Lage hassel bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Er det noen som veit hvorfor det er så viktig, å ha ett kvistfritt bueemne. Å hva som skjer, hvis bua man lager ikke er kvistfri. Jeg kan tenke meg fram til at bua knekker fortere, eller at buebeina ikke bøyer likt. Å er ett emne helt ubrukelig med bare en kvist, om det kan komme an på om kvisten er i ett av buebeina, om da buebeina ikke bøyer likt? :-)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lurz »

Nei. :shock:
Et bueemne trenger ikke være kvistfri. Det er bare lettere å ha med å gjøre hvis det er det. :D
Særlig for nybegynnere. Kvister er et potensielt svakt punkt som må taes hensyn til. Ellers kan bua brekke. Å ta hensyn til kan fx bety å la det være igjen litt mer tre rundt kvisten. Og om du lar det bli igjen mer ved så må det tas hensyn til ved tilleringa.
Som Greenman sa:
Så til spørsmål 1: Hvis du lager bue av helt kvistfrie emner med helt rette årringer kan man lett bruke matematikk for å lage en bue - det er bare det at tre er levende materiale som ikke alltid oppfører seg helt matematisk, men hvis du ser på tabeller over tykkelse/bredde forhold så er det en sammenheng der som fint kan brukes som utgangspunkt for å lage en bue.
Bortsett fra NL-banualen kan jeg (enda en gang) gjenta anbefalingen av en bokserie (4stk) som heter "The traditional Bowyers bible. Særlig første bind som tar for seg det mest grunnleggende.
"If it breaks you get to keep both parts"
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Ha ha. Takk Lurz, god anbefaling :-D
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hei igjenn. Jeg tok av barken på hasselbue-emnet mitt. Jeg spikka da barken av med kniv. Jeg var litt uheldig å spikka av litt flis av ryggen, altså ikke mye. Som sagt det er jo viktig at all veden er på . Da jeg spikka fikk jeg nok med litt mer dypere en bare bark på ryggen, men det går vel an å pusse på ryggen med sandpapir om noen veit. Så jeg lurer på om noen vet hvordan man får av barken på bueemner, uten å fjerne noe av treverket. Om det gjøres på en forsiktig måte, med noen slags redskaper. Om våren skulle barken være lett å ta av, selv om det kanskje da og må gjøres på en spesiell måte om noen veit. Men emnet mitt ble sagd ned i slutten av februar, så neste gang jeg sager ned ett om vinteren vil jeg ta av barken uten å fjerne trevirke sånn at hele veden fra åringen på ryggen av bua er på. Skulle også tro at det tidlig på våren, hadde gått an, å ta av barken på bueemner, uten at vårveden hadde begynt å danne seg, altså på ett tidspunkt hvor sevje kommer uten at tidligveden danner seg, om noen veit? :-)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Allan »

I prinsippet er brudd på ytre årring oppskrifta på å få emnet til å knekke, men det er jo et spørsmål om hvor djupt du kom med kniven. Er kuttet djupt nok går det galt, sliping har uansett ikke noe særlig for seg her. På alm eller ask går det jo an å jobbe seg ned en årring hvis uhellet skulle være ute, men på hassel er det ikke godt å se.
Hassel har så tynn bark at jeg som regel lar den sitte på til jeg har begynt å bøye bua, da sprekker den opp og detter av etter hvert. Resten tar jeg med en kniv med eggen 90° mot ryggen på bua, omtrent som en bruker sikling. Hassel danner óg lite vårved, så den kan du vel nesten høste når du vil.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk Allan. Flott svar :-) Det var det at jeg fikk av noen spikke flis/remser, å ikke skikkelig djupt. Hadde jeg visst, skulle jeg ikke tatt av bark i ryggen. Jeg bare lurer på hvordan man får av barken med hjelp av fint arbeid hvis man f.eks feller, ask eller alm, å sånt på vinteren, om en da bruker no spesielle redskaper? Å jeg lurer på einer feks, einer å har vel så tynn bark at man ikke trenger å fjerne den heller? :-)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Allan »

Det siste først: einer har jeg lite og lite god erfaring med. Den er ofte furet i overflaten, så det kan være vanskelig å få av all barken. Samtidig er den ikke all verdens god i strekk heller, så den har - etter min meining- begrensa verdi som emne til heltrebue.
På ask eller alm som er felt på vinteren sitter barken bedre på enn i sommerhalvåret, men jeg tørker alltid med barken på, så jeg har ikke så mye å bidra med her. Når du veit omtrent hvor tjukk barken er, funker det greit å bruke en drakniv til å ta ytterbarken og noe av basten. Jeg bruker som regel kniv på basten óg, men mest til å få tak på den for så å trekke den av i større lengder om mulig. På små stammer med tynn bark kan en prøve å dra av bark og bast sammen i lange flak fra endene av emnet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk Allan :-)
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Lage hassel bue

Legg inn av HEO »

Som Allan sier + På hassel kan sikling være greit å bruke for å fjerne barken. Det er også kjekt med runde siklinger som kan ta ned i groper hvis det er et mål få av alt, da. Hvis man tørker emnet med barken på, tror jeg ikke det fins noen kjapp måte å få av barken på. Det tar den tiden det tar, og man får bare være litt nøye. Fordelen med å la barken sitte på er jo at ryggsiden ikke så lett får smårift og skader når man holder på med emnet. Man kan som sagt hogge både på høsten og på våren og få barken lettere av. Fordelen med å hogge vinterstid er at det er minst fuktighet i stokken, og om mulig, mindre sjanse for oppsprekking i tørken.
"For veik, for veik er kongens bue."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Drakniv, sponhøvel og sikling er fint å ta av bark med. Med kniv er det fort gjort å gjøre et "sleivkutt" og ødelegge om man ikke er forsiktig syns jeg. Men man kan bruke den til skrape/siklig feks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Takk. Ja for jeg tok jo barken av med kniven, da er det jo som sagt lett å fjerne trevirke i ytterste årring av ryggen. Men jeg fikk ikke bort så mye trevirke, så jeg prøver å lage bue allikevel. Hva er sikling, er det en skarp skrape ellernoe? Å drakniv er det det samme som skavjern, sånn med håndtak på hver side av et knivblad?
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Bilde
Her er vertøyene jeg nevnte. Sikling er bare en metallbit som er skarp som man kan skrape med. Drakniv og skavjern er vel omtrent det samme såvidt jeg har forstått. Sponhøvel nederst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lurz »

Første gangen jeg prøvde sikling syntes jeg det var totalt ubruklig. Iallefall til annet enn å jevne malinglag med. Det er sånn de kommer fra butikken.
Men om du setter opp en sikling skikklig blir den et veldig bra verktøy som ikke lager støv, men små "høvelspon"
http://www.stewmac.com/How-To/Online_Re ... raper.html
:D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lars Jensen »

Dette, pluss en Bacho sikling, får du hos Bauhaus i Vestby (kort tur gjennom tunnelen) for ca 450,- NOK. De har også eik glattkantlist som kan bli fine, lette til medium buer hvis du bruker standardmålene til Bowman for langbue. Løp og kjøp!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lars Jensen »

Lars Jensen skrev:Dette, pluss en Bacho sikling, får du hos Bauhaus i Vestby (kort tur gjennom tunnelen) for ca 450,- NOK. De har også eik glattkantlist som kan bli fine, lette til medium buer hvis du bruker standardmålene til Bowman for langbue. Løp og kjøp!
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar