å få tynnet ut i villniset.
Ellers kan det være en ide å høre med park og idrett om de har noen steder det skulle vært tynnet litt. Det gror igjen stort sett over alt.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Emnesanking i Osloområdet

Legg inn av kjellhar »

Jeg pratet med Tore Næss i Bymiljøetaten på vårparten.
Han var svært positiv hvis man ønsker å hogget 2-3-4 stokker på kommunens område. Habn vil gjerne at man kontakter dem først med konkret område og hva man skal ta ut så man kan få en bekreftelse på at det er gitt tillatelse.

Dette kartet vise hvilken områder kommunen har ansvar for
http://bym.maps.arcgis.com/apps/webappv ... edb89fcb7e

Har ikke benyttet meg av det selv da ryggen har vært kranglete.

Kjell
Svar