Lage hassel bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Allan »

Nei, altså det er fullt mulig å lage bue helt uten matematikk.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Jeg skjønner.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lurz »

Aldri noen gang laga bue med matte :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Skjønner Lurz :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage hassel bue

Legg inn av nidrinr »

Jeg syns ofte noen grove mål på bua blir nyttigere jo tyngre bue du planlegger å lage. -Eller om du evt skal lage en kopi av ei bua fra et eller anna funn. Uansett må ikke måla fungere som noe mer enn en slags plan for grov tilforming av bua. Justeringer må du uansett gjøre.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Skjønner nidrinr, Litt av alle målingene, asså øyemål med kombinasjon av grove mål, gjør at man får tilpassa bua riktig. Å hjertelig takk nidrinr, å alle som hjelper meg her, inkludert HEO, jeg glemte litt å takke deg, du hadde no bra svar her tidligere også, hvor jeg fikk svar på noen vesentlige ting jeg trengte å vite :-)
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hei igjen alle sammen :-D jeg har fått med meg at hassel kanskje må varmebehandles, å jeg vet ikke hvordan jeg gjør det? Å jeg lurer å på, når man lager bue av bjørk, om det gjøres på samme måten som hassel, å om noen vet om bjørk er like bra buemateriale som hassel. Egentlig lurer jeg på om ask å rogn og alm, å alle andre treslag man kan lage bue av tørkes på samme måten, eller at man bare bør bruke kjerneveden, å fjerne ytterveden for eksempel i forhold til strekk å kompresjon? :-)
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Hei. Jeg bruker varmluftspistol. Jeg står å blåser med den til jeg har gitt hele buken en fin brunfarge (tar litt tid).
Bjørk har jeg ikke prøvd.
Av de treslagene du nevner så bruker man som regel bare yteveden. Dvs at man bare tar av barken så er ryggen på bua klar :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage hassel bue

Legg inn av nidrinr »

Ytterste årring som rygg og varmebehandla buk er en god plan for alle de treslaga du nevner. Om du finner mørk kjerneved i noen av dem har det hovedsaklig visuell effekt. Bjørk, rogn og hassel er diffusporøse. Da trenger du ikke bry deg om tjukkelsen på ytterste årring. I alm, og spesielt i ask, som begge er ringporøse, vil du gjerne finne en god sommerårring som rygg. Av og til må du jobbe ner ei årring eller tre for å finne ei god årring.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk så mye, Gooseman å nidrinr :-D Jeg leste her på forumet ett sted, at bjørk krymper under tørking, men hasselemne jeg har, kan jeg ikke se har krympa ihvertfall, å det er ferdig tørka veldig snart tenker jeg. Hvordan er det man jobber seg ned årringene, å vilke redskap bruker man tro? å hvordan ser man at årringene på ask og alm å sånne trær, at det er tjukk sommer-årring/ riktig årring tro? :-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage hassel bue

Legg inn av nidrinr »

Bruk drakniv. Årringa ser du i enda av stokken, der du har har brukt saga. Se etter de tjukkeste..
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Jeg forstår. Takk så mye nidrinr.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hei igjen alle :-D en stund siden sist nå. Ja, jeg brukte gladpack plast, festa med strikk, som jeg tetta igjen endene på bueemnet mit med, for en god stund tilbake, men jeg lurer på om det kan være feil måte å gjøre det på, om man egentlig kanskje skulle limt ? Å jeg la merke til litt mugg på endene i dag, så jeg tok av plasten, nå som emnet også er ganske ferdig tørka. Da jeg tok av plasten, så jeg også en sprekk i den tynneste enden som jeg sagde av, å bua blei litt kortere en planlagt. Da tok jeg kniven som sikling, å dro av det mugget/råten jeg kunne se. Men er det allikevel fare for at råten spiser seg inn i treverket? En annen ting er at jeg har tenkt å skaffe meg the traditional bowyer's bible, å da lurer jeg på om det også står noe om pilmaking/fjæring av piler i de bøkene. Hvis ikke det står noe om pilmaking i the traditional bowyer's bible, er det da en eller flere bøker om pilmaking dere kunne foreslå til meg i tillegg da? :-)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Jæger »

Da kan du prøve lim neste gang så har du noe å sammenlikne med.
Er jo i ferkingkategori når det gjelder buer og sånt men i TBB så vil jeg anbelfale nr. 3 og deretter nr. 1 når de kommer til piler. Kjøp gjerne alle, det står mye nyttige tips og triks i alle.
Har funnet mye interessant ved å søke på forumet og på det store internettet. Så er det veldig inspirerende å se hva andre får til, mye fint å se på stevner og samlinger :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk så mye for anbefalinga Jæger :-)
Svar