Gamle buer blir som nye ...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av nilstor »

Jeg er fremdeles her, selv om aktiviteten på forumet har vært heller laber. Skyter vel mer enn noen gang, men buemakeriet har det blitt så som så med. Men i vinter fikk jeg ånden over meg, og kastet meg over et ombyggingsprosjekt. Den gamle almebuen jeg brukte på NM på Stiklestad i 2006, hadde stått i en krok og samlet støv i mange år, og så fikk jeg den fortreffelige ide å bygge den om til en Howard Hill-kopi. (Alle rettroende trebuepurister bør slutte å lese nå!). Kjøpte glassfiberstrips av Ola K. og satte i gang, med mål fra en 50-punds Howard Hill "Big Five" som rettesnor.
Underveis fikk jeg den fortreffelige ide å legge inn et lag karbon, på samme måte som i HH "Black Mamba" (Ola har karbon også, han!).

Resultatet ble overtraff alle forventninger, karbonstripa gjorde virkelig susen! De formodede 55-60 pund viste seg å bli 85 ...

Noen tekniske data:
68" ntn
85# @ 28"
Alm, glassfiber, karbon.
Nokker: vannbøffelhorn
Betetegnelse: WBHH-LS 2

Buen før ombygging, tradisjonell engelsk langbue.

Bilde

Buen etter:

Bilde

På nederste bildet er det rett før ankring på 28 tommer. Buen er overraskende myk å trekke, og skyter helt vibrasjonsfritt. Den slenger pilene rimelig kjapt avgårde, skulle gjerne ha prøvd den gjennom en kronograf!

PS: Den som greier å tyde hele betegnelsen, skal få lov til å prøve buen! For øvrig en stor takk til Levanger-Avisa og skytterkompis Thorbjørn som har levert bilder uten å være klar over det!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av Jæger »

Det ble en spenstig sak. Var bua mest oppbrukt som langbue?
Et forsøk på å tyde betegnelsen; War Bow Howard Hill - Levanger Spesial (eller Lengde Spesial) nummer 2 ;-)
Har hatt mye glede av å lese tråder og artikler du har begått, hyggelig at du skriver litt igjen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av nilstor »

Nja, oppbrukt var den vel ikke, men den ble - som lengdebue - grundig passert av Hasselmonsteret, og da jeg da laget meg et par betydelig bedre "krigsbuer", ble den bare stående og ta opp plass i et hjørne. Men nå seiler den opp som en av mine desiderte favorittbuer! Jeg skal ikke dra paralleller til fugl Føniks, men ...

Du hadde ellers et godt forslag til hva betegnelsen betyr, men det var litt på siden. (Men du kan få prøve den lell!)
WBHH-LS 2 betyr: Wannabe Howard Hill, laga sjøl, byggenummer to. (Byggenummer en er av amerikansk hviteik og bare med glassfiberarmering, uten karbonstripa. Hadde en 2,5 cm bred stripe eik til overs etter å ha skiftet ut noe fullstendig ubrukbar jatoba som var buklaminat på en engelsk langbue).
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av Jæger »

Gjenbruk er bra og det så ut som du traff godt med sammensetningen her. Frisk sak :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av Lurz »

:D Morsomt!
Ps Du la ut svaret før jeg fikk prøvd meg, men det gjør ikkenoe - trekker ikke 85 uansett :cry:
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av nilstor »

Beklager, Lurz, jeg var visst for kjapp i vendingen der! Men du må gjerne komme og prøve den!

Glemte ellers helt å fortelle at det er mer gjenbruk på denne buen. Håndtaket og strengholderen er i rødt skinn. Historien er som følger:

Nokkene på buen har røde innlegg som kontrast mot svart bøffelhorn, følgelig måtte denne fargen gå igjen i håndtaket. En god skytterkamerat fra Verdal er ivrig motorsykkelentusiast, Honda, må vite! Hondas farge er som kjent rød. Knall rød. Benevnte entusiast var en gang utsatt for en ulykke der han ble slengt over styret og skled ganske langt bortover asfalten. Min gode kamerat kom fra det med liv og lemmer i behold, mye takket være jakken. Denne jakken - eller det som var igjen av den - var han så snill å gi meg da han hørte jeg var på utkikk etter rødt skinn. Så nå lever jakken videre på WBHH-LS 2.Hva skulle man gjort uten gode skytterkamerater?

Og fremdeles er det nok skinn igjen til enda en to-tre buer ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Gamle buer blir som nye ...

Legg inn av Lurz »

Enda morsommere med en historie bak buematrialene :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar