Lage hassel bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk dere. Jeg trenger alt det der. Jeg har kun en stor hellekniv. :-D
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Ja Lars, når er neste gang dere har buespikking på ungdomsskolen på Tofte? Jeg håper det er en liten stund til, men jeg håper ikke det er mange måneder til heller, så skal jeg prøve igjen. :-)
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lars Jensen »

Vi gjør ting hver uke, vi. Skyting eller spikking. Verktøy har vi også. Søk opp Hudrimar Bågadrag på Facebook, send forespørsel også er du med!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk. det er bra det finnes muligheter ikke så langt fra Klokkarstua da.
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Fantefinn »

Angående det med sikling, det er fort gjort å laga ein slik sjøl, så lenge ein har rette stålet. Madammen var på Europris og kjøpte ein Tapetskrape (står tapetsparkel på heimesida), greit stål, ca 2mm tjukt. Følger du linken tilm Lurz, så er det fort gjort å sette opp skrapa. Den kosta 59 riksdaler, så heilt ruinert blir ein ikkje heller, det fine er at du kan sette nokon opp med ein rund kant, så kan det være lettare å få skrapa litt utfordrande delar på ryggen når du evt fjernar bark.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk for rådet fantefinn :-) Jeg blei litt usikker igjen, på hvordan man brukte matematikk, som jeg fikk svar på litt tidligere, det at hvis årringene var rette, å at bueemnet var kvistfritt, at man lett kunne bruke matematikk, å tabeller, for å tillere bua riktig. Bueemnet mitt, er tynnere/gradvis lavere diameter i en ende, å ikke kvistfritt. Sånn jeg forstod det, var at hvis man avsmalte/spikka, sånn at man i hver ende, havna på samme årring, eksempel årring 2 i ytterveden, med måling av årringene i hver ende, for å se om det var like mye trevirke i hver ende om jeg forstod riktig. Jeg forstår jo at bua i håndtaket/midten er tykkest, å at bua gradvis blir tynnere, å tynnest i enden av hvert bueben. Å om noen vet om flere metoder får å regne/måle som hjelpemiddel ved tillering av bua?. Selv om, som jeg fikk svar på, å jeg stoler på, at vi mennesker er gode til å se symmetri med øynene? :-)
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Hei :) Har forstått det sånn at du bare har tatt av barken på emnet ditt tidligere..? Da kan du bare glemme å tenke på dette med årringer.
Viss du er usikker på hvordan du skal forme bua kan du jo følge en mal som dette f.eks. En flatbue
Bilde
Etter den er ferdig forma hiver du den på tilleren og ser om den bøyer jevnt. Viss ikke, tar du av LITT der det er for stivt til den blyer jevnt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hei, å takk Gooseman :-) Jeg har tatt av barken tidligere ja. Jeg syns jeg leste, at hassel ikke egna seg til no særlig annet en flatbuer, om jeg husker riktig. :-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage hassel bue

Legg inn av nidrinr »

Hassel funker fint til langbuer også det, og du kan lage krigsbuer av det også. Men om du ikke vil varmebehandle buken anbefaler jeg å ikke bruke det til for tunge buer. Med varmebehandling kan du lage mye moro av hassel. Med mælming av buken kan du få enda mer ut av det.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk, det er jo glimrende :-) Jeg er veldig fornøyd med Gooseman sitt forslag. Jeg er bare ikke sikker på om jeg forstår regninga der? :? men når jeg setter meg inn i det, kan det funke 8). Er det noen som veit om flere måter å regne ut, hvordan man tillerer bua på? Det er jo det at bua skal lages sånn at, hvert buebein gradvis blir smalere/tynnere, å tynnest i endene, å bøyer likt i hvert buebein, så jeg håper på flere forslag om hvordan man regner ut, helst på den enkleste å mest effektive måten? :-)
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Er ingen spesiell regning på den tegninga. Bare mål for lengde, bredde osv. Alle talla er i tommer viss du lurte :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk Gooseman. Kjekt å vite :-)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Allan »

Beregning (og for såvidt mål i mm på bredde og tjukkelse) har lett for å bli en avsporing. I tillegg til kvister (som må behandles for seg) har de fleste emner noen kroker hit og dit en må ta hensyn til og på toppen kommer det at tettheten til treet ikke nødvendigvis er den samme gjennom hele stokken. Ofte er veden i rotenden litt tyngre, så denne tuppen ka ende opp med å måtte være litt tynnere enn den andre osv. Hvor store (om noe) slike variasjoner er veit du ikke før bua er langt på veg til å bli ferdig. Altså er det buemakerens visuelle vurdering av buas bevegelser og krumming under trekk som gjelder.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lars Jensen »

DETTE, Allan, er noe av det beste noen har skrivi på forumet. Buemakingsprosessen i et nøtteskall!!!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Egentlig bra som du nevner Allan, at det ikke nødvendigvis er så viktig å bruke matematikk, selv om, uten at jeg veit om du mener det er helt unødvendig, å regne ut før man spikker. Som jeg fikk svar på her tidligere å, at øynene ser symmetri godt. Det suverene med det, er jo at det ikke trenger å være så komplisert, Så takk Allan, jeg og må hylle deg for, at du forteller om buemakerprosessen i ett nøtteskall, :-D
Sist redigert av Bua den 06 apr 2017, 17:16, redigert 1 gang totalt.
Svar