Lage hassel bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Du må ikke bare bruke selje. All slags flis. tror jeg. Du kan søke på nettet etter pine pitch glue recip. Noen steder står det at man kan bruke for.eks. Hare møkk å sånt, hvis jeg ikke tar feil. Jeg vet ikke alt jeg heller. Men jeg har fått det fra sider om det.
Sist redigert av Bua den 01 apr 2017, 09:42, redigert 1 gang totalt.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Kilder, da anbefaler jeg at du søker på pine pitch glue recip. Jeg veit egentlig ikke så altfor mye om det.
Sist redigert av Bua den 01 apr 2017, 09:38, redigert 6 ganger totalt.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Søk etter feks sap glue, cutlers glue. Jeg har å lest at det går å lage lim av bjørk og. :-)
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Du kan ta flis fra alle trær sånn jeg forstår det. Du kan søke på how make pine pitch glue. Sap glue, eller cutlers glue. Jeg synes jeg huska jeg ikke fant no på Norsk.
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Tøft å lage sin egen lim. Bek eller bjørkebek, er det ikke det det heter når man har kokt ut safta av bjørkebarken? Kunne tenkt meg å lage det en gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Er det noen som veit åssen man avsmaler lemmene/tillerer bua riktig? Jeg synes det må være en måte å måle så det blir likevekt på hver av lemmene matematisk, for å ikke gjøre feil så man ødelegger emnet. Å jeg lurer på hvis man har en litt større stokk man kan få flere buer ut av, åssen man kløyver til ett par eller tre emner, om kiler er tingen? Å om man kunne tillert med papir-ringer man lager i riktig cm, som man setter på å orienterer seg etter? Jeg har å tenkt å skaffe meg skavjern. Jeg har snekkra opp en bue hvor jeg har tillert uten å måle/matematisk som blei tillert etter øyemål ganske riktig. Bua var veldig liten da. Sånn til å klemme fast bua på midten er ikke dumt å ha da. Jeg leste å at det var forskjell på kjerneved å ytterved i forhold til strekk å kompresjon, om noen vet mer om det? :-)
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Bua jeg lagde var av bambus, å ferdig tørka fra før av. Bambus skal være bra materiale å lage bue av har jeg lest. Jeg tenker det må gå an å lage en bra bue uten tillerstokk å, om noen vet? :-)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lage hassel bue

Legg inn av GreenMan »

Har laget fungerende bue uten å putte den på tillerstokk, men den er såpass enkel å lage at det er nesten dumt å ikke bruke den. Det er et godt verktøy.

Så til spørsmål 1: Hvis du lager bue av helt kvistfrie emner med helt rette årringer kan man lett bruke matematikk for å lage en bue - det er bare det at tre er levende materiale som ikke alltid oppfører seg helt matematisk, men hvis du ser på tabeller over tykkelse/bredde forhold så er det en sammenheng der som fint kan brukes som utgangspunkt for å lage en bue.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Tabeller er et fint utgangspunkt som Greenman nevner, men kan aldri erstatte "tilring" og øyemål. Heldigvis er våre øyne gode på å se symmetri og om begge bueben bøyer jevnt. Bare å ta av litt der det ser for stivt ut og så få buen på tilleren igjen.

Kløyve en stokk med kiler og slegge er en fin måte å dele opp en stokk til bueemner på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Er det noen som veit om bueemner blir best, hvis man tar av barken eller kløyver/deler emne før tørking. Om hasselemne blir bedre udelt eller med barken på. Jeg tenkte kanskje trevirke kan bli porøst inni pga fukt som blir bevart av barken eller av et emne stor i diameter? :-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage hassel bue

Legg inn av nidrinr »

Lag ei stripe i barken på det som kommer til å bli buksida så er du sikker.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hjertelig takk Nidrinr. :-)
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Er det noen fler, som veit noe mer om viktigheten av å fjerne barken før tørking av bueemner, om det er noe man må, eller at man ikke trenger det med noen typer treslag. Å er det en årstid som er best til å hogge ned bueemner på. Jeg har tro på våren egentlig, for da er det lettest å få av barken. Jeg lurer å på, når på våren trær danner ny ved i forhold til styrke i treverket? Å hvis en får ett snitt i ryggen på bua under fjerning av barken, om det da holder med å pusse med sandpapir etterpå. Eller er bua ødelagt da. :-)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lurz »

Fjerning av bark: Etter min mening, ta av barken. Emnet tørker raskere, og det er mindre jobb enn å ta av tørr bark. Mindre fare for å skade ytterringen også. La emnet være litt lenger enn det er meninga buen skal bli, saus inn endene og litt oppover for å hindre tørkesprekker. Men alt kan gå galt :) For å tørke et emne raskest mulig ville jeg fjerna barken, og hogd til emnet så det var litt større alle veier enn den buen du har tenkt å lage. Noen mener emnet bør tørke litt med bark på ute først for at det ikke skal tørke for fort i begynnelsen. Ville vurdert det med verdifulle emner som fx barlind.

Du kan hogge bueemner når du vil, om du ikke er altfor nøye. Er du nøye bør du unngå våren. Når treet begynner å vokse etter vinteren legger det på det som kalles "vårved" eller "tidligved". Den er ikke like bra som den veden som dannes videre utover sommeren. Fordelen med å hogge om våren er som du sier at det er lett å få av barken.
Hogger du om vinteren er treet tørrere, og har et godt lag "seinved. Ulempen er at barken er vanskligere å få av.

Jeg foretrekker høsten før bladene faller av. Da er "seinveden" på plass, og barken går fortsatt lett av. En annen fordel for sånne som meg som ikke har allverdens peil på trær er at det er mye lettere å se hva slags tre det er når bladene er på.
Snitt i ryggen bør unngås. :) Men det kommer jo an på hvor dypt. En liten skramme kan kanskje ordnes med sandpapir eller skraping. Med et større hakk har du muligheten til å arbeide deg ned en årring langs hele buen. Men det er mye jobb :?

Se også: http://ny.norsklangbuelag.no/lagbue.html
"If it breaks you get to keep both parts"
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Kjempe flott Svar Lurz. :-) Hjertelig takk for hjelpen din. :-)
Svar